0 534 visningar

22 svar

Egyptisk ökensvamp?

zingo

15 jan 2009 kl. 16:26

Har nyss kommit hem från Hurghada men är man svamptok så är man….
Kan någon identifiera svamparna på bilden??
De hade en spröd konsistens och under den torra något toppiga hatten hade de ett fåtal mycket glesa skivor, de växte på rad- oftast nära palmer och vattendrag.
;-D

Skivlingar??

0

Tina Nordberg Kolsva

15 jan 2009 kl. 16:32

Stor solskyddskivling.

0

GretheF Skåne

15 jan 2009 kl. 16:38

Ja jag lutar åt det hållet också fast jag kan tänke mig paresolsvamp också

0

Jan A, Uppsala

15 jan 2009 kl. 17:01

Ovanligt våt öken! Men jag tror det är en ‘Toppsprötling’ eller ngn närbesläktad.

0

zingo

15 jan 2009 kl. 17:45

Tack för att ni hjälper till i både vått och torrt lol
Jan - jag lovar att bakom denna lilla oas fanns enbart öken och inget annat..

0

Jan A, Uppsala

15 jan 2009 kl. 19:42

Tror att de där med grön topp kan ha samma svenska namn som de med blek; Toppsprötling.

0

Robban O-hamn

15 jan 2009 kl. 20:03

Vad tror ni om Stor solbrosking.

0

Robban O-hamn

15 jan 2009 kl. 20:07

Oo-Oo-Oo!!
Kom på en till Egyptisk “Hätta”.

0

zingo

15 jan 2009 kl. 20:34

Skulle det kunna vara blek risspindling?

0

Enelie, Linköping

16 jan 2009 kl. 00:10

Risspindling är ett bra förslag.
Men jag lutar nog mot någon hätta.
Skugghätta kanske?

0

turisten

16 jan 2009 kl. 11:45

spetstoppig parasollskivling

0

Tina Nordberg Kolsva

16 jan 2009 kl. 12:18

Då är det jätteökenhätta.
Beskrivning.
Hatt :
Mycket stor kan bli flera meter i diameter. Tunnköttig, beige till gråbrun. Aldrig slemmig.I bland utspänd och i bland nedhängande, beroende på vädret.
Skivor:
Märkligt trådformade mycket glesa.
Fot:
Oftast träig, brun i olika nyander.Ca 2 m hög.
Ofta ser man att svampen drar till sig människor, även djur som söker skugga.Sällan angrips svampen.
Det märkligaste med den på vissa platser så vanliga svamp, är att ingen sett den växa upp. Helt plötligt och i takt med turisterna står den bara där.Alltid fullvuxen.Varken mycel eller sporet har påvisats.
Mycket vanlig vid ökenlandskapens konstsjöar.
Liknande svampar har setts bärandes av människor i många andra länder i regnväder.

0

:-D

zingo

16 jan 2009 kl. 21:36

WOW!! 
Ni är underbara!!
:-D

0

Boman

17 jan 2009 kl. 08:57

Men jag som varit uppe och ute tidigt för morgonmeditation, har sett dem poppa upp. De dyker upp strax efter soluppgången, när luften ännu är sval av natten. Så nu vet ni det;-)

0

Helena i Lund

17 jan 2009 kl. 09:51

Vilken rolig tråd!!
Tillhör umbrellariasläktet, och det finns hur många arter o varianter som helst, en mindre som poppar upp vid regnväder, den större tycker mer om sol o torka.

0

Robban O-hamn

17 jan 2009 kl. 10:40

Undrar om inte latinet är
Mycena anti negro.

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2009 kl. 11:25

Nja jag tror mer på Toppig vassrugging. ” mosseseius vaggisius”  Det var väl Egypten du var i, första fyndet är ju rappoterat härifrån för rätt många år sedan om inte jag tar misste :)

0

Egyptisk ökensvamp? Boman

Tina Nordberg Kolsva

17 jan 2009 kl. 11:30

Boman, poppa upp betyder det att du sett den växa upp från små? I så fall har du iaktagit något unikt som bör dokumenteras.Har du någon erfarenhet av de varianter som återfunnits vid turistorterna i söderhavsområderna? De med fjällig till långhårig hatt.Ofta i granna färger.
I norden förekommer på sommaren
en art av parasollidea.  De med tryck tror jag är Parasollidea
etylika.

0

Nina A

17 jan 2009 kl. 15:54

skrattar gott

ni är inte kloka :D

0

Tina Nordberg Kolsva

17 jan 2009 kl. 16:24

Har inte sett något av alla dessa sällsynta arter rapporterade på artportalen.För att utöka intresset av nya arter bör vi vara noga ned att införa rappotrer.

0

Stefan HBG

18 jan 2009 kl. 14:55

Det är ju en typisk Stolt groggskivling (Ginus Tonicus)
asg

0

Boman

18 jan 2009 kl. 15:35

Menas de där mångfärgade med mycket tunt kött som trivs i vätskor innehållande etanol? Dem har jag sett poppa upp här och var.
De där andra bara fanns där efter morgondoppet, såg inte hur de kom upp…

0

zingo

18 jan 2009 kl. 17:45

Nu tror jag gåtan är i det närmsta löst -
Stefan verkar ha kommit svaret på spåret.
Vid dessa oaser och växtplatser för svampen verkar det drällas och sölas med diverse vätskor -dock mest under dagtid.
I värmen betingas givetvis en gynnsam, ja nästan monstruös tillväxt av svamparna som därför inte kan vara nåt annat än
“Saccharomyces carlsbergensis” som här tagit sig oanade former pga av klimatet.
Tack vare Er kännedom och engagemeng - kan vi kanske enas om att detta kort och gott är en gynnad sort av bryggerisvamp ??

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone