Inte en svamp av något slag, men vår tid kommer förhoppningsvis!
Bara neråt Sala och i Södermanland verkar det vara bra mycket tidigare.
Kan det vara 10 - 15 mil härifrån och det gör sådan skillnad? Men vi kommer ikapp och har vi väntat hela vintern och den kalla våren så måste vi tro på att det snart poppar upp. Lena
vit flugsvamp är jättegott sägs det, men jag käkar inte den heller, sen är det frågan om vilken spindelskivling. Jag tycker att (och äter) mångkransad spindelskivling är godare än kantareller, men ni som gillar kantareller skall väl vara glada att jag inte plockar dem, då blir det ju fler åt er
ja smaken är olika.
jag instämmer med klas vad gäller hans favoriter, men skulle gärna lägga till kantarell, trattkantarell, nejlikbroskskivling och svart trumpetsvamp (förmodligen är den gulröda trumpeten lika god, men den har jag bara sett på bild.)
Tja, tur att man gillar kantareller, för då kan det vara en tröst om det nu blir regn på midsommar.
Karl-Johan sätter jag som nummer ett, två stolt fjällskivling. Sedan vet jag inte hur jag skall rangordna dem.
Sillkremlan är svår, Klas har en bra beskrivning på sin hemsida, hur man känner igen den, få se om det funkar.
Bo. jag hittade ett ställe med fina röda gula trumpetsvampar förra året. Likaså har jag svart trumpetsvamp som brukar komma rikligt, på ett annat.
Kan vi inte göra så, att vi byter med varandra? ( gäller samtliga )Det måste förståss vara svampar som går att torka och vi får återkomma till det, när hösten kommer och vi ser hur det blir. Lena
det enda jag torkat är murklor som jag gett bort till en kompis som torkar dem på sin vind för att slippa ha dem i lägenheten.
sällan jag hittar svamp i såna mängder att det är så mycket att byta med, men skulle så bli fallet så är jag naturligtvis intresserad av att byta till mig trumpetsvamp.
vad vill du helst ha i stället i så fall?
Ang. Blomkålssvamp kan jag upplysa om att de växer i symbios med tall. Samtliga som jag hittat har växt alldeles invid en äldre tall. Denna är enligt min mening den absolut godaste och smakrikaste svamparten. Jag har vid något tillfälle läst att nordgränsen ska gå någonstans vid Dalälven. Stämmer detta? Det vore roligt att få veta hur långt norrut i vårt långsträkta land man funnit denna art, med tanke på klimatförändringar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.