0 329 visningar

21 svar

KANTARELLER

Bo Reyer

15 jun 2006 kl. 08:23

Finns det fler i vårt avlånga land som redan hittat kantareller?
Det kan ju inte vara specifikt för Salatrakten. (Se rapport från 10/6)

0

Lena M

15 jun 2006 kl. 08:48

Hej Bo.Jag blev förvånad när jag läste att din bekant hittat kantareller. Skall ta en tur idag och kolla , vet ett par ställen där de brukar vara tidiga.Hade hoppas på lite regn igår, men det uteblev tyvärr. Lena

0

Helena

15 jun 2006 kl. 12:30

Tyvärr inga synliga här i Sörmland heller. Tittade på ett ställe med tidiga idag men det var tomt. Är alldeles för torrt, behöver komma massor med regn!

0

Bo E

15 jun 2006 kl. 15:45

Sak samma i Örebro.
Jag hittade kantareller runt midsommar förra året, så vi får se.
Har dock inga förhoppningar då gårdagens regn bara blev några ynka stänk.

0

Lena M

15 jun 2006 kl. 19:27

Inte en svamp av något slag, men vår tid kommer förhoppningsvis!

Bara neråt Sala och i Södermanland verkar det vara bra mycket tidigare.
Kan det vara 10 - 15 mil härifrån och det gör sådan skillnad? Men vi kommer ikapp och har vi väntat hela vintern och den kalla våren så måste vi tro på att det snart poppar upp.  Lena

0

Bo Reyer

15 jun 2006 kl. 19:37

Jag glömde en liten detalj i min senaste svamprapport. De kantareller som förevisades mig var “knallgula” så det var knappast trattisar.

0

Helena

15 jun 2006 kl. 20:51

På mina “tidiga” ställen så brukar det finnas plockbara till midsommar. Men med denna torka och bara en vecka kvar så är det väl knappast troligt att det blir så i år. *SUCK*

0

klas jaederfeldt

17 jun 2006 kl. 18:16

de e väl inte så viktigt med kantareller, de e ju bara att gå ner i frysen å plocka

0

Bo Reyer

18 jun 2006 kl. 09:48

Snälla klas!!!
Du om någon borde veta skillnaden på en nyplockad och SMÖRFRÄST kantarell, gentemot den sega, smaklösa du “plockar” i frysen.

0

klas jaederfeldt

18 jun 2006 kl. 11:59

Bo det spelar ingen roll för mej, jag tycker inte kantareller är särskilt goda

0

Bo Reyer

18 jun 2006 kl. 12:58

Jag har full förståelse för din inställning! Det är ju upp till var och en. Vissa föredrar en vit flugsvamp eller spindelskivling, eller varför inte en bolmörtsskivling?
Ha det bra Klas!

0

klas jaederfeldt

18 jun 2006 kl. 14:25

vit flugsvamp är jättegott sägs det, men jag käkar inte den heller, sen är det frågan om vilken spindelskivling. Jag tycker att (och äter) mångkransad spindelskivling är godare än kantareller, men ni som gillar kantareller skall väl vara glada att jag inte plockar dem, då blir det ju fler åt er

0

Lena M

19 jun 2006 kl. 07:49

Klas. Jag blir lite nyfiken på vilken svamp du tycker är godast / smakrikast. Inte kantareller eller Karl-Johan har jag förstått?  Lena

0

klas jaederfeldt

19 jun 2006 kl. 12:09

jag gillar, mandelriska, sillkremlor, blomkålssvamp,
champinjoner och
murklor bäst, sedan en hel del svamp som duger fint utan att vara mina favoriter

0

Bo E

19 jun 2006 kl. 17:33

ja smaken är olika.

jag instämmer med klas vad gäller hans favoriter, men skulle gärna lägga till kantarell, trattkantarell, nejlikbroskskivling och svart trumpetsvamp (förmodligen är den gulröda trumpeten lika god, men den har jag bara sett på bild.)
Tja, tur att man gillar kantareller, för då kan det vara en tröst om det nu blir regn på midsommar.

0

Lena M

19 jun 2006 kl. 18:48

Karl-Johan sätter jag som nummer ett, två stolt fjällskivling. Sedan vet jag inte hur jag skall rangordna dem.
Sillkremlan är svår, Klas har en bra beskrivning på sin hemsida, hur man känner igen den, få se om det funkar.
Bo. jag hittade ett ställe med fina röda gula trumpetsvampar förra året. Likaså har jag svart trumpetsvamp som brukar komma rikligt, på ett annat.
Kan vi inte göra så, att vi byter med varandra? ( gäller samtliga )Det måste förståss vara svampar som går att torka och vi får återkomma till det, när hösten kommer och vi ser hur det blir. Lena

0

bo e

20 jun 2006 kl. 15:30

det enda jag torkat är murklor som jag gett bort till en kompis som torkar dem på sin vind för att slippa ha dem i lägenheten.

sällan jag hittar svamp i såna mängder att det är så mycket att byta med, men skulle så bli fallet så är jag naturligtvis intresserad av att byta till mig trumpetsvamp.
vad vill du helst ha i stället i så fall?

0

Lena M

21 jun 2006 kl. 06:20

Bo E. Det jag skulle vilja smaka är goliatmusseron, men växer vad jag förstår mera norrut.Likaså blomkålssvamp låter som god, men den går nog inte att torka ?
Blir det så att jag hittar större mängder delar jag gärna med mig och behöver inte ha något i retur. Lena

0

bo e

21 jun 2006 kl. 10:30

blomkålsvamp har jag haft turen att hitta de senaste åren men veta säkert kan man ju aldrig.
lika lite som jag kan veta att jag inte kommer att hitta trumpetsvamp förstås…

0

Bo Reyer

21 jun 2006 kl. 11:32

Ang. Blomkålssvamp kan jag upplysa om att de växer i symbios med tall. Samtliga som jag hittat har växt alldeles invid en äldre tall. Denna är enligt min mening den absolut godaste och smakrikaste svamparten. Jag har vid något tillfälle läst att nordgränsen ska gå någonstans vid Dalälven. Stämmer detta? Det vore roligt att få veta hur långt norrut i vårt långsträkta land man funnit denna art, med tanke på klimatförändringar.

0

A-M

22 jun 2006 kl. 09:25

Blomkålssvamp har hittats i Malmberget redan för många år sedan(25-30) så det beror troligtvis inte på klimatförändringar utan mer på att författarna av svampböcker-artiklar finns söder om Dalälven…

0

klas jaederfeldt

22 jun 2006 kl. 09:39

A M. en som skriver en svampbok kan omöjligen veta var alla gamla fynd av svamp finns, om inte dessa lämmnats i på något offentligt svampherbarium. för det är ev. de enda ställen som blir kollade om man vill ha reda på en utbredning

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone