Irene, helt säker är jag ju inte på scrobiculatus, du kan mycket väl ha rätt att det är leonis, båda smakar ju skarp vilket denna gjorde, och jämför jag bilder verkar leonis ha något nedlöpande skivor som mitt fynd, fast den var också lite zonerad på hatten som scrobiculatus, den växte i gammal granskog vid en liten bäck. Kanske återkommer den i år.
Jag tror att fransmännen gör ett stort misstag när de introducerar “förfranskade” vetenskapliga namn. Det kommer att bli väldigt förvirrande för dem när de latinska namnen byts ut, t.ex. när man hittar ett äldre, gällande artnamn.
Bo Nylén är snabb att hitta på egna svenska namn på svampar, (även på arter som redan har godkända namn). Han kallar den gaffelgranriska. Inte bra, för arten är inte mer gaffelgrenad än andra riskor (d.v.s. inte alls) - och vad tusan är gaffelgran för sorts gran..?
På finska heter den något i stil med vildmarks(svavel)riska. Det finns inget finlandssvenskt namn heller, annars hade nog det svenska namnet varit givet.
Inte omöjligt, det är en dåligt känd art som sägs vara förväxlingsbar med både uvidus och violascens och ska växa med bl.a. ek, men jag har inte kläm på hur mycket den kan variera. Normalt ska den vara ozonerad på hatten, men den kan säkert vara det. Var foten ihålig?
Arten finns inte ens i ekologiska katalogen..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.