0 359 visningar

10 svar

Inte svamp-djur

Bo Reyer

16 jan 2009 kl. 18:56

Så här års när isen bär och är lättframkomlig både till fots och med cykel ger jag mig ut i gryning och skymning för att skåda djur/djurspår. Den gångna helgen såg jag färska vargspår på nästan samma plats där jag förra vintern stod på isen och bara njöt av ljudet av en ylande varg, väldigt nära Sala tätort. I morse såg jag färska lodjursspår inte långt därifrån. Jag har även haft förmånen att möta lo på nära håll i samma område. Idag när mörkret hade lagt sig såg jag fyra rådjur samt var nära att cykla på en räv som raskade över isen. Det är härligt att ha naturen så nära inpå sig!

0

Enelie, Linköping

16 jan 2009 kl. 19:17

Jag håller med dig fullt ut.
Att få ha naturen nära är livsnödvändigt.
Jag har gått om rådjur i trädgården och skogen intill.
Räv, mård och grävling bor också här.

Drömmen är att få se ett lodjur.
Jag hittade 12 cm långa tassavtryck i leran en vår, det är det närmsta jag kommit. Om det nu inte var något annat. Stor hund kanske?
Jag blir lite avis på dina vargar.

0

Bo Reyer

16 jan 2009 kl. 21:06

Enelie m.fl. Här kan man lära sig mycket om våra rovdjur.
http://www.de5stora.com/

0

Enelie, Linköping

16 jan 2009 kl. 22:24

Tack för länken!
Det fanns verkligen mycket information där. Fotosamlingarna var fina.
Jag letade efter en bra sida med Rovfåglar häromdan men det lyckades inte. De jag hittade var väldigt röriga och hade inga bra jämförande foton på sittande rovfåglar.
Det skulle behövas något liknande som det här.

0

Bo Reyer

16 jan 2009 kl. 23:23

Enelie igen! Jag gissar att du redan varit inne på den här sidan, men om inte kanske du hittar något här:

http://www.sofnet.org/index.asp?lev=1690&typ=1

0

Enelie, Linköping

16 jan 2009 kl. 23:45

Tack Bo!
Jag har tittat runt lite på sidan men känner inte igen det jag såg i veckan. (Jag får kolla mer imorgon.)
En stor rovfågel, gissningsvis ca. 50-60 cm mätt från näbb t.o m. stjärtfjädrarna.
Det gick så snabbt men jag uppfattade det som om den hade en ljus ring runt halsen. (?)

0

Robban O-hamn

18 jan 2009 kl. 15:50

Skulle tro att Räven raskat över isen.

0

Totte Gbg

18 jan 2009 kl. 16:23

Kan hålla med Enelie om att det är svårt att hitta en bra fågelsida. Finns mest privata fågelsidor men en del är riktigt bra. Prova att söka på digiscoping fåglar eller så, så kanske du kan finna vad du söker.

Lite länkar till olika fågelsidor:
http://www.getteron.com/getteron/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=57

0

svampstaff

18 jan 2009 kl. 18:58

Avis på dig Bo, som har så mkt. natur omkring dig..

0

Bo E

19 jan 2009 kl. 12:54

Jodå när snön ligger ny så ser man vilka som varit i farten.

Här i skogarna runt Örebro syns väl sällan några större rovdjur, men väl rävspår.

Annars väldigt mycket rådjur och hare.

...och så hundrastare, ryttare till häst och stavgångare förstås!

Har ni sett dedär stavarna som ger spår som liknar rådjursklövar?

De lurade mig nästan första gången!

0

Enelie, Linköping

19 jan 2009 kl. 21:34

Tack Totte för länk och tips!
Det fanns en del länkar på den sidan som jag varit inne och tittat på.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone