0 493 visningar

19 svar

Tallskogen Ängelholm

"JAS" Helsingborg

17 jan 2009 kl. 10:48

Åkte en sväng till Ängelholm i torsdag, strålande väder +1g. Tänkte mig så klart lite Frostvaxskivling då någon på forumet påstod att Mickael K. hade plockat en hel del av den i denna skog då han bodde i Skåne. Inte en enda såg jag efter 3 timmars finkamning av skogen/dungen. Det blev en del tickor, skinn, tagging och en som oxå har taggar som jag fått namn på av Irene i höstas men ligger i den sumpade mappen. Så till serie 1. En ticka på Hassel.

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2009 kl. 10:49

Serie 2. en ticka till vid samma hassel fast mer i marknivå.

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2009 kl. 10:51

Ett skinn på samma hassel.

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2009 kl. 10:52

Serie 4. en tagging kanske, men vilken? Växer på Tallåga.

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2009 kl. 10:53

Serie 5. En Vedmussling och en gul vad?

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2009 kl. 10:57

Serie 6. Violticka eller vad de nu skall kallas?

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2009 kl. 11:03

Serie 7. ja en annan Violticka/mussling? Vad är det på undersidan för tuber. Alla på båda seriernas växer på Tallågor.

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2009 kl. 11:04

Serie 8. Vit mussling på klena Tallågor.

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2009 kl. 11:06

Serie 9. en vit “köttig” ticka påminner om min “GULA” i tidigare tråd fast denna är då helt vit. Oxå denna på tallåga.

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2009 kl. 11:09

Serie 10. En liten taggig sak som härbärgerar på tallkotte, den vars namn jag sumpat.

0

Robban O-hamn

17 jan 2009 kl. 11:13

Man kanske skulle göra som fåglarna och dra söder ut JAS.
Du verkar ha roligt hela dagrna.
Men i morgon drar jag ut på
isfiske efter Gädda/Abborre. Får
försöka komma ihåg kameran denna
gången.

0

Alf Pallin

17 jan 2009 kl. 11:17

Många svampar att fundera över, du skall få några förslag.
1.svedticka
3.styvskinn
4.timmerticka
5.vedmussling och zonticka
8.vintermussling
9.blåticka.
Det kommer säkert fler/andra förslag

0

Tina Nordberg Kolsva

17 jan 2009 kl. 11:37

9.Kn det vara blödticka med tanke på gulaktiga fläckarna.

10.Är örtaggsvamp

0

Serie 2

Irene A

17 jan 2009 kl. 11:51

Ser ut som rotticka.

0

Serie 2

Alf Pallin

17 jan 2009 kl. 11:57

Rotticka också min tanke.

0

Enelie, Linköping

17 jan 2009 kl. 18:24

Många fina bilder JAS!
Jag tittar, läser och (förhoppningsvis) lär.

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2009 kl. 18:41

Rotticka kom till mig oxå även att jag inte sett den “live” jag hittade den lite senare på mitt strövtåg i tallskogen då vid ett dika och vid basen av en Björk och vid en gammal stubbe just intill björken. Jag kunde inte komma nära för det var väldigt vattensjukt just där men det blev några bilder på håll men nig verkar det vara samma som den vid basen på hasseln. Tack alla för era svar. Blåtickan nja, jag vet ju inte alls men blåtickan har jag sett och samlat in lite av, jag har även ett kollekt av den vita på bilderna så jag tänker lämna dem till Sven-Åke så får vi se, han kommer att få mycket att göra:)

0

Skogsfrun i Obbola

17 jan 2009 kl. 19:08

Jag skulle kalla 6:an för violtagging och 7:an för violticka. När det gäller 9:an föreslår jag mjölkticka.

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2009 kl. 23:34

Tack för det Skogsfrun och jag ser att jag skrev mussling men jag menade tagging man vad som är vad är ju lite vanskligt. Mjölkticka intressant, 3 olika på samma får se vad det hamnar på till slut.

0

"JAS" Helsingborg

19 jan 2009 kl. 21:20

Har kollat på mina tidigare bilder och på nätet på Svedticka och jag tycker mig inte finna några likheter med den jag har i serie 1. Alf tycker att det skulle kunna vara en Svedticka, är det någon som har ett annat förslag kanske?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone