0 2771 visningar

16 svar

Mikroskopering

Tina Nordberg Kolsva

17 jan 2009 kl. 15:16

Har fått ett mikroskop av barnen i julklapp.Utan några tillbehör. Tänkte beställa objekt och täckljas. Det finns ju lite att välja på. Kan jag få tips om vad man behöver som grundutrustning, för att börja leta efer sporer. Oljor, färgämnen mm mm. Det här är spännande.
Sedan ska jag försöka få tag på Åke Strids bok om ämnet.

0

Alf Pallin

17 jan 2009 kl. 15:36

Grattis till mikroskop, det är kul men svårt, objekt och täckglas kon du köpa från sagitta.

0

Irene A

17 jan 2009 kl. 15:58

Grattis Tina! Mikroskopering kommer du att gilla, men för att inte misströsta - starta inte med tickor och skinn till att börja med.
Mjukstarta med svampgrupper som blir tydliga i mikroskopet utan speciella infärgningar och knep, t.ex. mogna slemsvampar och skålsvampar. Hoppas att det följde med ett mätokular, det är viktigt.

0

jaha du välkommen i klubben

klas jaederfeldt

18 jan 2009 kl. 00:02

vet inte om ditt mik. är ett ljusmik.eller ett faskontast,
enklast är det om du har ett faskontrat mik. då behöver du inte färga preppen, utan det räcker med att du gör dem i 3 % kalilut, (det är pastiller som du kanske kan beställa på apoteket) om du har ett ljusmik. så behöver du färga preppen för att se vad du tittar på, köp kongorött (pulver) och blanda med ammoniak.
med detta ser du svampens delar röda.
du behöver Melzers reagens , det är svårt föt dej att göra själv, jag tror du kanske kan köpa det genom SMF.
detta behövs för att se om detaljer är amyloida (färgas blålila) eller dextrinoida (färgas röda) det är många svampar som man skiljer ut på detta sätt.

antagligen så har du ett 100 ggr objektiv på mik. dessa är oljeobjektiv, och du behöver köpa imulitionsolja (antagligen felstavat) för att kunna använda det.

när jag blev med mikroskop trodde jag att allt skulle lösa sig, tyvärr är det inte så, utan när man tror att man kommit på vad en svamp är, å bara skall kolla att den stämmer mikroskopiskt också, så är det bara att börja om på nytt

0

Tina Nordberg Kolsva

18 jan 2009 kl. 00:13

Oj, tackar för det och massor med tips,en hel uppsats från Klas. Lika bra att spara rubbet, för jag kommer att behöva det.

0

"JAS" Helsingborg

18 jan 2009 kl. 09:24

Tina ! Har du inte Klas tickbok? Där står en del av det han skriver här det finns mer i hans bok.

0

Tina Nordberg Kolsva

18 jan 2009 kl. 11:05

Jodå det har jag. Tack för tipset
JAS.

0

Tina Nordberg Kolsva

18 jan 2009 kl. 11:09

Några frågor: Mikroskopering är det farligt? Vanebildande eller så? ;)))
Är det giftigare än svampguiden?

0

Alf Pallin

18 jan 2009 kl. 11:41

Tips, det finns 3 ex av boken Handbok i mikroskopi av A.Öye på bokbörsen till salu.
http://www.bokborsen.se/

0

Irene A

18 jan 2009 kl. 12:03

Nejdå, mikroskopering är inte farligare är Svampguiden. Dom övningarna begränsas (åtminstone till att börja med) av tillgång till material och bra litteratur med grundliga beskrivningar av de svampsläkten man håller på med. Numera finns det förstås en hel del bra sajter på webben, så man behöver inte bli ruinerad..

Den här sidan har t.ex. bra info om mikroskopering:
http://www.mushroomexpert.com/microscope.html

0

Skogsfrun i Obbola

18 jan 2009 kl. 21:02

Jag har några gånger fått Melzers reagens av vänliga bekanta, men härförleden tänkte jag skaffa mig egna ingredienser en gång för alla. Det visade sig omöjligt, eftersom det ingående kloroformet är knarkklassat. Som privatperson får man inte köpa sånt (institutioner kan få göra det). Så hur får man egentligen tag på Melzer om man inte vill snylta på andra?

0

svampstaff

18 jan 2009 kl. 21:09

du får översätta, och gå in på rysska/baltiska sidor på nätet och beställa, som var o varannan missbrukare gör idag.

0

Melzer

Irene A

18 jan 2009 kl. 21:31

Jag har inte fattat riktigt varför det måste vara kloralhydrat med i lösningen, när det är jodinnehållet som ger reagensen? Om det skulle gå lika bra med vanlig jodlösning, så finns det ju på apoteket.

0

Melzer

svampstaff

18 jan 2009 kl. 21:37

Oj?
Att du verkligen VÅGAR ifrågasätta saker på svampguiden Irene:)
Friskt vågat..Och trevligt.

0

Kloralhydrat

klas jaederfeldt

18 jan 2009 kl. 22:05

gör bruna hyfer lite mera genomskinliga

0

Kerstin i Vellinge

18 jan 2009 kl. 22:24

Hej Tina,

Gratulerar till mikroskopet. Det öppnar en helt ny värld. Som gammal mikrobiolog vill jag gärna dela med mig av mina erfarenheter.
Om du har ett objektiv som det står “Oil” på, behöver du sätta en droppe immersionsolja på täckglaset och låta det bilda en brygga mellan ditt preparat och objektivet. Du ska alltså se till att oljan finns på ditt objektiv och på preparatet under objektivet. Jag vet inte var man hittar den oljan som privatperson men kolla på Internet.
När jag har tittat på sjukdomsframkallande svamp och dess mycel har jag färgat med Metylenblått. Det medför att man lättare kan se olika strukturer och artbestämma svampen. Fråga på apoteket om det finns där. Lycka till med mikroskoperingen.
Kerstin i Vellinge

0

svampstaff

18 jan 2009 kl. 22:31

Ska anmäla mig till svampkonsulentkurs vid umeå i april, start i höst.
Ni kanske skrattar, men för mig är det viktigt.
Hur stor betydelse har mikroskopiering för en svampkonsulent?
Eller är mikroskopiering överkurs?
Vilket mikroskop ska man isåfall satsa på?
För satsa pengar på kameraobjektiv verkar ju meningslöst.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone