0 280 visningar

23 svar

Får man visa en blomma

Nilla59

17 jan 2009 kl. 16:49

Jag har en Orkide som blommat i ett år nu. Helt fantastiskt eller hur? Trots detta är blommorna väldigt sura. Se själv!

0

Lena M

17 jan 2009 kl. 16:52

:))

0

Jan A, Uppsala

17 jan 2009 kl. 17:02

Den var riktigt bra!

0

Boman

17 jan 2009 kl. 17:05

Jösses va sur min!

0

Tina Nordberg Kolsva

17 jan 2009 kl. 17:57

ursura men vackra.

0

Helena i Lund

17 jan 2009 kl. 18:47

Ha! Jag trodde först att du hade klippt o klistrat, så fräsig bild! Får jag låna?

0

zingo

17 jan 2009 kl. 20:38

Mamma mia - varför är den så grinig - Den har det väl torrt om fötterna??

0

Tanja i Gagnef

17 jan 2009 kl. 23:54

Ha! Smittsamt verkar det vara också - jag blev tvungen att gå ocj kolla en av mina orkideér och mycket riktigt, den hade hört talas om detta och också surnat till! Kul bild verkligen!

0

Lisa G

18 jan 2009 kl. 10:55

men så söt! den liknar min perser, eller tvärtom. Jag har en gul variant   som blommat i över ett år nu.

0

Jan A, Uppsala

18 jan 2009 kl. 13:43

Min perser var då inte sur! Men död är hon.

0

GretheF Skåne

18 jan 2009 kl. 14:08

Hvad hetar den jag skulde gerna vilja ha den hemma blomma et helt år inte konstigt den är sur den vil ha ro nu

0

"JAS" Helsingborg

18 jan 2009 kl. 14:35

Jag tycker inte den ser sur ut, snarare lite vimsig, tittar ju vindögt ser ut som en typisk asiatisk seriefigur som har fått på nöten. Jätterolig och fin bild.

0

Nilla59

18 jan 2009 kl. 16:23

Kompisen hennes är en drake.

0

Totte Gbg

18 jan 2009 kl. 16:26

Oj va fina bilder =D

0

Helena

Nilla59

19 jan 2009 kl. 14:49

Klart du får låna. :o)

0

GretheF

Maya K. I.

20 jan 2009 kl. 20:30

Grethe, jag har tre st likadana, olika färger bara. En har blommat i nästan fem år nu, oavbrutet. Dom andra två är drygt ett år gamla men blommar hela tiden.
Den heter Brudorkide, Phalaenopsis, finns att köpa nästan överallt. Mycket lättskött.

0

GretheF

GretheF Skåne

20 jan 2009 kl. 20:53

Tack ska du ha den ska jag köba så vacker den är och tänk at den blommor året om

0

GretheF

Enelie, Linköping

21 jan 2009 kl. 00:04

Nilla och Maya:
Hur bär ni er åt för att få dem att blomma så länge?
Jag har s.k. Brudorkideér men de blommar max 1 ggr/år.
Jag har en jordorkidé nu också som inte har visat några blommor på 2 år.

0

GretheF

BirgittaD

21 jan 2009 kl. 06:51

Håller med Enelie, mina brudorkideer blommar max 2 månader och har aldrig orkatha dem kvar för att se om det kommer nya blommor.

0

Enelie

Nilla59

21 jan 2009 kl. 14:32

Sjung och vissla mycket för dem ;) och vattna sparsamt. Jag tror att övervattning är den vanligaste orsaken till blomdöd.

0

Nilla

Enelie, Linköping

21 jan 2009 kl. 15:43

Jag brukar “svälta”/missköta mina orkidéer några månader. Nästan inget vatten och absolut ingen näring.
Sedan när man börjar ge dem så blommar de.
Men sjunga har jag inte provat.
Det kanske vore nå´tt:)

0

Nilla

GretheF Skåne

21 jan 2009 kl. 16:26

Min ena blommor igen i år dom svälter också men jag måste komma ihåg det med gödsel

0

Enelie

Maya

21 jan 2009 kl. 19:51

Mina får en dutt vatten varje söndag. Efter ett tag kollar jag om det är nåt vatten kvar i ytterkrukan,som ska vara genomskinlig och häller bort det överflödiga.
Jag har också fyllt på med orkidejord, som inte är nån jord egentligen utan en sorts bark.

0

Maya

Enelie, Linköping

21 jan 2009 kl. 22:47

Tänk att den har blommat i fem år!
Jag begriper ändå inte hur du lyckas så bra.
Jag borde nog byta ut eller fylla på med orkidé“bark” så kanske de blommar mer.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone