Jag tyckte också att det såg mera ut som pukstockslav på din bild. Skillnaden är ju att pukstockslaven har klotformiga soral medan blåslaven har läppformiga. Om det är en böjd kant med mjöl är det alltså blåslav, om mjölsamlingen är klotformad är det pukstockslav. Jag tycker soralen ser mer klotformiga ut, men det är förstås svårt att bedöma när man bara ser laven uppifrån.
Hos unga ex kan det vara otydligt!
Dina ex har ännu inga mogna soral. Om du tittar på de andra bilderna på blåslav resp. pukstockslav som du skickade så ser du att de är mycket tydligt mjöliga ute i grenspetsarna. På ditt foto ser man inte mycket mer än förtjockningar, det som ska bli soral.
Man ser soralen ovanifrån, men det kan vara svårt att se om de är i form av slutna klot eller öppna läppar (“bårder”) när man ser dem rakt uppifrån. Lättare från sidan.
Jag tror det, eftersom den artskiljande karaktären är formen på soralen. Men det kan hända att det finns någon fler karaktär som jag inte känner till.
Nu är ju blåslav väldigt vanlig, och pukstockslav nästan lika vanlig, så du borde kunna hitta tydligare ex!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.