fina svaveltickor i bra läge att plocka, höjdmässigt i alla fall.
undrar hur det är med avgaserna på platsen?
Är det en trafikerad gata kanske inte tickorna är så läömpliga till föda?
Kul att det kommit in lite svamptips från länet i alla fall!
(örebroare som hittills känt sig rätt unik på forumet)
som jag ser det är korralltickan en matsvamp som den är, vad det gäller de två andra så är det konsistensen man vill åt (jag vet att joakim har sådana svaveltickor som går att använda som de är) svavelticka avkokt kryddad t.ex me curry smakar höna, urlakad tillagad oxtungssvamp, har konsistensen av finaste nötfile
Det påstås att det finns människor som har mått dåligt av svavelticka som inte varit avkokad före tillagningen. Själv har jag inte haft några problem.
Som allmän regel gäller att man ska vara försiktig med en art som man provar första gången (ät små eller måttliga mängder).
Det kan bero på vilket träd tickan växer på. Mina bästa svaveltickor har jag plockat från körsbärsträd. Annars är det mest känt att den växer på ek.
Tack för tipset Joachim!
Jag kokar av dem lite lätt då för säkerhets skull, men det krävs alltså inte samma noggrannhet som med murklor då.
De svaveltickor jag iakktagit under några somrar nu har växt på väldigt gamla jättestora pilträd.
Först idag fann jag utvuxna tickor i plockbar höjd så det ska bli spännande att ta dem till köket ikväll!
Tickorna smakade väldigt olika beroende på mognadsgrad.
Längst ut i “tungspetsarna” var de mycket läckra efter stekning, lukt och smak som rå påminner lite om koralltickan.
Längre in var de hårdare i konsistensen, och kan med lite god vilja jämföras med kycklingfilé eller Quorn-svampen.
De allra träigaste delarna var inte ätbara ens efter avkokning och stekning i gryta. De saknade smak och hade en konsistens av förtätat sågspån.
De ätliga delarna blev goda som stekta i grönsaksblandning med övervägande blomkål.
Brynte svamp och blomkål och lät efterputtra med lite andra grönsaker, salt, chili- och svartpeppar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.