Startar på fredag!
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=5589&typ=1
Instruktion.
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=3893&typ=1
Du kan ladda ner pappersprotokoll att kladda/öva på. Praktiskt!
Apropå hackspett….så såg jag en spillkråka sitta och hacka i en torr björk härom dagen.
Kunde stå länge och iakkta den innan den uppgav sitt varningsläte och for iväg mot nya mumsiga träd att hacka i.
Spillkräkan är väl inte så ovanlig men det är sällan man ser den sådär tydligt och länge, oftare hör man ju lätet.
Bo E och andra
http://www.sofnet.org/apps/nyheter/las_mer.asp?NewsID=1760
Jag tror fågelskådarna glömt nämna (många är tyvärr alltför ”ensidiga”!) att det oftast är vedvamparna som ”mörar” veden - och i en del är fall t.o.m. MYCELET föda åt en del skalbaggslarver och andra – och givetvis finns ofta animalisk föda också i frk.
Artikeln handlar visserligen om vitrygg, men de flesta hackspettar nyttjar oftast träd som förberetts av ngn svamp - också vid bohålshackningen. Det finns mycket mer att söka/läsa för den intresserade,
Svampar behövs!
Trädkryparen är mycket vanlig i terräng typ lövskogsbeväxta beteshagar här omkring.
Den och nötväckan är nog den fågel jag oftast ser i de naturtyperna.
Kungsfågeln har jag inte sett på måga år, men minns att den fanns i barrskog rätt nära Örebro när jag var barn.
Jag har bara sett trädkryparen vid det här tillfället, men den maskerar sig bra, det får man säga. Jag trodde att det var en mus som hoppade på stammen.
Kungsfågeln ser jag ibland, alltid på marken, men det är inte ofta. Den är onekligen ganska oansenlig.
Off topic angående fåglar så var det intressant att se härfåglar lite här och var nere i Italien, när de är så sällsynta häruppe.
Kungsfågel?
Menar du kungsfiskare.Den häckar i Motala ströms ravin, ljungsbro.Ser den relativt ofta där jag har båten.En natt när jag metade ål där, så satte den sig på fören,på båten:) Där finns oxå strömstare,fiskjuse,havsörn,kärrhökar och tror mig även sett glada!Spillkråkan är inte så vanlig längre tyvärr,Ännu mera sällsynt här är gröngölingen, den vackra hackspetten.
Nej kungsfågel menar jag, vår minsta. Den pyttar oftast omkring på marken och låter inte speciellt mycket, så man ser den inte så ofta. Inte jag i alla fall.
Kungsfiskaren skulle jag gärna vilja få se nån gång, strömstaren också.
Bo E kan hitta kungsfiskaren i Järleån, inte så långt från Örebro.
Kungsfiskaren har jag inte sett, men har heller inte varit vid Järleån sen barndomen.
Däremot kan man se strömstaren i Svartån uppe vid forsarna och “fallen” uppströms Carlslunds herrgård väster om Örebro.
Övervintrande hägrar har jag även sett i Bygärdesbäcken ganska centralt i stan, i ett parkområde nära där jag bor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.