0 397 visningar

23 svar

Vinterfåglar Inpå Knuten

Jan A, Uppsala

19 jan 2009 kl. 16:42

Startar på fredag!
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=5589&typ=1
Instruktion.
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=3893&typ=1
Du kan ladda ner pappersprotokoll att kladda/öva på. Praktiskt!

0

Nilla59

20 jan 2009 kl. 14:10

Det låter riktigt roligt Jan. Jag har redan laddat ner ett pappersprotokoll för att kolla på. Och jag måste lära mig alla arterna inte bara blåmes och talgoxe. ;)

0

Lena M

20 jan 2009 kl. 15:45

Samma här Nilla, jo kråka,skata och hackspetten känner jag igen men sedan lär jag ta mig en funderare.

0

Bo E

21 jan 2009 kl. 10:10

Apropå hackspett….så såg jag en spillkråka sitta och hacka i en torr björk härom dagen.
Kunde stå länge och iakkta den innan den uppgav sitt varningsläte och for iväg mot nya mumsiga träd att hacka i.

Spillkräkan är väl inte så ovanlig men det är sällan man ser den sådär tydligt och länge, oftare hör man ju lätet.

0

Peter, Linköping

21 jan 2009 kl. 10:44

I skogen runt knuten såg jag kungsfågel och trädkrypare häromdagen.

Hur ovanliga är de egentligen?

0

Jan A, Uppsala

21 jan 2009 kl. 11:00

Bo E och andra
http://www.sofnet.org/apps/nyheter/las_mer.asp?NewsID=1760
Jag tror fågelskådarna glömt nämna (många är tyvärr alltför ”ensidiga”!) att det oftast är vedvamparna som ”mörar” veden - och i en del är fall t.o.m. MYCELET föda åt en del skalbaggslarver och andra – och givetvis finns ofta animalisk föda också i frk.
Artikeln handlar visserligen om vitrygg, men de flesta hackspettar nyttjar oftast träd som förberetts av ngn svamp - också vid bohålshackningen. Det finns mycket mer att söka/läsa för den intresserade,
Svampar behövs!

0

Vinterfåglar Linköping

Bo E i Örebro

21 jan 2009 kl. 11:11

Trädkryparen är mycket vanlig i terräng typ lövskogsbeväxta beteshagar här omkring.
Den och nötväckan är nog den fågel jag oftast ser i de naturtyperna.
Kungsfågeln har jag inte sett på måga år, men minns att den fanns i barrskog rätt nära Örebro när jag var barn.

0

Vinterfåglar Linköping

Peter, Linköping

21 jan 2009 kl. 11:30

Jag har bara sett trädkryparen vid det här tillfället, men den maskerar sig bra, det får man säga. Jag trodde att det var en mus som hoppade på stammen.

Kungsfågeln ser jag ibland, alltid på marken, men det är inte ofta. Den är onekligen ganska oansenlig.

Off topic angående fåglar så var det intressant att se härfåglar lite här och var nere i Italien, när de är så sällsynta häruppe.

0

Vinterfåglar Linköping

svampstaff

21 jan 2009 kl. 11:48

Kungsfågel?
Menar du kungsfiskare.Den häckar i Motala ströms ravin, ljungsbro.Ser den relativt ofta där jag har båten.En natt när jag metade ål där, så satte den sig på fören,på båten:) Där finns oxå strömstare,fiskjuse,havsörn,kärrhökar och tror mig även sett glada!Spillkråkan är inte så vanlig längre tyvärr,Ännu mera sällsynt här är gröngölingen, den vackra hackspetten.

0

Vinterfåglar Linköping

Peter, Linköping

21 jan 2009 kl. 11:55

Nej kungsfågel menar jag, vår minsta. Den pyttar oftast omkring på marken och låter inte speciellt mycket, så man ser den inte så ofta. Inte jag i alla fall.

Kungsfiskaren skulle jag gärna vilja få se nån gång, strömstaren också.

Bo E kan hitta kungsfiskaren i Järleån, inte så långt från Örebro.

0

Vinterfåglar Linköping

Peter, Linköping

21 jan 2009 kl. 11:56

Satta sig kungsfiskaren på båten! Det måste ha varit ett riktigt speciellt ögonblick.

0

svampstaff

21 jan 2009 kl. 11:59

JanA?
Jag ser ett märkligt fenomen varje år,På en liten stenig holme i motala ström(ca.10meter)Så står där ett 30-tal hägrar, som statyer i ett par månader?Även när det är is?
Likadant varje år? Ska försöka fota dom rackarna.

0

svampstaff

21 jan 2009 kl. 12:00

Ja den satte sig bara tre meter ifrån mig:)
Tänk om man haft kameran då?

0

Vinterfåglar i ån

Bo E

21 jan 2009 kl. 12:04

Kungsfiskaren har jag inte sett, men har heller inte varit vid Järleån sen barndomen.
Däremot kan man se strömstaren i Svartån uppe vid forsarna och “fallen” uppströms Carlslunds herrgård väster om Örebro.

Övervintrande hägrar har jag även sett i Bygärdesbäcken ganska centralt i stan, i ett parkområde nära där jag bor.

0

svampstaff

21 jan 2009 kl. 20:55

En hägerbild från motala ström.

0

Gula

21 jan 2009 kl. 22:00

Snyggt , svampstaff!!!

0

Bo E

22 jan 2009 kl. 11:20

Trots avståndet tycker jag mig se fem sittande och en flygande hägrar.

Fin miljöbild från Motala ström.

0

Bo E

22 jan 2009 kl. 11:21

hmmm… fem sittande hägrar och en flygande ska det naturligtvis vara…

0

svampstaff

22 jan 2009 kl. 12:38

Ja det var för långt ifrån, fel objektiv:(
Men räknade till 17st runt holmen igår..

0

Bo E

22 jan 2009 kl. 12:43

Mötesplats för hägrar?

Ser sällan fler än 2-3 samtidigt…

0

svampstaff

22 jan 2009 kl. 17:48

Fick ett fint besök idag:) när jag slog upp mina blå...
Dom kommer bara en till två ggr per vinter, skygga rackare, men hann slita fram kameran iaf.

0

Totte Gbg

22 jan 2009 kl. 19:57

Åhh sidensvansar som är så fina =D

0

Jan A, Uppsala

22 jan 2009 kl. 22:01

I morgon, när dagen börjar gry, startar den fågelräkning den här tråden skulle informera om. Så jag föreslår; gå tillbaka till ruta ETT!

0

Totte Gbg

23 jan 2009 kl. 16:45

Tack det ska jag göra gå till ruta ett =D
Ville bara visa en bild på sidensvans jag tog för något år sedan genom tubkikaren. Kom att tänka på det när jag såg svampstaff härliga fågelbild :) De sticker iväg så fort så man får ha lite tur ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone