Tallgboll dödade mes!
Vad har ni för fågelmatare?
Den här va inte bra för den knäcker nacken på småfåglar :(
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=470973
Hänger ut talgbollarna i sina nät, som jag iofs befarar att någon kan fastna i, utanför i rosenbusken. Och äpplen sitter jättefint fast i avklippta rosengrenar, då kan skatorna inte ta dem hela. Och jag häller frö direkt på marken, lite i taget så råttorna inte hittar dit.
Och lägger ostkanter i en tom blomkruka vid räcket. Och så får de ta alla frön de hittar i rabatterna, och krypen också.
Jag har lagt ner en förmögenhet på talgbollshållare som aldrig fungerar.
(Man ska ju krama bollarna lite mjuka och porösa innan man hänger ut dem.)
Sedan många år tillbaks så använder jag karbinhakar som jag fäster rejält igenom nätet på bollen. Hänger sedan ut dem på grenar i skogen.
Det funkar jättebra.
Naturens gång, trist med mesen men tänk om alla skulle överleva, tänk vad mat det skulle gå åt! Då finge vi inte plats, på tal om mat, visste ni att myror och framförallt termiter konsumerar 25% av allt som konsumeras på vårt klot och bidrar således med det största utsläppet av växhusgaser!!! Som sagt naturen har sin gång, denne stackare hittade jag i ett träd förra veckan.
Jag har gjort mina egna talgbollar i år. efter tips i ICA-kuriren. Man blandar smält ister, solrosfrön, havregryn, russin mm mm. Låt det stelna. Sen kan man hälla det i en kruka (håll för hålet i botten) eller bättre ett kokosnötskal. Om man använder kruka som jag gjorde får man hitta på något som fåglarna kan sitta på när de hänger upp och ner och äter. De glider av annars.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.