Jag var och kollade hur det har gått för “mina” slemsvampar idag. Serie 1:a de 2 första bilderna en ny, får en känsla av att det kan bli grönpricksdyna av detta, vet inte varför men känslan är där. På tredje bilden Judasöron på Ask vilket jag inte sett tidigare, någon kommentar till detta?
Serie 5. Såhär skrev Irene i min förra tråd om en kostig en. “Jag har grunnat på 8:an. Kan det inte vara någon gammal dynsvamp, en pyrenomycet alltså?” Jag har kollat lite på den slemsvampen som jag hittade utanför Väla köpcentrum i höstas, det kanske är samma, de två första bilderna är på den och tredje bilden på den som Irene kommenterade, vad tror ni?
Serie 6. Detta har hänt med Badhamia utricularis, den tynar bort så sakteliga, spricker och tömmer sig på sporer. Hittade några som jag missat tidigare på ett grässtrå som låg ovanpå löv, här har den inte utvecklat några “trådar” utan är mer som en kompakt enhet.
Serie 8. Dessa har jag haft med i en tidigare tråd från i högstas då vi gissade febrilt på vad det kunde vara. nu vet jag vad det blir av dessa små knappliknande saker, bild 1, på bild 2 och 3 har de utvecklats till vad de blir.
Raggdvärgmussling Resupinatus
Hej Hans-Åke, jag blev lite undrande vad du menade med bild 1 i serie 3 men så såg jag att jag tabbat mig, har 2 serie 3. Ditt förslag gäller 1an i vad som skallvara serie 2! det blev jobbigt. Men du menar den svarta “kaviaren” lasiosphaeria spermoides, kan mycket väl vara den. Tack för förslaget.
Om jag har förstått det rätt, är den mörkare arten med svart lurv på hatten raggdvärgmussling (trichotis).
Den andra, strimmusslingen (applicatus) ska vara ljusare och blekt filtluden på hatten som ung. Det här tror jag är ganska tillförlitliga bilder av den:
http://www.funghiitaliani.it/uploads/post-623-1167414602.jpg
http://www.funghiitaliani.it/uploads/post-3093-1166179795.jpg
http://www.funghiitaliani.it/uploads/post-3093-1166179758.jpg
Mikroskopiskt är det svårt att se skillnader, men om man har tur att hitta cheilocystider med utskott, ska de tydligen ha lite olika form också.
Många har uppfattningen att de är olika former av en och samma art. DNA-analyser har visat att de i varje fall inte är identiska, så om man väljer att ge dem varietetsnamn eller egna artnamn är egentligen en smaksak…
I ekologiska katalogen finns en till art (silvanus), men den är tydligen en Hohenbuehelia (H. pinacearum), ett släkte med helt andra mikrokaraktärer.
Ett par andra arter i släktet Resupinatus är pyttesmå (upp till 1,5 mm breda) och saknar skivor.
Hej Irene, jo det verkar vara Resupinatus trichotis. Tack för hjälpen. Hej på dig Hans v E, de här har jag sett i samband med Raggdvärgmusslingen och drog slutsatsen att de var ett förstadium till den men det är möjligt att jag har fel och du har rätt, skall absolut kolla upp detta så fort som möjligt men just nu är det snö här i HBG. Tack för hjälpen så länge.
Det låter mycket sannolikt att Stig-Åke har rätt. Jag gissar att han har hittat tjockväggiga cystider i mikroskopet, och ytterligare en karaktär hos arten är att skivorna svartnar.
Den ska alltså heta Hohenbuehelia pinacearum:
http://publish.uwo.ca/~rgthorn/hohpinac.html
I Funga Nordica står det att den är mycket sällsynt, men ska vara funnen i Sverige. Nu har jag sökt i alla databaser jag känner till, och hittar inga kollekter eller fynduppgifter av den..
Ett mycket fint fynd, grattis!
Hej igen Irene! Jag har pratat med Sven-Åke om Dvärgmusslingen och han menar att den inte är ovanlig, inte i Skåne i alla fall och möjligen förbisedd på andra ställen då den inte är alldeles lätt att hitta/se den är ju liten och grå. Det är lite märkligt att det inte finns några fynd rapporterade tycker jag.
Jag tror också att den kan vara förbisedd. Har sett ganska många bilder på webben under olika Resupinatus-namn av små musslingar med svartnande skivor.
Det är nog lätt gjort att dra fel slutsatser och sätta fel namn på den arten om den inte mikroskoperas, så det är ju viktigt att några gör som du har gjort, dokumenterat den med både kollekt och bilder!
Förresten, är dvärgmussling ett officiellt svenskt namn på den?
Jäkligt bra fråga Irene men det var vad både jag och Sven-Åke kallade den men om det är officiellt vet jag inte, det blir inga träffar på webben på det i alla fall så det kanske inte är så! Där finns svartgrå, gråviolett dvärgmussling men det ger inte mig något. Jag hittar bara Dvärgraggmussling i Ryman - Holmåsen, inget i Ekologisk Katalog eller i min övriga litteratur.
Hej Joachim. Ja det var klumpigt av mig från början att ha med en eller ett par icke slemsvampar i en tråd med det namnet men jag kände då att jag inte ville göra hur många trådar som helst. Det gnys ju lite ibland att visa tar stor plats på forumet och jag känner mig träffad av detta, så det blev flera arter under en rubrik och jag lovade att återkomma med resultat av ev. mikroskopering eller dyigt så det blev som det blev. Jag kunde så klart ha startat en ny och hänvisat till denna men jag tror att de som har hängt med öppnar och kollar när en tråd dras upp på nytt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.