Hej igen.
På lördag ska jag, en vän och hennes 3 barn ut i en bokskog med många gamla bok- och ek-träd. Jag skulle behöva tips i förhand på vanliga och ovanliga tickor, skinn mm som vi kan råka på.
Om ni har bilder på era tips vore det jätte bra så min vän och hennes barn kan kolla i förväg på vad vi kanske får se på lördag.
Det skulle vara kul att kunna ge namn på det barnen hittar så vi blir otroligt glada och tacksamma för alla förslag. :)
Ha det bra nu allihop och jätte tack i förväg.
Fnöskticka, Klibbticka, Vinterticka, Borsticka, Korkticka, Platticka, Korkmussling, Klyvblad, Kantöron, Bokdyna, Gullkrös, Ekkrös, Kärnkrös, Violett Geléskål, Citronskål, Vedplätt, Ribbgrynna och om du kollar noga på murken Bok så kan du säkert hitta några andra småskålar kanske Stifftsvamp och Vinterhätta. Bilderna får du söka själv. Hittar du inte så får du höra av dig. Lycka till i skoge.
Tack så jätte mycket!
Fler förslag än så här behövs inte för då kommer vi nog inte ens ut i skogen om vi ska kolla upp bilder innan. :)
Nu vet ni iaf vad jag kommer göra resten av min lediga fredags kväll.. :)
Skogsturen kanske blir uppskjuten till söndag men jag håller er uppdaterade om vad vi hittar.
Tack än en gång.
eller ngn annan som vet. Jag har problem att hitta ngt om argusöga, så det skulle underlätta om du/ni kunde skriva det vetenskapliga namnet på den.
Allt det andra har jag hittat info och bilder på så det är den sista att kolla upp för mig.
Lite kul, förra veckan var jag en kort stund i den skogen och nu fick jag namn på en hel del som jag såg då. :)
Tack än en gång
Jag hittade det här namnet på Argusöga, Merismodes anomalus
Och en bild på forumet:
http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=85352&view=open&fnr=1
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.