0 385 visningar

10 svar

Lite tips?

Madde Småland

22 jan 2009 kl. 12:58

Hej igen.
På lördag ska jag, en vän och hennes 3 barn ut i en bokskog med många gamla bok- och ek-träd. Jag skulle behöva tips i förhand på vanliga och ovanliga tickor, skinn mm som vi kan råka på.
Om ni har bilder på era tips vore det jätte bra så min vän och hennes barn kan kolla i förväg på vad vi kanske får se på lördag.
Det skulle vara kul att kunna ge namn på det barnen hittar så vi blir otroligt glada och tacksamma för alla förslag. :)
Ha det bra nu allihop och jätte tack i förväg.

0

Rätt Vis

22 jan 2009 kl. 13:44

Bläddra bland inläggen så hittar hur mycket tips som helst.

0

Robban O-hamn

22 jan 2009 kl. 14:02

Kolla på lågor efter Ostronmussling.

0

"JAS" Helsingborg

22 jan 2009 kl. 15:54

Fnöskticka, Klibbticka, Vinterticka, Borsticka,  Korkticka, Platticka, Korkmussling, Klyvblad, Kantöron, Bokdyna, Gullkrös, Ekkrös, Kärnkrös, Violett Geléskål, Citronskål, Vedplätt, Ribbgrynna och om du kollar noga på murken Bok så kan du säkert hitta några andra småskålar kanske Stifftsvamp och Vinterhätta. Bilderna får du söka själv. Hittar du inte så får du höra av dig. Lycka till i skoge.

0

Hans-Åke

22 jan 2009 kl. 20:56

Hej madde jag kan ju komma med någonting.kantarellmussling under bok puderbädd,argusöga,ockraporring,ockratagging disknästing,vittagging,brunskinn på ek nu räcker det nog.

0

Enelie, Linköping

22 jan 2009 kl. 23:59

Du har fått så mycket förslag så jag bidrar inte med några.
Jag önskar er en riktigt trevlig slogsutflykt.

0

Madde Småland

23 jan 2009 kl. 17:46

Tack så jätte mycket!
Fler förslag än så här behövs inte för då kommer vi nog inte ens ut i skogen om vi ska kolla upp bilder innan. :)
Nu vet ni iaf vad jag kommer göra resten av min lediga fredags kväll.. :)
Skogsturen kanske blir uppskjuten till söndag men jag håller er uppdaterade om vad vi hittar.
Tack än en gång.

0

Hans-Åke

Madde Småland

23 jan 2009 kl. 19:38

eller ngn annan som vet. Jag har problem att hitta ngt om argusöga, så det skulle underlätta om du/ni kunde skriva det vetenskapliga namnet på den.

Allt det andra har jag hittat info och bilder på så det är den sista att kolla upp för mig.

Lite kul, förra veckan var jag en kort stund i den skogen och nu fick jag namn på en hel del som jag såg då. :)

Tack än en gång

0

Hans-Åke

Enelie, Linköping

23 jan 2009 kl. 19:56

Jag hittade det här namnet på Argusöga, Merismodes anomalus

Och en bild på forumet:
http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=85352&view=open&fnr=1

0

Hans-Åke

Hans-Åke

23 jan 2009 kl. 20:00

hej madde latinska namnet på argusöga är merismodes anomalus.iI täta ,ofta flera cm vida grupper på döda grenar och stammar av lövträd0

0

Madde Småland

23 jan 2009 kl. 20:16

Tack Enelie och Hans-åke. Nu gäller det bara att hålla ögonen öppna i skogen också. ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone