0 320 visningar

6 svar

Vad är detta?

Hannes Helperin

20 jun 2006 kl. 18:34

Denna kom sonen in med i dag. Kan någon hjälpa mig bestämma vad för svamp det är.
Kan inget om svampar
/Peter

0

Bo Reyer

20 jun 2006 kl. 18:56

Ingen dålig champinjon, så här tidigt på säsongen men jag överlåter till forumets experter att göra en närmare artbestämning.

0

Joachim Krumlinde

21 jun 2006 kl. 10:53

Ingen har tagit tag i detta, men för att ha någon ide om vilken art champinjon detta är behöver man veta svaren på bland annat:

I vilken miljö är den tagen ? (skog, äng, park, ... )

Hur luktar svampen ? (anis, karbol, ingenting, ... )

Blir den gul om man tummar den på hatten ? gul om man skrapar på hatten? Eller rodnar den vid genomskärning ?

Mest av allt liknar den en giftchampinjon, men det är bara en gissning.

0

klas jaederfeldt

21 jun 2006 kl. 11:37

om den liknar något så tycker jag att det är en snöbollschamp, stek en bit i en torr stekpanna, luktar det gott är det en trolig snöbollschamp, lukter det karbol (sådant som man ströade eftersig på torrdassen förr) så är det en giftchamp

0

klas jaederfeldt

21 jun 2006 kl. 11:41

en annan sak som jag tycker skiljer den från giftchamp. är att den gulnat och att den gula färgen finns kvar, en giftchampinjon gulnar mässingsgult mycket snabbt men efter ca 10 min. har det gula blivit brunaktigt

0

Joachim Krumlinde

21 jun 2006 kl. 11:46

Klas, du har nog rätt om det. Bästa sättet att avgöra är att steka svampen.

0

Bo E

21 jun 2006 kl. 16:31

Instämmer med Klas om gulnaden.

Jag tycker i alla fall att det går utmärkt att artbestämma en ätlig champinjon efter doften även i rått tillstånd.
Doften av anis (brödkrydda), mandel el. dyl. känns bra men karboldoft kanske kräver stekning.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone