0 760 visningar

6 svar

Ej svamp. Ohyra.

Sofia, Skåne

23 jan 2009 kl. 00:51

Jag undrar om någon har något bra tips på hur man blir av med silverfiskar. Vi har dem nu i hela huset. Vi är helt desperata, men vi vill helst inte använda gift.

0

K. Loker

23 jan 2009 kl. 01:29

Försök dressera dom till kantarellsök, dom hittar garanterat inte tillbaka:)
Annars strör du lite tvättmedel på utsatta ställen bara.

0

"JAS" Helsingborg

23 jan 2009 kl. 07:15

Har du Silverfisk så har du fukt i huset, avfuktare eller någon värmefläkt för att torka ut, utan fukt ingen Silverfisk!kanske du skulle kolla upp ditt hus det kanske inte mår så bra, kolla med Anticimex. Hittade du Ostronmusslingen föresten?

0

Totte Gbg

23 jan 2009 kl. 07:23

Jag tycker du ska ringa Anticimex
http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=415 om råd, det har jag gjort en gång när vi hade pälsängrar.
Det vi skulle göra var att städa ut klädskåp ordentligt med Ajax regelbundet o aldrig lägga tillbaka använda kläder i garderoben. Det hjälpte det tipset :)

Men silverfiskar det kan jag inget om, tyvärr så ring!
Lycka till!

0

Boman

23 jan 2009 kl. 07:53

Silverfisk är inte farliga, bara obehagliga. De finns så gott som överallt men man hinner oftast inte se dem. Torka ut huset på något sätt, håll extra rent kring avlopp och på golv.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1567&a=347445&previousRenderType=3

0

Sofia, Skåne

27 jan 2009 kl. 18:55

Tack alla för alla tips. Ja, tänk om man kunde träna de små liven att hitta svamp  ! Vi har dem alltså nu även i vardagsrummet och inte bara i badrummet. Men jag tror inte att vi har fukt i huset, däremot har vi ganska varmt. Vårt hus är visserligen på platta, men det finns värmerör i plattan, så golvet är snustorrt. Det finns ingen mögellukt i huset, det är jag säker på. Däremot har jag svartmögel i golvbrunnen i badrummet som jag inte lyckas bli av med vad jag än gör. Vi får nog kontakta anticimex, men jag önskar att de skulle hitta feromoner mot silverfiskar, så att man slapp gift.

Nej. JAS jag har inte hittat någon ostronmussling. Jag har inte varit i skogen på länge. Det är en lång historia. Jag saknar skogen så…

0

Sofia, Skåne

27 jan 2009 kl. 18:56

Oj, fyrkanterna ska vara :) :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone