På platsen där vi fotat ettan och som vi besökt ganska ofta i många år har jag aldrig sett någon stensopp eller sammetssopp växa, bara björksopp och ibland fläcksopp.Därför är
jag nästan säker på att det är en björksopp, men jag kanske har fel ändå.
Om man söker på snyltingens latinska namn får man läsa en del intresanta saker. Här kommer lite Hypomyces chrysospermus Tul. Fruit body a 3-stage mold that grows on boletes. At first it is white and moldy, then it becomes yellow and powdery, and finally it becomes reddish brown and pimpled (this stage is rarely seen). Spores in white stage (asexual), ellipsoid, smooth, 10-30 x 5-12µ; in yellow stage (asexual), globose, warty, thick-walled, 10-25 x 10-25µ; in final stage (sexual), spindle-shaped, transparent, 25-30 x 5-6µ. Habitat singly or in groups on boletes; also reported on paxillus and rhizopogon mushrooms. Common.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.