0 264 visningar

7 svar

Hans v E*/ skålar eller?

"JAS" Helsingborg

23 jan 2009 kl. 11:45

Hej Hans v E. Angående Raggdvärgsmusslingen/Gråskålarna.
Jag har hela tiden antagit att de små “skålarna” har utvecklats till dvärgmusslingen. Men det kanske är så då att de 2 arterna lever intimt tillsammans. är det skålar och musslingar på mina bilder. Det kommer 2 serier så kanske du kan förstå hur jag tänkt, tyvärr är några inte av högsta kvalitet.

0

"JAS" Helsingborg

23 jan 2009 kl. 11:47

så 3 bilder till.

0

Hans v E

23 jan 2009 kl. 17:13

Jag tror inte ens de lever intimt tillsammans, utan råkar bara komma på samma ställe.
De små bruna kulorna tror jag dessutom är en tredje art, en skålsvamp som tillhör de geléartade med skorvig utsida.

0

"JAS" Helsingborg

23 jan 2009 kl. 18:26

Ok Hans tack. Då har jag alltså 3 arter i samma färgskala på samma låga, det var inte illa. Har du något förslag på släkte på den geléartade?

0

Hans v E

24 jan 2009 kl. 00:13

Samma färgskala är det ju inte. Mollisian är ju blåaktig.
Jag letar släkte i morgon.

0

"JAS" Helsingborg

24 jan 2009 kl. 00:26

OK Hans men nog är de blågråa allihop eller? Ser fram mot senare idag. natti natti.

0

Hans v E

24 jan 2009 kl. 13:58

Ledsen JAS om jag givit dig stora förhoppningar, men utan mikroskopering kommer jag inte längre än jag redan antydit. Jag känner inte igen svampen men tror det är en discomycet i ordningen Leotiales, familjen Helotiaceae, tribus Ombrophiloideae. Nånting i närheten av blek geleskål (Neobulgaria pura) eller Velutarina…

0

"JAS" Helsingborg

24 jan 2009 kl. 16:16

Helt ok Hans, jag får leta vidare och jag vet var de finns så det blir ett par kollekt nästa vecka så får Sven-Åke kolla i mikroskopet så får vi nog svar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone