Medan sektionen för matsvampar börjar vara rätt komplett på http://www.naturplats.com, (tack till alla som gett bidrag), så finns det bara 7 st! giftiga svampar på sitens svampbok.
Om ni har foton på giftiga svampar som ni kan tänka er publicera, skicka dem till mikasund@gmail.com.
Om ni vill kan ni gärna sätta era initialer eller namn i högra hörnet på fotot.
Tja äter man den utan att göra flera avkok så lär man dö och äter man den ofta då tar man skada även om man kokat av den. Nu är detta lite känsligt då många tycker att va tusan jag har ätit den hela mitt liv och inte tagit skada, jag säger att det finns de som har rökt i 50 år men rätt som det är dör de i lungcancer. Men kör du efter det gamla systemet med stjärnor och kors så har den konstigt nog bara 1 kors och 3 stjärnor inom parentes??
Jag skapade en ny kategori för dödligt giftiga svampar som är läckra efter avkokning. :-D
†† ()
Har ni som besökt svampboken på http://www.naturplats.com noterat att man nu kan se var svampen växer i den egna kommunen med bara ett par musklick. Jag skrev nämligen till artportalen och frågade om jag kan använda koordinaterna de publicerat till funktionen. De var mycket positiva, men betonade att koordinaterna är ogranskade.
Till mitt behov duger de ändå utmärkt efter att jag databehandlat dem och gallrat bort dåliga obs.
frågade en gång en rep. för Livsmedelsverket hur farlig den är, bad om en jämförelse med att T.ex röka 2 cig.om dagen eller att alltid vara i sthhlms luften, fick till svar att så farlig är den inte. detta gällde de canserogena ämmnena, inte hur farlig den var att äta torkad eller avkokad
Smaken är ju variabel men stenmurklan borde betecknas +++ () då, om avkokningen står inom parentes, tycker mina smaklökar.
För visst är den en läckerhet rätt förbehandlad och tillagad.
En liten notering att den ej bör ätas i stor mängd eller för ofta kanske oxå får plats.
Kamskivlingen har jag blivit lite kluven till, oduglig är den väl inte men mer än en skulle jag inte ge den idag.
Ska följa din länk och kika lite, kanske återkomma med lite funderingar.
Dethär var kul!
Forumet har varit väldigt dött ett tag nu…
Intressant!
Kanske inte helt konsekventa beskrivningar då t ex stensoppen betecknas med “nötlik smak” medan kungschampinjonens tydliga mandelsmak inte nämns.
Stavningen av kremla och krämla bör völ oxå ses över.
Sökfunktionen bygger väl på nåt slags rapportsystem och blir ju därför väldigt godtyckligt.
Jag hittade inget närmare min hemort än “Kumla”!
Men ett imponerande initiativ är denna sida!
Lägg till i “favoriter” på direkten!
Några fler synpunkter / upptäckter på sidan.
Rimskivling
Hette förr rynkad tofsskivling, ej “toppskivling”
I beskrivningen av röd flugsvamp står det “rögflugsvamp” på ett ställe.
Överlag bör stavningen granskas.
Tips:
Kör all text i ett rättstavningsprogram innan publicering.
Jag testade lite med koordinater och lade in exempelvis den stora eken vid Hjälmarsberg som jag beskrivit i andra inlägg här på forumet.
Nån som vill kan ju testa att hitta den?
Kul initiativ med många trevliga funktioner i alla fall!
Hmmm…
Jag har nu matat in ett antal koordinater i databasen för t ex fyndplatser av stolt fjällskivling och sevärdheter som gravfält och den gamla eken.
Tyvärr hittar jag dem inte när jag går tillbaka och söker.
Örebro finns helt enkelt inte med som ort!
Ortnamnen slutar före Ö!
Vadan detta?
Bo E skrev: “Jag har nu matat in ett antal koordinater i databasen för t ex..”
Hej!
Kul att du hittat min site. Den är ännu i ett tidigt skede av sin utveckling och jag skall korrigera de stavningsfel du påpekade tidigare.
Koordinaterna du matade in finns i databasen. Gå in på “Sök bland GPS Koordinater”, välj Örebro från listan (Ö finns bland O p.g.a. problem i sorteringen jag inte ännu löst) och skriv t.ex. “gravfält” på beskrivningen så dyker de upp.
Att de svampställen du matat in inte direkt dyker upp i svampboken beror på att jag för tillfället hamnar att manuellt godkänna punkterna. Jag har gjort det nu på de svampställen du matat in.
Om du skapar ett användarkonto får du bättre överblick över de punkter du matat in eftersom, du får dem på en egen lista där du kan ändra och korrigera punkterna.
Om ni har frågor kan ni skriva dem direkt i sitens gästbok. Den läser jag regelbundet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.