0 305 visningar

7 svar

Bombmurkla

Nilla59

24 jan 2009 kl. 15:06

Var det någon mer som såg inslaget om bl a bombmurkla i Mitt i naturen? Det var ju ett tag sen det visades och tyvärr finns det inte kvar i svt/play.
Biologen Mats Karström som inslaget handlade om har räddat över 100 gammelskogar och tom flyttat en hel äng pga en sällsynt art. Bombmurklan hittade han i Messaure värnområde som ligger i Vuollerim i Jokkmokks kommun. Här kommer två intressanta länkar: http://www.kuriren.nu/arkiv/2005/07/04/Nyheter/2010067/Flyttlass-med-%E4ng.aspx
http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/518304omxva/523914miljx/524004vxrax/524094skydd/1243343xngsf/index.jsp

0

gunhild i Kåddis

24 jan 2009 kl. 17:07

Du påminner mig om en av de intressantaste kurser jag gått(svampekologi och naturvård) Under andra sammankomsten var vi hos Mats K i Vuollerim och det var helt underbara dagar med honom ute i skog och mark.

0

gunhild i Kåddis

24 jan 2009 kl. 17:08

Och till sist bombmurklan

0

BirgittaD

24 jan 2009 kl. 17:48

Jag håller med gunhild. Jag blir helt salig när jag tänker på dagarna i Vuollerim i våras. Glömmer aldrig när vi kröp på alla 4 på ängen och letade fräkenväxter bl annat. Egentligen skulle man kört på den kursen så att man fått göra om de dagarna.

0

Nilla59

24 jan 2009 kl. 20:59

Jag kan tänka mig att det är inspirerande att gå på kurs hos en sådan eldsjäl som Mats Karström. Jag har sparat det inslaget på dvd:n och tittar på det ibland när han “skuttar” omkring i skogen.

0

Birgitta D

25 jan 2009 kl. 10:32

Tyvärr missade jag inslaget.

0

Nilla59

25 jan 2009 kl. 15:37

Det varade bara under några minuter men jag tittar på det då och då. Det märks att man har med en eldsjäl att göra. Och tänk vad mycket gott han gjort för våra djur och vår natur.

0

Birgitta D

25 jan 2009 kl. 20:49

Han ingår ju i expertgruppen kring Verle och har varit med och inventerat där. Därför tror jag på att den är skyddsvärd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone