0 546 visningar

46 svar

Kameratips

Cicci

24 jan 2009 kl. 21:54

Jag är på väg att köpa en systemkamera för max 5000 kr. Är det någon som har förslag på någon bra. Jag luskar runt lite för jag vill inte ha för bråttom. Jag vill att den ska kunna ta bra närbilder.

0

"JAS" Helsingborg

24 jan 2009 kl. 21:58

Har du kollat på= http://www.scandinavianphoto.se

Min Fulifilm FinePix har 3 lägen, normal, nära och macro. En helt ok kamera.

0

Thomas H

24 jan 2009 kl. 21:59

Om du vill ha en systemkamera som tar bra närbilder så hänger ju väldigt mycket på objektivet. Ett makro-objektiv i hyfsad klass ligger på mellan 3-5000kr.
Du kommer att få lika många olika råd som det finns kameraägare ;). Jag har en Olympus E-510 och den är mycket prisvärd. Det finns en del sådan ute på blocket för runt 3000kr. Det är oförskämt billigt för denna kamera. Köp en sådan och lägg lite pengar på ett makro-objektiv så blir du inte missnöjd.

0

klas jaederfeldt

25 jan 2009 kl. 01:16

hej Cicci, jag har köpt mej en Sony 300k jag gillar den, kan inte ta extrema närbilder med den men att kunna ställa in å plåta från skärmen som dessutom går att vinkla så jag slipper ligga med kinden mot marken för att plåta svamp passar mej http://www.sony.se/hub/dslr

0

Irene A

25 jan 2009 kl. 10:59

Håller med klas, den vridbara skärmen är mer värd än många andra egenskaper hos en kamera.
Själv känner jag inget behov av en systemkamera heller, bättre med en kompakt som kan följa med i fickan i alla väder..

Här en länk till kameror med vridbar skärm som finns just nu på marknaden:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v382

0

Tina Nordberg Kolsva

25 jan 2009 kl. 12:31

bkocket nu 1700kr.http://www.blocket.se/vi/19458543.htm
Den har allt en svampnörd behöver.

0

Cicci

25 jan 2009 kl. 17:22

Tack så jättemycket för alla tips. Jag kanske får ta och tänka om.

0

Thomas H

25 jan 2009 kl. 17:29

Om du vill fota närbilder så är bildkvalité viktigast. En fin närbild kommer att förstöras av dålig/billig kamera. Det är en djungel att hitta “sin” kamera så läs,läs,läs. http://www.cyberphoto.se är ett bra ställe att börja på. De kan kameror och har många tester.

0

Svampe

25 jan 2009 kl. 18:41

Det blir inte automatiskt bättre bilder med en systemkamera. Det går att komma långt med en s k kompaktkamera. Vid närbildsfotografering är det bra att kunna ställa in saker och ting manuellt. Automatik i all ära men hur skall kameran veta vad och hur du vill fotografera? Stativ eller liknande är mer eller mindre ett måste.

0

Tina Nordberg Kolsva

26 jan 2009 kl. 09:31

Nu finns min favoritkamera även på Tradera. Just nu ligger priset skamligt lågt.
http://www.tradera.com/Canon-powershot-s3-is-2gb-minnes-kort-auktion_83151834

0

Thomas H

26 jan 2009 kl. 21:26

Sa ju att du skulle få många olika svar ;)

0

Thomas

Cicci

27 jan 2009 kl. 08:41

Jo, jag anade nog också att det skulle bli så :)
Det är så grymt svårt. Men jag har kommit så långt att jag vet att jag inte kommer köpa en system utan en kompakt. Men sen är jag villrådig. Kul med en som har inbyggd gps men å andra sidan är det ju bra med vridbar skärm och all faktainfo gör mig helt snurrig.

0

Thomas

svampstaff

27 jan 2009 kl. 10:40

har nyss haft en compact, och den ger otroligt snygga bilder, FÖR snygga faktiskt, då dom ofta överdriver färgerna.Fördelen med en systemkamera är ju utbyggnadsmöjligheterna, antingen med makroobjektiv för svamp, och teleobj. för havsörn:)

0

Irene A

27 jan 2009 kl. 11:10

Ja Cicci, det finns mycket att fundera på. Egentligen vet man inte förrän man har använt en kamera ett tag, vilka funktioner man saknar, och vilka man sätter större värde på.
Skulle jag själv köpa en ny kamera idag, vet jag att jag inte skulle köpa en utan vikbar skärm. Nu saknar jag en långzoomare ibland för att kunna ta fågelbilder..

Tveksamt om jag skulle välja en kamera enbart för att den har inbyggd GPS. Åtminstone inte Nikons, om det stämmer med recensionen att det kan ta upp till en kvart innan den har hittat positionen.. men det är onekligen en bra idé att få med den direkt i bildinformationen.

Det finns ett alternativ, en GPS-enhet som man kan bära med sig, och som lagrar positioner var 15:e sekund när den är påslagen. Den informationen kan man sen ladda ner i datorn, och när man tittar igenom bilderna i ett speciellt bildvisningsprogram, paras tidsinformationen i bilderna ihop med koordinaterna från GPS:en.

http://www.letsgodigital.org/se/14943/sony_gpscs1ka/

Någon som har testat detta?

0

Thomas H

27 jan 2009 kl. 19:47

Om du var beredd att lägga 5000kr så tror jag denna är ett mycket bra kap. Väldigt ljusstarkt optik samt vidvinkel. Till och med Dpreview.com var imponerade. Och sedan är den härligt retro-snygg också. Kompromissa får man alltid göra på kompaktkameror. Denna har ingen vridbar skärm men den kompensera det med råge. Tror inte du hittar en kamera med vridbar display som kommer upp i denna klass.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LX3

0

Cicci

28 jan 2009 kl. 12:42

Återigen ett stort tack för alla förslag. Jag är sugen på en Canon för jag har haft en sån innan så det känns lite bekant. Jag har hittat en som heter Canon Powershot SX10 IS. Är det någon som vet något om den? Jag är helt kass på det här med zoom och alla termer. Vad är det tex för skillnad på den och den som du Thomas tipsade om?

0

Linstips

"JAS" Helsingborg

28 jan 2009 kl. 13:04

Om man nu skall köpa kamera och vill ha flera objektiv. Det är faktiskt så att det är de externa objektiven som kostar. Köper man en bra kamera som har ett ok Zoomobjektiv så kan man komplettera detta med en “närbildslins” typ Canons 500D (77m) så får man helt plötsligt ett makroobjektiv för runt en tusing, detta passar även till Nikon!! Men ska man fota makro så behöver man ett stativ och ett tips, ställ in kameran med stativet och använd självutlösaren så blir det ingen skakningsoskärpa.

0

Tina Nordberg Kolsva

28 jan 2009 kl. 13:35

Har du tittat på kameran på tradera.Canon Power shot IS S3 Det är den jag har. Supermackro med o-gräns. Du kan inte få mer för pengarna. Finns att köpa till telekonverter.Jag är suprernöjd.
Bild på geting.

Bild 2 trafikskadad slända

0

Irene A

28 jan 2009 kl. 14:00

Canon Powershot SX10 IS är en modell som jag själv skulle överväga, om jag hade behov av en ny kamera idag, men det är ju bara min egen subjektiva åsikt..
Tänk igenom själv hur du kommer att vilja använda kameran innan du bestämmer dig.

Nu ska jag försöka att vara objektiv:
Modellen som Thomas nämnde, har förutsättningar för en högre bildkvalitet bl.a. genom att bildsensorn är större. Den är betydligt smidigare och lättare att ha med sig (bara hälften så stor och tung med batterierna i), har en bättre bildskärm (men tyvärr inte vridbar då). En optisk zoom på 2,5x känns ynkligt lite, men har ingen betydelse vid närbildsfotografering.
Båda har optisk bildstabilisering.

Lumixen har möjlighet att spara bilder i RAW-format och med olika exponeringar (“bracketing”), så den är ett bra alternativ för den som är intresserad av att knåpa med bildbehandling och t.ex. skapa HDR-bilder:

http://www.flickr.com/groups/hdr/

Om du vågar handla på Tradera, är Tinas tips toppen..
Lycka till :-)

0

Tina

Cicci

28 jan 2009 kl. 14:01

Jäklar vilken fin bild. Vad duktig du är på att fotografera. Det är väl som Micke sa att det inte är kameran det beror på utan den som står bakom den. Ska kolla ditt tips en gång till.

0

Irene

Cicci

28 jan 2009 kl. 14:22

Hej Irene!
Tack för ditt svar. Jag har nu meilat till den här killen på blocket som säljer den här kameran som Tina tipsar om men har inte fått svar ännu. Men vad är det egentligen för skillnad på den och powershot sx10 is?

0

Irene

Tina Nordberg Kolsva

28 jan 2009 kl. 14:48

0

Tina Nordberg Kolsva

28 jan 2009 kl. 14:59

Googla på dem så hittar du en hel del info.

0

Tina Nordberg Kolsva

28 jan 2009 kl. 15:07

0

SX10 IS vs IS S3

Irene A

28 jan 2009 kl. 15:24

Förutom att den förstnämnda har 10 megapixlar istället för 6, 20x zoom istället för 12x, har den en större bildskärm med högre upplösning, och är större och tyngre, i övrigt är det ingen avgörande skillnad. Jo förresten, på den äldre modellen kan man även montera filter, makrolinser mm med hjälp av en adapter.

Du kan jämföra dem detalj för detalj på Cyberphotos hemsida.

0

Cicci

28 jan 2009 kl. 15:26

Gud vad gulliga ni är som engagerar er så mycket. Jag är lite rädd för Tradera, kan man inte bli blåst? Jag vet att man kan kolla deras historik men ändå.

0

SX10 IS vs IS S3

Gula

28 jan 2009 kl. 15:36

Jag har SX10 IS sedan par veckor tillbaka och kan bara konstatera att bilderna blir bättre än med min andra, Nikon D50! Dom får säga vad dom vill men pixlarna HAR betydelse!! Än så länge är jag mycket nöjd men har inte kommit till macron ännu…. Men det ska väl inte vara nåt problem, kameran är ju i princip en “upp-hottad” S3 IS som Tina har!
En bild tagen i morse genom lite lagom skitiga fönster, på c. 10 m avstånd!

0

tradera

klas jaederfeldt

28 jan 2009 kl. 15:56

cicci du kan betala via Paypal då kommer säljaren inte åt pengarna innan du godtjänt det

0

Klasse

Cicci

28 jan 2009 kl. 15:59

Ah det visste jag inte, jag då är det ju lugnt. har inte bestämt mig helt hundra än men det lutar nog åt sx10.

Återigen ett jättetack till er alla.

0

Klasse

Jeanette P, Luleå

28 jan 2009 kl. 19:50

Jag har köpt efterföljaren till den som Tina har, jag är fruktansvärt nöjd över den och sen är det positivt att man kan sätta dit extra linser om man behöver (2 olika tele, macro. Men däremot så är priset så pass nära mellan den å den du tänker mest på. Samt att den senare är en upphottad version av S5 is =).. Kan det bli mkt bättre ;).

Skickar oxå med några foto"prover” från min S5 IS

0

Klasse

Mossning

28 jan 2009 kl. 20:39

0

Mossing

Tina Nordberg Kolsva

28 jan 2009 kl. 20:48

Hittade du den åxå?

0

Mossing

Mossning

28 jan 2009 kl. 20:55

oops, jag såg inte att du redan hade tipsat om den.

0

Ett tips.

svampstaff

28 jan 2009 kl. 21:47

Köpte senast nummret av Kameraguiden på ica-maxi.Svindyr tidning! 130spänn??
Men där har du/ni precis allt.Alla modeller,objektiv mm mm och omdömmen, mkt bra tidning, väl värd slantarna.

0

Jeanette

Cicci

29 jan 2009 kl. 09:09

Hej Jeanette!
Vet du om man kan sätta på extra linser på sx10 också?

0

Svampstaff

Cicci

29 jan 2009 kl. 09:10

Då ska jag iväg och köpa den tidningen. Tack för tipset.

0

Svampstaff

Tina Nordberg Kolsva

29 jan 2009 kl. 10:41

0

Jeanette

Jeanette P, Luleå

29 jan 2009 kl. 15:06

Jag har inte hittat någon info ang det, men däremot sä har ju den större vidvinkel och längre optisk zoom så då behöver du inte det på samma sätt.
En väldigt bra sak som jag saknar på min s5 is är att sx10 har en trådlös kontroll, alltså du kan fota utan att behöva stå bakom. tex att sätta upp den på ett stativ.

Som sagt så är sx10 en mer utvecklad kamera än föregångarna, s3 is och s5 is. Du har ju sett några som haft dom modellerna och som varit väldigt nöjda över dom..så vad kan gå fel =).

0

Jeanette

Cicci

29 jan 2009 kl. 15:42

Tack för svaret. Jag har nog innerst inne bestämt mig för den. Ska hänga med på den på Tradera. Köpte ett mikroskop där igår och jäklar vad kul det var, vilken adrenalinkick dom där sista sekunderna innan jag visste om jag hade kammat hem det.

0

Jeanette

Tina Nordberg Kolsva

29 jan 2009 kl. 16:22

Om du bjuder påTradera , var iskall osh bjud sista minuterna.
Då kanske du inte trissar upp de andra.Det följer med 4 GB minneskort, bara där har du ett par 100 lappar.
Lycka till.

0

Cicci

Jeanette P, Luleå

29 jan 2009 kl. 16:48

Jag vet att man kanske fått lite dille på det där om alla bedragare som är i farten. Det skrämmer mig en del att han vill ha förskottsbetalning och inte gå via payson, det är ju en garanti för er båda ju. Tänker att det är ju en del pengar som står på spel, men han har ju fått bra omdöme, så är bara hålla tummar å tår.. både att du vinner och att det går smidigt =). (Tänk på att en ny på nätet går på 3375 med frakt)

0

Cicci

30 jan 2009 kl. 19:34

Hej gó vänner!
Tänkte att jag måste väl tala om hur det blev med kameran efter alla dessa tips. Jag bjöd på den på Tradera som Tina och Mossning tipsade om. Jag hade is i magen och slängde in mitt bud typ 20 sekunder innan det gick ut. Jag fick den, det var någon annan som bjöd på samma pris och på samma minut men jag måste ha bjudit senare. Så jäkla kul. 3000 kr+ett 4 Gbyte minneskort och en kameraväska. Såg att den kostade ungefär 3500 utan minneskort och väska så det var nog en rätt bra affär. Bara jag får den också. Tack igen alla snälla människor som har hjälp mig med det här. Hoppas ni alla får en skön fredagkväll, själv ska jag få en skön massage.

0

Tina Nordberg Kolsva

31 jan 2009 kl. 09:36

Grattis, och lycka till med nya kameran. Is i magen är inte dumt.

0

Jeanette P, Luleå

31 jan 2009 kl. 11:37

Grattis till vinsten! Nu kan du välkomna våren med en massa fotografering =).

0

Hur gick det?

Jeanette P, Luleå

11 feb 2009 kl. 09:25

Nu är jag ju nyfiken, hur gick allt med kameran? Har du fått den? Å kanske tom hunnit fota något? =)

0

Hur gick det?

Cicci

13 feb 2009 kl. 23:11

Hej Jeanette!
Det gick bra med kameran. Den kom två dagar efter betalning. Tyvärr har tiden inte räckt för att fotografera något men så fort jag får till något bra så lägger jag ut det här.

0

Hur gick det?

Jeanette P, Luleå

14 feb 2009 kl. 22:12

Kul att det gick så fort =). Ja men visst måste du lägga ut bilder sen, väntar med spänning för att höra vad du tycker om den oxå =)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone