0 419 visningar

5 svar

Svamphistoria

Anders Norström

21 jun 2006 kl. 23:59

Hur länge har man i Sverige ätit svamp ?

0

Bo E

22 jun 2006 kl. 12:50

Innan man började bruka jorden var vi ju jägare och samlare så det är väl högst troligt att större läckra svampar hörde till det man “samlade”.
Det är dock bara ett eget antagande.
Vet man något om olika svamparters “invandring” i landet efter isavsmältningen?

0

Irene A

22 jun 2006 kl. 16:32

Jag tror också att nomadfolken hade vissa kunskaper om svamp.
I så fall visste de säkert också att svamp inte alls gav lika mycket energi som t.ex. bär, nötter, rötter, kött eller fisk. Därför tvivlar jag på att svamp var någon basvara i maten. Hade de dessutom kunskap om att det fanns dödligt giftiga arter, borde det också ha gjort dem skeptiska till att äta svamp över huvud taget.

0

Lena M

22 jun 2006 kl. 19:29

Om jag får tro något utan vetenskaplig grund, så har vi inte ätit svamp så värst länge.
Gissningsvis runt hundra år ?
Mina föräldrar plockade lite svamp redan på 40- 50-talet och de skulle vara runt 85 - 90 år om de levt idag. Likaså gamla grannar jag har nu säger, de är ju ” komat “.
det var nog ingen föda för gemene man, men om jag har förstått det rätt, åt adeln svamp, importerad och odlad .
Jag ser framemot om någon har fakta. Lena

0

Irene A

22 jun 2006 kl. 22:12

Om jag har förstått det rätt började användningen av svamp i matlagningen här så smått under 1700-talet på slott och herrgårdar, påverkade av vanor från kontinenten. Det är nog ungefär 100 år sen det nådde ut på allvar till allmänheten. Elias Fries propagerade för svamparna på 1860-talet, men att köpa hans böcker var knappast något som folk i allmänhet hade råd med då.

I Ostasien finns en mycket längre tradition, och det kanske var därifrån idéerna kom med hjälp av Ostindiska kompaniet?

0

cobran

26 jun 2006 kl. 12:38

Hur är det egentligen med Karl-Johan-svampen?

Odlades den till den förste Bernadottens hov?

Eller var han bara förtjust i den och lät samla den till köket?

Har aldrig hört om att den odlas idag, så därför blev jag tveksam till hur det egentligen förhöll sig med Karl-Johan och hans svampar?

PS:
Undanber mig svar typ:
“Jag är Bernadotte och jag äter svampen!“DS

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone