Idag kom vi ut i bokskogen och det var fullt ös med 3 barn och en hund. :) Barnen hittade mer än jag han med.
En del av det vi hittade var borst-, fnösk- och klibbticka, kantarellmussling växte överallt, även lunglav, brunskinn, ribbgrynna mm.
En del av det vi hittade är jag osäker på så här kommer lite bilder.
Serie 1, har jag äntligen hittat ostronmussling? bild 3, är det vinterticka?
Kul Madde, du hittade en hel del av det jag trodde du skulle hitta. När det gäller musslingen så är det inte färgen som gör mig lite betänksam utan snarare “formen” men å andra sidan är jag inte så hemma på de övriga musslingarna men jag skulle ändå tippa på att det är Ostronmussling. Grattis till alla fynden.
Oj! Ni var riktigt alerta ikväll. :) Tack så jätte mkt för alla svaren.
Det var verkligen kul att kunna namnge en del som barnen pekade på. Var nog första gången jag var påläst på en skogsrunda. :) Tack igen för hjälpen med det.
Robban, du gav förslaget om ostron och jag är glad att få bekräftat att vi hittade det, för barnen frågade hela tiden efter matsvamp..
Jas, jag hittade t.om vad jag tror är Stiftsvamp men fick inga bra bilder. Bara några suddiga. :(
Svampstaff, vilken serie är det som du ser korkmusslingen i? Bra att veta så jag känner igen den i fortsättningen.
Irene, så det var så du menade med 1=8. :) Undrade om du skrivit fel eller om jag fattade långsamt. Ingen fara skedd. :)
Har fundering på kantarellmussling. Den är rödlistad men fanns överallt idag. Är det vanligt? Hittade den på minst 25 olika platser i skogen och då var vi bara ute i 2 timmar..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.