0 362 visningar

23 svar

Oj vilken dag...

Madde Småland

25 jan 2009 kl. 19:47

Idag kom vi ut i bokskogen och det var fullt ös med 3 barn och en hund. :) Barnen hittade mer än jag han med.
En del av det vi hittade var borst-, fnösk- och klibbticka, kantarellmussling växte överallt, även lunglav, brunskinn, ribbgrynna mm.

En del av det vi hittade är jag osäker på så här kommer lite bilder.

Serie 1, har jag äntligen hittat ostronmussling? bild 3, är det vinterticka?

0

Madde Småland

25 jan 2009 kl. 19:52

Serie 2, 2 bilder på en grön skål, bild 3 på en slemsvamp som påminner om senap.

0

Madde Småland

25 jan 2009 kl. 19:56

Serie 3, ngt krös(tror det växte på asp), ngt gult och kan det vara Ribbgrynna som växer fram?

0

Madde Småland

25 jan 2009 kl. 20:04

Serie 4, 3 bilder på lite som växte på björk. Fick ta på 2 olika vinklar + underifrån för att få med alla 3.

0

Madde Småland

25 jan 2009 kl. 20:07

Serie 5, bild 1 & 2 samma, bild 3 ngt annat

0

Madde Småland

25 jan 2009 kl. 20:14

Serie 6, 3 tickor jag blev osäker på. Behöver ni bilder på undersidan så kan jag lägga upp det senare. Bild 3 kan det vara eldticka?

0

Madde Småland

25 jan 2009 kl. 20:21

Serie 7, 2 bilder på en svart ticka och 1 bild på små gröna prickar, tyvärr lite suddigt.

0

Madde Småland

25 jan 2009 kl. 20:26

Serie 8, 2 bilder på ngn lurvig ticka sen 1 suddig bild på ngt skinn(?)
Här efter tror jag de var allt. :) Tur att många bilder blev allt för dåliga annars hade det blivit ännu fler bilder…

Tack i förväg för alla svar

0

Irene A

25 jan 2009 kl. 21:05

1=8/1-2 raggskinn + suddigt krös
3/1 vårtkrös

0

Robban O-hamn

25 jan 2009 kl. 21:18

Vad det gäller Ostronen så blir jag osäker på färgen. Vi får vänta med svar från JAS. Han måste ju vara sitens expert på området.

0

Irene A

25 jan 2009 kl. 21:22

Serie 6/1-2: fnöskticka (tror jag)
6/3: definitivt klibbticka

0

Irene A

25 jan 2009 kl. 21:26

1=8/3: möjligtvis mjukskinn, Cylindrobasidium evolvens, men det finns säkert något annat som liknar det..

0

svampstaff

25 jan 2009 kl. 21:38

Vinterticka och korkmussling ser jag bl.a

0

Musslingen

"JAS" Helsingborg

25 jan 2009 kl. 22:07

Kul Madde, du hittade en hel del av det jag trodde du skulle hitta. När det gäller musslingen så är det inte färgen som gör mig lite betänksam utan snarare “formen” men å andra sidan är jag inte så hemma på de övriga musslingarna men jag skulle ändå tippa på att det är Ostronmussling. Grattis till alla fynden.

0

Irene A

25 jan 2009 kl. 22:08

Hmm, hur fick jag serie 1 till samma som serie 8 nu då? Sorry..

Serie 1: ostronmussling (de ser lite medfarna ut på första bilden, frostnupna kanske)
och där är förstås vintertickan också.

0

Madde Småland

25 jan 2009 kl. 23:22

Oj! Ni var riktigt alerta ikväll. :) Tack så jätte mkt för alla svaren.

Det var verkligen kul att kunna namnge en del som barnen pekade på. Var nog första gången jag var påläst på en skogsrunda. :) Tack igen för hjälpen med det.

Robban, du gav förslaget om ostron och jag är glad att få bekräftat att vi hittade det, för barnen frågade hela tiden efter matsvamp..
Jas, jag hittade t.om vad jag tror är Stiftsvamp men fick inga bra bilder. Bara några suddiga. :(

Svampstaff, vilken serie är det som du ser korkmusslingen i? Bra att veta så jag känner igen den i fortsättningen.

Irene, så det var så du menade med 1=8. :) Undrade om du skrivit fel eller om jag fattade långsamt. Ingen fara skedd. :)

Har fundering på kantarellmussling. Den är rödlistad men fanns överallt idag. Är det vanligt? Hittade den på minst 25 olika platser i skogen och då var vi bara ute i 2 timmar..

0

svampstaff

25 jan 2009 kl. 23:27

Serie 5 får jag till korkis.
skymtar den även i serie4:)

0

Madde Småland

25 jan 2009 kl. 23:36

Ok. Det var de jag trodde men ville vara mer säker. :)Tack Svampstaff

0

Kantarellmussling

Irene A

26 jan 2009 kl. 08:11

är inte rödlistad.
Den är däremot en signalart för finare miljöer som kan tänkas innehålla rödlistade arter.
Där det förekommer hassel brukar den vara vanlig.

0

Madde Småland

26 jan 2009 kl. 10:53

Tack Irene.

Har funderat över den svarta i serie 7. Kan även den vara en fnöskticka?

0

Irene A

26 jan 2009 kl. 10:58

Serie 7/1-2 ser ut som fnöskticka att döma av växtsättet. Är det bok den växer på, så är det mycket sannolikt.

0

Madde Småland

26 jan 2009 kl. 11:15

Tack Irene. Kommer inte ihåg trädslag men det är mkt troligt att det är bok.
Så nu börjar jag iaf känna igen fnösktickan lite mer. :)
Tack igen

0

anithau

26 jan 2009 kl. 11:44

Snacka om julafton.
Vilken “skörd”

0

Hans v E

26 jan 2009 kl. 15:14

5:1,2 Hjortticka

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone