0 305 visningar

12 svar

Svampstaff

Monica A

25 jan 2009 kl. 22:31

Idag var jag ute i ekbackarna bortanför Bjärka Säby och försökte hitta blektickan som du rapporterat. Jag har ju koordinaterna men det hjälpte inte. Fanns den på en nedfallen gren? Uppe i ett träd, högt eller lågt? Om du kan beskriva platsen och trädet mer för mig, åker jag dit igen och letar! Nu fick jag glädja mig åt epålettsvamp, raggskinn i massor, brunskinn, vinterticka och en del annat obestämt.Och backarna är vackra i sig!

0

svampstaff

25 jan 2009 kl. 23:07

http://kartor.eniro.se/query?&mop=aq&mapstate=8;15.734686844880776;58.25371713732901;a;15.72877597504888;58.2555350762689;15.740597714712672;58.251899198389125;877;509&mapcomp=;;;;;;;;;;;;;;0;0;;;;0&what=map
Jaa du:) har den stora döda eken på vänster sida, och genomgåmgen i staket på höger sida.Kanske 150-200m snett norrut, på en död ekgren ca.150cm upp på norrsidan:)

0

svampstaff

25 jan 2009 kl. 23:12

common_top:link:skip_to_search_form common_top:link:skip_to_main_content
Supersök Gula Sidorna Personer Kartor Köp & Sälj Alla tjänster NorgeFinland
Testar igen om koordinaterna kommer med.

0

Monica A

25 jan 2009 kl. 23:31

Jag har använt länskartorna, men det borde väl inte ge någon skillnad. Koordinaterna är ju bestämda. Jag får följa din beskrivning och se om jag hamnar på samma ställe som idag! Blir någon gång i veckan. Jag återkommer!

0

svampstaff

26 jan 2009 kl. 09:08

Den var lite nere i svackan på norrsidan om kullen, eken stod lite ensamt i gläntan.Kanske drar innåt lkp.själv i mitten på veckan,vi löser det så du får se den:)

0

BirgittaD

26 jan 2009 kl. 09:41

Synd Monica att du missade dem. Konakta Magnus eller Björn för det var där vi hittade blektickan ganska högt upp på avlövad ekstam, samt oxtunga, kandelaber mm som nu väl är försvunna.

0

svampstaff

27 jan 2009 kl. 20:39

Monica:) skulle ner och markera blektickan åt dig, men kom aldrig dit.Hittade tio till i sturefors:)
Kolla länken “blek dag”

0

Monica A

27 jan 2009 kl. 23:04

Ja det hade behövts! Jag var i hagen idag igen och letade, men inte tusen hittade jag den! Ett tag började jag undra om jag var i rätt hage överhuvudtaget, men jag har ju tagit ut Artportalens karta med dina koordinater angivna. Och det stämde bra med vår GPS också även om den inte är särskilt bra. Men var i Sturefors har du hittat alla de nya blektickorna nu då?

0

svampstaff

27 jan 2009 kl. 23:20

Ganska enkelt.Du åker mot slottet, passerar först genom två vita höga grindstolpar, sen fortsätter du (ca.2km) tills du kommer fram till nästa två grindstolpar, där är väl själva förbostäderna till slottet.Om du stannar där och bligar upp till vänster, ser du en död ek (4-500år gammal)25meter från vägen, haggtorn gör att du får gå runt en bit:) kolla sen tallen som står 15meter uppåt, där växer en phellinus pini oxå..

0

svampstaff

27 jan 2009 kl. 23:33

koordinaterna är ganska exacta nu.
X=6466874
Y=1497583

0

Monica A

28 jan 2009 kl. 20:06

Äntligen! Äntligen fått se en blekticka som inte bara varit en diffus fläck högt upp, som någon pekat på och sagt att det varit en sån. Åkte till Sturefors slott och hade inga större svårigheter att hitta eken efter din beskrivning. Det började skymma så jag kunde inte ta så bra kort men det vara inga svårigheter att känna igen blektickorna från dina foton. Såg också resterna av din “jätteticka”. Passade på att ta med en bit. Tror nog också på svavelticka, den kan ju vara sammetsluden på ovansidan. Tittade naturligtvis också på talltickan. På det murkna kullfallna trädet strax intill satt också en Phellinus, tror det är en aspticka eftersom jag tror att trädet en gång varit en asp. Tack för hjälpen!

0

svampstaff

28 jan 2009 kl. 20:22

Så lite så:)
Bara roligt att fler kan få ta del av fynden…Men hörde du dom grymt jobbiga hundarna oxå?

0

Monica A

29 jan 2009 kl. 13:50

Nej inga hundar, det var knäpptyst. Nu ska jag till Göteborg några dagar och gå på bio (Filmfestival) så blektickorna i Bjärka-Säby får jag leta vidare efter längre fram.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone