0 573 visningar

7 svar

ÄTLIG ?

klas jaederfeldt

22 jun 2006 kl. 16:25

vit slidskivling gäller i tyska och amerikanska svampböcker som ätlig, jag har ätit den en gång som kinesisk konserv, då var det knoppar av svampen , de va ganska gott, nu har jag hittat färsk utvuxen som skall prövas, skall bli spännande att känna hur den smakar svampen växer gärna på halm. och den odlas på det substratet i asien

0

Bo E

22 jun 2006 kl. 16:31

Den skulle jag inte våga plocka!

Finns inte i databasen heller.

Har du lust att ge lite bättre artbeskrivning efter midsommarfirandet?

Glad midsommar på er, för övrigt!

Få se vem som hittar kantarellerna?

0

Irene A

22 jun 2006 kl. 16:41

Tja - arten som växer här (Volvariella gloiocephala) ju inte samma art som vanligen odlas i Asien (Volvariella volvacea med varieteter).
Men berätta gärna hur den smakade…

0

klas jaederfeldt

22 jun 2006 kl. 16:42

överlever jag så skall jag berätta det

0

Joachim Krumlinde

22 jun 2006 kl. 17:12

I Michael-Hennig “Handbuch für Pilzfreunde” I (1958) anges Volvariella speciosa = Volvariella gloiocephala som ätlig (“Eßbar”). Jag har övervägt att smaka den några gånger men det har inte blivit av. Den är inte särskilt attraktiv, klibbig - slemmig hatthud och ganska rälig lukt.

0

klas jaederfeldt

22 jun 2006 kl. 17:27

ja nu är den äten, smaken var inte så tokig, men den blir nog ingen favoritsvamp hos mej, konsistensen var sladdrig ungefär som att äta Kamskivlingar

0

Lena M

22 jun 2006 kl. 18:27

Det är till att utmana ödet, hoppas att det går vägen ! Lena

0

Bo E

26 jun 2006 kl. 12:18

Får väl avvakta Klas hälsorapporter.

För övrigt tycker jag att kamskivling är bra blandsvamp till stuvningar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone