0 291 visningar

10 svar

frågetecken från i somras

Lena J

26 jan 2009 kl. 15:18

Några frågetecken från i somras,
samtlig från norra Västerbotten.
1:1 på murken stubbe
10/7-08
1:2-3 på gräsmatta/dikeskant
29/8-08

0

Lena J

26 jan 2009 kl. 15:21

serie 2:växte under altanen!
19/7-08

0

Lena J

26 jan 2009 kl. 15:22

serie 3:på gräsmattan

0

Bo E

26 jan 2009 kl. 15:34

1:1 ser ut att vara liten då man ser på flugan. Ingen gissning såhär direkt…bara att den var mindre än jag först tyckte!

Gissar på mjölskivling på 1:2

avstår 2:an

Gissar någon art av sköldskivling på 3

0

RasBohlin

26 jan 2009 kl. 18:00

Jag tror också på mjölskivling på 1:2,
avstår också 2:an,
kan det vara någon Coprinus på serie 3 kanske?

0

Lena J

26 jan 2009 kl. 18:57

Mjölskivling var min egen tanke också,men jag kände ingen “mjölluktt” från den så det fick mej att undra om det ändå var “någonting” annat.

0

Irene A

26 jan 2009 kl. 19:06

Det här var inte lätt, några försök i alla fall:

1:2-3, vit tuvskivling tror jag på

2:1 kan möjligen vara en dvärglaxskivling, i så fall är den lilla strimmiga på andra bilden ett äldre exemplar av samma art. De övriga på bild 2, kanske små fränskivlingar?

3: Stort frågetecken

0

Bo E

27 jan 2009 kl. 11:35

Dålig på tuvskivling, men gissar mjölskivling av två orsaker:
1 den verkar vara rödsporig, speciellt den mindre i mitten har en rosa ton i skivorna på min skärm.
2 mjölskivlingen hade ett rekordår, i varje fall här i Närke, 2008.

Har aldrig sett den i sådan mängd förr.

Den sista bilden har ju inte nån vanliog färg för att vara en sköldskivling, men tänkte att det kan finnas många varianter.

0

Lena J

28 jan 2009 kl. 22:29

Har fått förslag på några av svamparna
men 1:1 och 3:an vill jag gärna ha fler förslag på!

0

Hans-Åke

29 jan 2009 kl. 18:11

på trean kan vara vit slidskivling

0

Lena J

29 jan 2009 kl. 18:51

Hittade yttrligare en bild på svampen i serie 3
Den är inte helvit utan snarare “gräddgul” i färgen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone