Har frågat förut, men nu fick jag en bunt svampböcker att dregla över från tradera:)
(sambon handlar)och tyckte jag kände igen jättetickan?
vanlig i skåne, men inte i mellansverige står det.Kan det vara en sån tro? 10meter från en phellinus pini:)
Jaha?Intressant.Samma som att talltickan bredvid växer 1meter från backen då:)
Tror inte alls på svavelticka själv nämligen, dels för att dom svaveltickor jag sett nu knappast finns(ruttna) och denna var brunt färsk, fast 7meter upp?
Får väl ta stege på bilen då:)
Det var växtsättet som förundrade mig, med tegelpannetak, lager på lager?och så stor, ca.50cm bred.
Men får väl iakta den nästa säsong då.
Undrar hur den smakar om den växer på pil, har du testar Bo? Det är nämligen rätt stor skillnad på dem som växer på Ek och Fågelbär som jag testet. Tillexempel är Ostronmussling som växer på Poppel godare än dem på Bok och Alm. Jag håller för övrigt med Klas, jag har sett både den bruna och vita varianten av säkra ex i vinter.
Jag har ätit svavelticka mestadels från pil, och tycker den är ok, men det är nog konsistensen snarare än smaken som är intressant.
Det gäller att skära ut de delar som har finast konsistens och inte blivit träig.
Ska förstås testa att jämföra smaken om jag hittar någon på ek!
Har den mer smak?
Ostronmussling har jag hittat på ask och blek ostronmussling på asp.
Minns inte nu vilken som smakade mest, bara att de på asp var störst!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.