0 1072 visningar

15 svar

Jätteticka på ek?

svampstaff

26 jan 2009 kl. 20:15

Har frågat förut, men nu fick jag en bunt svampböcker att dregla över från tradera:)
(sambon handlar)och tyckte jag kände igen jättetickan?
vanlig i skåne, men inte i mellansverige står det.Kan det vara en sån tro? 10meter från en phellinus pini:)

0

klas jaederfeldt

26 jan 2009 kl. 21:03

tror att du har en gammal svavelticks på bild

0

klas jaederfeldt

26 jan 2009 kl. 21:05

jättetickan växer alltid vid marken

0

svampstaff

26 jan 2009 kl. 21:27

Jaha?Intressant.Samma som att talltickan bredvid växer 1meter från backen då:)
Tror inte alls på svavelticka själv nämligen, dels för att dom svaveltickor jag sett nu knappast finns(ruttna) och denna var brunt färsk, fast 7meter upp?
Får väl ta stege på bilen då:)
Det var växtsättet som förundrade mig, med tegelpannetak, lager på lager?och så stor, ca.50cm bred.
Men får väl iakta den nästa säsong då.

0

svampstaff

26 jan 2009 kl. 23:24

Är det fel att ifrågasätta kunnigheten:)
Nä det tror jag inte.
För mig finns inget självklart i naturen, bara för en del har sett vissa saker, på ett visst sett, och bestämmt att det ska vara så:)

0

klas jaederfeldt

27 jan 2009 kl. 00:26

jag har sett torkade (bruna) svaveltickor som sitter kvar på trädet över vintern, riktigt att att de flesta har ruttnat och ramlat ner, mitt var ett förslag, du får väl se vad det kan bli om du blockar ner den

0

svampstaff

27 jan 2009 kl. 00:30

Ja den ska ner:)
Tar min ostronplockare o skär ner den:)
No problem, blir intressant:)

0

Jan A, Uppsala

27 jan 2009 kl. 06:48

Svampstaff, jag har, liksom Klas, åtskilliga ggr - ända framme i april - sett tämligen “snygga”, övervintrade svaveltickor, och tror också att din är en sådan. Det du säger om “lager på lager” är också mycket vanligt.

0

Bo E

27 jan 2009 kl. 11:26

Min erfarenhet av “övervintrande” svaveltickor är att de ljusnar och blir närmast gråvita. Men då är de närmast papptorra.

Kanske inverkar luftfuktighet mm så att de blir sådär bruna.

Nog bäst att göra som tänkt, ta ner den och examinera noggrannare.

0

svampstaff

27 jan 2009 kl. 19:26

Å såg eran svavelticka ut:)
Som sammet på ovansidan?

0

klas jaederfeldt

27 jan 2009 kl. 20:19

tror fortfarande på i höstas torkag på trädet, övervintrad Svavelticka

0

Bo E

28 jan 2009 kl. 11:23

Ser ju nästan ut som om den legat för länge i stekpannan!

Frusit i fuktigt ruttnande skick o sen torkat kanske????
Eller finns det fler förklaringar till mörkfärgningen?
Liknar ingen svavelticka jag sett i alla fall, men klas har säkert sett desto fler varianter…

0

svampstaff

28 jan 2009 kl. 11:27

Hej Bo.
Nä jag är väldigt osäker på den där.Den väger absolut ingenting,och är precis luden, som sammet ovanpå? Hittade ju en till, som däremot SER ut som en gammal svavelticka.

0

Bo E

28 jan 2009 kl. 12:14

Ja, färgen är närmare de jag sett.
Kan det ha betydelse vilket trädslag de växer på?

De gamla förtorkade resterna som jag sett sitter på pilträd, inte ek.

0

"JAS" Helsingborg

28 jan 2009 kl. 13:16

Undrar hur den smakar om den växer på pil, har du testar Bo? Det är nämligen rätt stor skillnad på dem som växer på Ek och Fågelbär som jag testet. Tillexempel är Ostronmussling som växer på Poppel godare än dem på Bok och Alm. Jag håller för övrigt med Klas, jag har sett både den bruna och vita varianten av säkra ex i vinter.

0

svavelticka på ek?

Bo E

28 jan 2009 kl. 13:34

Jag har ätit svavelticka mestadels från pil, och tycker den är ok, men det är nog konsistensen snarare än smaken som är intressant.
Det gäller att skära ut de delar som har finast konsistens och inte blivit träig.

Ska förstås testa att jämföra smaken om jag hittar någon på ek!
Har den mer smak?

Ostronmussling har jag hittat på ask och blek ostronmussling på asp.
Minns inte nu vilken som smakade mest, bara att de på asp var störst!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone