0 457 visningar

24 svar

Fingersvampar ?

NadaL, Umeå

27 jan 2009 kl. 10:51

Hållit på med namnlösa fingersvampar länge och blir bara mer och mer osäker.
1.Fotat i höstas,växer i granskog.
  Kan det vara R.flava.

Taksam för era förslag.
Det kommer två til.

0

NadaL, Umeå

27 jan 2009 kl. 11:00

2. Växer på marken, under gran,i täta tuvor,liten.
Kan det vara Ramariopsis kunzei?

0

NadaL, Umeå

27 jan 2009 kl. 11:09

3.Växer på murken,mossbeväxt låga i granskog med inslag av löv,mest asp.
Kan det vara Clavicorona pyxidata?

0

klas jaederfeldt

27 jan 2009 kl. 17:02

bild 3 stämmer, kandellabersvamp

0

NadaL, Umeå

27 jan 2009 kl. 17:38

Tackar Klas.
Ingen förslag på 1. och 2. ???

0

klas jaederfeldt

27 jan 2009 kl. 18:01

kan inte fingersvampar, be elisabeth

0

NadaL, Umeå

27 jan 2009 kl. 23:23

Inte jag heller.
Hoppas att Elisabeth kollar på forumet,for när min dator kraschade ,tappade jag alla mina e-mail adreser också.

Nu,kommer flera fingersvampar:
4.växer i granskog:

0

NadaL, Umeå

27 jan 2009 kl. 23:28

5. granskog:

0

NadaL, Umeå

27 jan 2009 kl. 23:41

6. granskog:

0

NadaL, Umeå

27 jan 2009 kl. 23:45

7.granskog:

0

NadaL, Umeå

27 jan 2009 kl. 23:46

bilder:

0

NadaL, Umeå

27 jan 2009 kl. 23:50

8. granskog:

0

NadaL, Umeå

27 jan 2009 kl. 23:57

9. vid en å i granskog med inslag av löv, den här sönhet:

0

NadaL, Umeå

28 jan 2009 kl. 00:01

10. tallhed:

0

NadaL, Umeå

28 jan 2009 kl. 00:04

11.tallhed:

0

NadaL, Umeå

28 jan 2009 kl. 00:06

12. och 13. tallhed:

0

Hans v E

28 jan 2009 kl. 14:15

Mycket intressant, Nada! Här kan du få många vettiga svar från de som kan. Själv har jag inte tid just nu. Återkommer. Jag kan bara säga just nu att den riktiga Ramaria flava ej är funnen i Sverige än. Jag tror du har med granfingersvamp, blek fingersvamp = kärrfingersvamp och möjligen en ny för Sverige som heter orangegul fingersvamp.

0

Irene A

28 jan 2009 kl. 16:06

Nada, vilka fina fingersvampsbilder!
Tyvärr tror jag att det blir ett långtidsprojekt att få namn på alla. Till kommande år får du notera smak och lukt på dem, och eventuella färgförändringar vid skrapning. Fotografera dem i deras rätta miljö så som du har gjort nu och notera koordinater (iaf ungefärliga). Ta kollekter, i alla fall bitar av dem så att det kommer med något från alla delar av svampen, även myceltrådarna vid basen. Sen skickar du dem torkade till Lennart Söderberg. Dina fynd kan vara en mycket värdefull hjälp för att öka kännedomen om de olika arternas utbredning och krav på växtplatser.

2: är nog inte snövit fingersvamp, den liknar mer en vedfingersvamp, släktet Lentaria.

6: kan eventuellt vara Ramaria flavescens.

8: liknar granfingersvamp, Ramaria eumorpha (ev. är nr. 5 samma).

9: mycket vacker, har ingen aning om vad det kan vara.

10: påminner om blek fingersvamp, Ramaria pallida, men stämmer inte riktigt ändå..

12: borde vara grå fingersvamp, Clavulina cinerea.

0

Hans v E

28 jan 2009 kl. 16:14

Där kom ju några förslag från Irene i alla fall och jag håller med henne om Lentaria epichnoa.

0

Tina Nordberg Kolsva

28 jan 2009 kl. 17:28

Vilken underbar samling, har du varit på fingersvampstuné?
Hoppas de blir artbestämda.

0

NadaL, Umeå

28 jan 2009 kl. 19:16

Jag tackar så mycket för era svar.

Förra året har vi fotat mest och inte ägnat oss så mycket åt detaljer, men för kommande säsonger är vi beredda.Vi ska samla kollekter och notera alla detaljer,men fota också. :)
Det blir roligt att få namn på alla dessa fingersvampar.

0

svampstaff

28 jan 2009 kl. 19:58

Nian påminner om kandelabersvamp?

0

Stefan

28 jan 2009 kl. 20:09

I Finland har ett forskningsprogram (PUTTE) kring bristfälligt kända skogsarter kommit till ända. Ett projekt har jobbat med fingersvampar. Man har samlat in, sekvenserat och tittat i mikroskop. Lite statistikuppgifter publiceeras i slutrapporten. Där sägs det att antalet Ramaria-arter nu är 42 (27 nya för landet), Ramariopsis 14 (9), Clavaria 25 (17) och Lentaria 8 (4). Alla arterna har inte namn än, men kommer förhoppningsvis att få nån gång. 32 av Ramaria-arterna har man åtminstone ett namnförslag på. Det sägs att de ska publiceras i en kommande check-lista över afylloforala svampar i landet. Sedan blir det nog ett styvt jobb att hitta de korrekta namnen för alla arterna.

0

NadaL, Umeå

28 jan 2009 kl. 21:32

Wow,vilket arbete!
Själv ska jag vara nöjd att få veta namn på dom fingersvampar vi hittat kring Umeå.

0

Irene A

28 jan 2009 kl. 21:58

Nada, det är inte alls säkert att alla arterna på dina bilder HAR några namn - än. Många arter, särskilt de nordliga, är förmodligen fortfarande okända.
Som sagt, det kan bli ett långtidsprojekt att få namn på dem..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone