Jag klicka på liksom alla ni andra men nu har jag gjort ett eget deal med bonden och skogsägaren på landet. Han avverkade förra året skogen på nordsidan om vår stuga och ska iår markbereda för nyplantering. Tack vara avverkningen har det blivit större stormfällning på vår mark.
När bonden gör inköp av sina planteringsträd hänger jag på och köper 50 tallar till bondens inköpspris för plantering på våran mark. I gengälld har han lovad att skona en större skogsarreal där det växer violgubbe på tre platser nära varan. Bonden tjäna på det, familjen tjäna på det och svampriket blir skonat,iaf ett tag framöver.
Jag har ingen aning om vad en tallplanta kosta. Bonden köper plant till hela arealen som är på ca 14 hektar intill stugan och ett annat ännu större område. Först ska han markbereda så inköp av plant blir inte förrän i höst.
Det rör sig alltså om små plantor på kanske 30-35cm höjd tror jag.
Det har aldrig slagit er?Att man kan göra så mkt. mer för skogen, en ett sketet klick på en dator?
Ut o plocka, gör massmedia intresserade skolor, barn sprid intresset vidare till yngre stillasittare.
Gå ut i skolor mm. och väck upp intresset för svamp!
Tror nog många av er som inte jobbar, skulle kunna informera och sprida kunskapen vidare, istället för att klicka på nåt meningslöst.Urskogar finns många i sverige.Men kunskapen om vad som finns, och hur man tar till vara på svamp o skog vet ingen nånting om snart tyvärr.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.