Utanför mitt jobb så matar jag gråsparvar dagligen de dagar jag jobbar.
Och de blir mer och mer orädda.
Idag tog jag med kameran.
Och som den amatör jag är på fotografering så blev jag riktigt glad när jag sedan tankade ner bilderna.
Nu är det väl så att de fåglar du tagit bild på råkar vara pilfink. Gråsparv har alltid en grå hjässa.
Det kan tyckas som jag är en riktig pätimeter, men då gråsparven blivit ovanlig under senare år så alla rapporter av den mycket intressanta. Pilfinken är däremot inte alls ovanlig.
Irene: Efter lite mer ingående till på bilderna så inser jag att mitt första uttalande nog var lite förhastat. Jag erkänner att det nog kan handla om honor av gråsparv. Ursäkta mig!
Men just det faktum att gråsparven minskat så kraftigt under senare år gjorde mig tveksam.
Tack för svar Enelie.
Vi har fått klagomål över att vi matar fåglarna.
De drar viss till sig möss och råttor.
Men då började vi att mata fåglarna på ett zinkfat på ett bord istället.
Att helt upphöra med matning är nono, det funkar inte.
Om jag fick så skulle jag hänga upp talgbollar åt mina vänner.
Fina bilder! Pilfinken parar sig med gråsparven och är den starkare av dem, därför håller gråsparven på att försvinna och har försvunnit i många miljöer. Hos oss finns det en massa “mellanformer”, som liknar båda. Mata på! Blir det inte en massa mat liggande på marken så hinner de äta upp innan råttorna hittar dit.
Minns inte var jag läst om det första gången, men de är lika och lever ofta i blandade flockar. Ser ofta pilfinkhanar uppvakta gråsparvar i de flockar som bor här om kring. Flera olika sparvar har hittats som är hybrider mellan tidigare kända arter, en av dem kallas Italiensk sparv numera.
Det finns skrivet om det tex här: http://libris.kb.se/bib/10114834 och här: Gråsparv (Passer domesticus)
Persson,B. 1996. Korsningar mellan gråsparv och pilfink i Häradsbygden. Leksands Fågelklubb. Nr 1:5-6
Persson,K. 1985. Hybrid mellan gråsparv och pilfink påträffad i Falsterbo. Anser 24:62-63
och här: http://www.123minsida.se/evolution/12537193
Vidare här: http://web.telia.com/~u66006025/hl-tips/04dec.htm “Bergquist, Mats: Pilfinken i Norrbotten — från sällsynthet
till vardagsart (s.116-118)
Gustafsson, Rolf: Hybrid mellan pilfink och gråsparv
(s.119-121)”
Boman! Jag uttryckte mig kanske alltför drastiskt och hoppas du förlåter mig;), men ditt av mig fritt tolkade påstående att ”pilfinken ser till att gråsparven försvinner” anser jag inkorrekt!
Jag vet att det rapporterats ett litet fåtal hybrider i Sverige, men jag har ingen aning om huruvida dessa är fertila eller ej. Har aldrig sett/läst någon uppgift om detta.
Italiensk sparv anses numera – åtminstone av vissa – tillhöra samma art som spansk sparv och alltså INTE vara någon hybrid. ”Sparvfinkar” har väldigt lite med svamp att göra, så – slut från mig!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.