0 875 visningar

19 svar

Inge svamp men gråsparvar

Maric // Arlanda

30 jan 2009 kl. 16:55

Utanför mitt jobb så matar jag gråsparvar dagligen de dagar jag jobbar.
Och de blir mer och mer orädda.
Idag tog jag med kameran.
Och som den amatör jag är på fotografering så blev jag riktigt glad när jag sedan tankade ner bilderna.

0

Tina Nordberg Kolsva

30 jan 2009 kl. 17:01

Ja, du har all anledning att vara nöjd. Och som den amatör jag är så blev jag imppad.

0

GretheF Skåne

30 jan 2009 kl. 19:12

Dom är fina ser nästan tama ut

0

Göran

30 jan 2009 kl. 22:27

Nu är det väl så att de fåglar du tagit bild på råkar vara pilfink. Gråsparv har alltid en grå hjässa.

Det kan tyckas som jag är en riktig pätimeter, men då gråsparven blivit ovanlig under senare år så alla rapporter av den mycket intressanta. Pilfinken är däremot inte alls ovanlig.

0

Irene A

30 jan 2009 kl. 22:35

Göran, så där ser i alla fall inte våra pilfinkar ut. Nog är det väl gråsparvshonor på bilderna?

0

Göran

30 jan 2009 kl. 22:41

Irene: Efter lite mer ingående till på bilderna så inser jag att mitt första uttalande nog var lite förhastat. Jag erkänner att det nog kan handla om honor av gråsparv. Ursäkta mig!

Men just det faktum att gråsparven minskat så kraftigt under senare år gjorde mig tveksam.

0

Dieter Endom

30 jan 2009 kl. 22:51

utan tvekan gråsparvhona. Gråsparven är faktiskt “nationalfågeln” för Tysklands huvudstad Berlin. Pga att arten har minskat katastrofalt är den nu rödlistat i Tyskland.

0

svampstaff

30 jan 2009 kl. 22:55

Kul:)
Då får man börja fota sparvar istället då?

0

Affe Nv Skåne

31 jan 2009 kl. 00:38

Pilfinken har svarta kindfläckar…
Ett bra sätt att skilja dom annars ganska så lika bevingade vännerna.

0

pilfink

pilfinken

31 jan 2009 kl. 14:55

0

Enelie, Linköping

31 jan 2009 kl. 17:55

De bilderna kan du vara stolt över, de är jättefina!
Snällt utav dig också att tänka på fåglarna nu över vintern.

0

Maric // Arlanda

31 jan 2009 kl. 18:11

Tack för svar Enelie.
Vi har fått klagomål över att vi matar fåglarna.
De drar viss till sig möss och råttor.
Men då började vi att mata fåglarna på ett zinkfat på ett bord istället.
Att helt upphöra med matning är nono, det funkar inte.
Om jag fick så skulle jag hänga upp talgbollar åt mina vänner.

0

Enelie, Linköping

31 jan 2009 kl. 19:18

Det kanske uppfattas på ett annat sätt om man matar fåglar i sta´n.
Men jag tror inte att det kan vara ett stort problem med möss och råttor p.g.a. det.
Det är bra att du står på dig.
Jag hoppas att du kan fortsätta mata.

0

Boman

31 jan 2009 kl. 21:33

Fina bilder! Pilfinken parar sig med gråsparven och är den starkare av dem, därför håller gråsparven på att försvinna och har försvunnit i många miljöer. Hos oss finns det en massa “mellanformer”, som liknar båda. Mata på! Blir det inte en massa mat liggande på marken så hinner de äta upp innan råttorna hittar dit.

0

Marixia

31 jan 2009 kl. 22:16

Boman!
Varifrån vet du att de korsparar sig!
Mycket intressant! Är ju inte vanligt bland fåglar!
Mer info önskas!

0

Göran

Göran H

31 jan 2009 kl. 23:01

Det vore bra om du specade din signatur lite. Någon kan ju få för sig att det är jag som inte vet hur en Gråsparv ser ut.
Gäller förresten alla som som tror
de är unika med ett vanligt förekommande förnamn.

0

Jan A, Uppsala

1 feb 2009 kl. 00:39

Tro inte på Boman som bara fabulerar. Och det kommer nog att hända igen!

0

Till Marixia

Boman

1 feb 2009 kl. 22:56

Minns inte var jag läst om det första gången, men de är lika och lever ofta i blandade flockar. Ser ofta pilfinkhanar uppvakta gråsparvar i de flockar som bor här om kring. Flera olika sparvar har hittats som är hybrider mellan tidigare kända arter, en av dem kallas Italiensk sparv numera.

Det finns skrivet om det tex här: http://libris.kb.se/bib/10114834 och här: Gråsparv (Passer domesticus)
Persson,B. 1996. Korsningar mellan gråsparv och pilfink i Häradsbygden. Leksands Fågelklubb. Nr 1:5-6
    Persson,K. 1985. Hybrid mellan gråsparv och pilfink påträffad i Falsterbo. Anser 24:62-63
och här: http://www.123minsida.se/evolution/12537193
Vidare här: http://web.telia.com/~u66006025/hl-tips/04dec.htm “Bergquist, Mats: Pilfinken i Norrbotten — från sällsynthet
        till vardagsart (s.116-118)
    Gustafsson, Rolf: Hybrid mellan pilfink och gråsparv
        (s.119-121)”

0

Jan A, Uppsala

2 feb 2009 kl. 12:23

Boman! Jag uttryckte mig kanske alltför drastiskt och hoppas du förlåter mig;), men ditt av mig fritt tolkade påstående att ”pilfinken ser till att gråsparven försvinner” anser jag inkorrekt!
Jag vet att det rapporterats ett litet fåtal hybrider i Sverige, men jag har ingen aning om huruvida dessa är fertila eller ej. Har aldrig sett/läst någon uppgift om detta.
Italiensk sparv anses numera – åtminstone av vissa – tillhöra samma art som spansk sparv och alltså INTE vara någon hybrid.  ”Sparvfinkar” har väldigt lite med svamp att göra, så – slut från mig!

0

för virrad

5 feb 2009 kl. 00:42

Hjälp, nu vet jag inte riktigt vart jag kommit in på för en sida.
Osthyvlar gråsparvar körsång.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone