0 314 visningar

5 svar

Kantörafråga?

svampstaff

30 jan 2009 kl. 22:23

Såg ett speciellt fenomen i trollhandskogen, där kantöronen knöt samman stammarna?

0

klas jaederfeldt

30 jan 2009 kl. 23:49

det händer ibland att svampars fruktkroppar kryper över på substratet bredvid

0

svampstaff

30 jan 2009 kl. 23:53

Ja först hade jag svårt att se, om det var trollhand eller kantöra som kramade?
Allt växer i en röra..och i symbios.

0

Jan A, Uppsala

31 jan 2009 kl. 08:46

Det där är EXTRA typiskt för kantörat. Jag har t.o.m. hittat litteraturuppgifter om att den “lokalt i något land kallas något ganska motsv. ‘limsvamp’, just för att den limmar ihop pinnarna. Trollhanden följer den sen i spåren och har ‘nästan’ samma egenskap! Ute i snön har jag några “konstruktioner” som liknar dina. De ska fotas när möjligheten infinner sig!

0

gunhild i Kåddis

31 jan 2009 kl. 15:05

Detta med kantörat har jag också uppmärksammat. kanske mycelet sprider sig över när grenar ligger tätt samman och sen kan svampkroppar utvecklas ex när man hittar trollhand på grankvistar som haft kontakt med sälg där det växer trollhand. Intressant är det i alla fall.

0

Jan A, Uppsala

31 jan 2009 kl. 16:56

Det finns sedan länge beskrivet att kantörat kan sprida sig t.ex. från döda till levande stammar.
Ett exempel:
“The fungus was able to spread through tight contacts between stems that were bound together by fungal tissue. H. tabacina could spread from a dead to a living stem within and between different stools of hazel and from one tree species to another.”

‘Infection strategy of Hymenochaete tabacina.
J. Stenlid & Lillian Holmer 1991. Department of Forest Mycology and Pathology, Swedish University of Agricultural Sciences

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone