0 203 visningar

2 svar

mums, kantareller

Theresa WQ

27 jun 2006 kl. 13:15

Nu har jag plockat årets första kantareller. Det räckte till 2 portioner, de var ca i 1-kronors-storlek. Jag plockade bara de största, ofta bara en bland en massa andra små knoppar.
Kom att tänka på förra årets diskussion om att övertäcka svamparna. Jag har märkt att när jag övertäcker de allra första små knoppar, så torkar de inte lika snabbt bort som annars så vanligt, när solen börjar steka i julimånaden. Obs! Detta gäller bara den allra första skörden.
Ett annat tipps är att kolla en gång till svampställerna, när solen har värmt ordentligt och jorden börjar blir snustorrt. Kantareller växer längsamt och håller sig ett bra tag i sommartorkan.
Lycka till!

0

Theresa WQ

27 jun 2006 kl. 13:21

Hm, jag undrar om det är så för att jag plockar ut den största ur gruppen, att gruppen blir då mera torkkänslig, de brukar ju växer ihop ofta. Kanske skulle jag vänta lite till och plocka sedan alla?
Tacksam för svar.

0

Bo E

27 jun 2006 kl. 13:34

Gjorde ett fint kantarellfynd i söndags och märkte då att de redan var väldigt torra på hattarna. De största var torra i kanterna och ett par tre stycken kasserade jag.
De mindre som till viss del skyldes av granris (se rapport) var i bättre kondition men ändå torra på ovansidan.
Det blev en rejäl skörd i alla fall och mer fick stå kvar på tillväxt . Nu bör de ju må bra av dagens regn.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone