Nu har jag plockat årets första kantareller. Det räckte till 2 portioner, de var ca i 1-kronors-storlek. Jag plockade bara de största, ofta bara en bland en massa andra små knoppar.
Kom att tänka på förra årets diskussion om att övertäcka svamparna. Jag har märkt att när jag övertäcker de allra första små knoppar, så torkar de inte lika snabbt bort som annars så vanligt, när solen börjar steka i julimånaden. Obs! Detta gäller bara den allra första skörden.
Ett annat tipps är att kolla en gång till svampställerna, när solen har värmt ordentligt och jorden börjar blir snustorrt. Kantareller växer längsamt och håller sig ett bra tag i sommartorkan.
Lycka till!
Gjorde ett fint kantarellfynd i söndags och märkte då att de redan var väldigt torra på hattarna. De största var torra i kanterna och ett par tre stycken kasserade jag.
De mindre som till viss del skyldes av granris (se rapport) var i bättre kondition men ändå torra på ovansidan.
Det blev en rejäl skörd i alla fall och mer fick stå kvar på tillväxt . Nu bör de ju må bra av dagens regn.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.