0 349 visningar

13 svar

Jakten fortsatte

Lena M

1 feb 2009 kl. 12:29

på fm. trots mkt. snö.Besökte ett snårigt område med någon salixart de flesta buskarna / träden såg döda ut men det fanns allehanda tickor. Vad är det för arter ?

0

Lena M

1 feb 2009 kl. 12:34

En rättvänd bild på den mittersta

0

klas jaederfeldt

1 feb 2009 kl. 12:39

1 + 3 eldticka
2 en gissning ,Tvåfärgsticka

0

Lena M

1 feb 2009 kl. 12:55

Tack Klas, kan du eller någon säga varför några tickor är så rosa?
Och namn på den lilla oranga ?

Så den rättvända bilden som aldrig kom med ( tvåfärgsticka ? )

0

klas jaederfeldt

1 feb 2009 kl. 15:40

den (lila i min dator) är säkert ett svampangrepp på tickan

0

NadaL, Umeå

1 feb 2009 kl. 17:50

Den lilla oranga är klibbticka, tror jag.
Du var på en bra plats om du sökte efter trollhänder men jag tycker att det var lite för mycket snö där.

0

Jan A, Uppsala

1 feb 2009 kl. 19:27

Men Nada, ni i Umeå säger ju att ni hittar alla era trollhänder på sälg. Lenas buskar är inte alls sälg, utan med 99%-ig säkerhet gråvide! Hur är det med umeåsälgarna?

0

NadaL, Umeå

1 feb 2009 kl. 20:06

Umeåsälgarna har tagit vintervila och jag vill inte störa dom, men när snön är borta och dom vaknar vid liv ska jag besöka dom.:)
Gråvide och sälg tillhör ju Salix arterna eller hur?

0

gunhild i Kåddis

1 feb 2009 kl. 20:08

Det där med salixarter skulle åtminstona jag behöva veta lite mer om. Synd att du bor så långt borta Jan, annars kunde vi följas till snåren. Här en bild från ett ställe med trollhand dit Nada och jag följdes.

0

Jan A, Uppsala

1 feb 2009 kl. 20:32

Nada och Gunhild! Javisst är både sälg och gråvide Salix-arter, men de har helt olika krav på växtplats m.m. Och jag tycker det är viktigt att veta vilken art det är. Det var en del av mitt jobb för “några år sen”. Ni kan läsa en del om de olika arterna här:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/salica/salix/salicin.html
Din biotopbild är inte helt lättydd, Gunhild!.;) Men “vacker”!

0

Irene A

1 feb 2009 kl. 22:22

Jan A, Salix-släktet ger mig alltid huvudvärk… Gråvide finns väl häruppe också, grönvide är säkert vanligare, men det flesta jag försöker mig på att artbestämma verkar vara hybrider, särskilt närmare fjällområdena där det finns en mängd arter som kan hybridisera med varann.

0

Jan A, Uppsala

2 feb 2009 kl. 12:52

Ja, Irene, ibland får man kalla ’salixbusken’ för den art den mest liknar, ibland går det att någorlunda “gissa” vilka föräldrarna är! Är den dessutom hårt nedbetad av älg som på slåtterängarna vid Väster- och Österdalven så blir det inte precis lättare. Fjällarterna stiftade jag bekantskap med ffg under Sommarkursen i Abisko med Gustaf Sandberg i mitten av 60-talet, även sälgens underart ‘gråsälg’. Grapengiessers arbete och Hylanders Kärlväxtflora intressant litteratur.  Den senare var vad jag hade - och har - för Salix, Carex och alla gräs.  Och så Lidhagen förståsss!
Och nu är det kantöra och trollhand det gäller!.;)

0

Irene A

2 feb 2009 kl. 13:02

Om kantörat är viktigt för trollhanden, borde det väl gå att hitta den på hägg också? Jag ser ofta kantöra på hägg.

Inom parentes..
Bild av vad jag tror är gråsälg - de hade massor av såna här skapelser i toppskotten i höstas:

0

Jan A, Uppsala

2 feb 2009 kl. 13:21

Jodå Irene, det flera fynd på hägg. Och DEN gråsälgen är då riktigt lurvig.
Trollhand på hägg nämns av flera gubar, bl.a Niemelä och Nordin - och här som “Parasit”!: http://orgprints.org/14845/01/met61.pdf

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone