Det närmast svamprelaterade jag kommer på är att det Gås mycket i skogen bland läsarna av forumet. Nu till saken: Skit i bingolotto ikväll och titta istället på kalla fakta på fyran kl. 19:20. Den som inte har köpt en dunkudde på JYSK kan därefter sova gott!
Jag tycker det är så barbariskt, man skäms att vara människa, hur kan de bara göra så när det finns så många konstmaterial som ersättning.
Ni kommer väl ihåg när det var status att bära päls men idag är det helt ute ( nästan ). Numera är det syntetmaterial som gäller tack och lov.
Som så många gånger förr så går man och handlar i god tro. Inte fasiken kunde jag tänka mig att det låg ett sådant djurplågeri bakom, jag pallar inte syntesmaterial, så mina täcken är gamla som jag ärvt av mormor och farmor. I mormors är det dun i från Ejder som min morfar sköt för över 50 år sedan. I farmors någon form av lump tror jag, tunga som tusan men sköna. Kuddarna är det värre med tyvärr. Jag har i många år tänkt plocka Ängsdun för att göra mig kuddar av, är det någon som vet något om detta. Har nämligen hört, kanske en skröna, att man använde detta förr i tiden till just kuddar? Men som sagt, “vem i hela världen kan man lita på”? Inte på livsmedelsindustrin inte på klädtillverkarna, och nu inte heller på sängklädestillverkarna, fy tusan :((
Ängsullen blir det klumpar av, så det är inte nån så bra lösning. Dina ejderdunstäcken kan du lugnt njuta i - dunet skördades från färska bon med ägg, man tog en liten del och sparade så “det räckte” för att ådan skulle vara tillräckligt nöjd och fortsätta ruvningen, ev. efter att ha kompletterat dunet.
Nu har jag sett hela inslaget och tårarna rann längs med kinderna. Hur kan människan vara så grym? Varför lär vi oss aldrig av våra misstag?
Detta för mina tankar tillbaka till nazitiden då min mor var sjuksköterska vid Auschwitz och hennes högsta chef var Joseph Mengele. Jag har en och annan oplockad gås med honom också.
Tack Bo för att du tipsade om programmet!
Tyvärr har jag jobbat ikväll och missat det. Det verkar inte heller gå i repris.
Ett annat Kalla Fakta -program för ca 5-6 år sedan visade den s.k. skinn-och pälsindustrin i Asien. Det såg jag.
Man torterade ihjäl hundar och katter på de mest vidriga sätt bl.a. flådde dem levande. Detta görs varje dag fortfarande.
Inga skinnprodukter här mer.
Tyvärr, så verkar inte människor bry sig även om jag berättar hur det går till. De fortsätter glatt att shoppa skor, plånböcker etc i skinn. ????
Då undrar man verkligen hur människor är funtade!
(Dun använder jag inte i någon form, allergisk.)
Jag tänker också på dig och din familj, de minnen och erfarenheter som ni bär med er och kanske inte har någon att dela dem med.
Du vågar reagera och det beundrar jag dig för.
Det behövs fler som du!
Här kan du se programmet Enelie!
http://www.tv4.se/1.830394/2009/01/29/lista_foretag_som_saljer_dun_fran_levande_faglar
... om du vill!
Jag måste berätta att vi i vår familj har sedan 5 år tillbaka börjat sy nya kuddar av gammalt dun från utslitna kuddar. Man köper duntätt tyg (nu för tiden det kanske finns ekologiskt!), tvättar och torktumlar det så att det är färdigkrympt och syr ett fordral i önskad storlek som sedan man fyller med det gamla dunet. Jag brukar också sy rundade hörnor, så slipper man fjäderpennorna i nacken. Garanterat miljövänligt, djurvänligt och billigt. :)
Jättebra tips på återvinning Sofia!
Jag gör precis samma sak med duntäcken. Tvättar o torktumlar de gamla täcket först. Syr nytt “fodral” av duntätt, tvättat o tumlat tyg som jag sedan fyller med det gamla dunet. Lite tjorvigt att sy de diagonala kanalerna bara men jag har en väldans bra symaskin.
JEF, Kul att vi inte är de enda. Jag har inte provat med duntäcke, men det ska jag göra när det går sönder. Jag tvättar också och torktumlarr före, men man måste vara försiktig. Det har hänt mig att jag rivit sönder tyget när jag höll på att ta ut kudden ur tvättmaskinen. Då fick jag slänga alltihop, det gick inte att torka dunet.
Svampstaff, det finns ingen ände på människans vidrigheter, men eftersom det är pengarna som styr, har vi konsumenter en enorm makt. Utan konsumenter blir det inga pengar!
Igår mailade jag kronfågel ang. hanteringen av kycklingar före slakt, och de försäkrar att deras fåglar behandlas humant.
I förlänglingen måste vi alla fråga oss om djuren vi lägger på tallriken har fått ett gott slut.
Kan man lita på att den benfria kotletten skurits loss efter grisens död?
Hur vet vi att svinet inte skållades levande?
Hur vet vi att inte kossan vars nötstek vi äter på söndag inte levde krälande i sin egen avföring de senaste dagarna av sitt liv?
Hur vet jag att kantarellen inte känner någon som helst smärta när jag skär av dess fot med en nyslipad vass svampkniv.
Det kanske är dags att avstå från livets goda-och bli vegetarian! Hemska tanke!
Vad skall man jämföra med då, klippa naglarna? Då kanske det är rätt ok om de stackarna förövrigt har det bra, vilket är rätt tveksamt. Men hur ont gör det, fäster inte dun och fjäderpennor i huden och är de inte länkade med nervtrådar och blodkärl. Kanske det inte gör ont? Jag har handskats en del med större burfåglar och de skriker inte om man råkar dra av en fjäder och deras dun släpper lätt. Vi kanske överreagerar bara för att det sker på ett industrialiserat sätt. Obs har inte sett inslaget ännu, vill försöka tänka objektivt även om det är svårt då jag egentligen redan tagit ställning för länge sedan.
Jösses Bo Reyer tror du på allvar att vi alla icke köttätare och vegisar inte har något gott liv??? Tror du att vi lever i missär och lider av undernäring och gourmé inte finns med i vår vokabulär??? Livets goda vad är då det? Tänk på det en stund, begrunda följderna av en “livsmedelsindustri” utan köttprodukter, vad skulle Moder Jord kunna skänka dig om du inte fick tillgång på kött? Ett uselt liv utan livets goda? Ja jösses så eländigt det skulle bli, eller hur:))
JAS, Jag är ledsen om du betraktar mitt inlägg som riktat till vegetarianer. Det är tvärtom, då jag har högsta respekt för personer som du som har valt bort köttet. Önskar att jag kunde göra detsamma, men det är ju så djävla gott!
I efterdebatten efter dunskandalen kommer det säkert fram uppgifter om hur djur behandlas före slakt och då måste även jag ta ställning till om jag ska fortsätta att äta kött.
Kära vän!
Nu skriver jag till dig med anledning av att TV4-Gruppens Kalla Fakta gjort TV-program om hur illa gässen behandlas av dunproducenterna. I programmen så får vi följa Kalla Faktas reportageteam som bl.a. har rest
till: Ungern, Kina och Polen, som är stora dunproducenter. Kalla Fakta filmade med dold kamera när de besökte bl.a. en ungersk dunproducent som rycker av dunet från levande gäss. Under deras livstid så får gässen denna grymma behandling, generellt fyra gånger, och en femte gång när de
har slaktats. Bojkotta dun från gäss och köp i stället syntetmaterial!
För att veta om det är syntmaterial, kolla ordentligt på varans materialetikett för att se vad produkten innehåller. Qualofill, Fiberfill, Polarguard och Thinsulate heter några av de syntetmaterial som kan användas i stället för dun. Syntetmaterial är varmare och förlorar inte,till skillnad från dun, sin isolerande egenskap när det tvättas och blir blött. Genom syntetmaterial undviker man också allergirisken som är stor vid användandet av dun och fjäderprodukter.
Vill du bidra med att väcka debatt? Skriv under namninsamlingar och gå in på dessa länkar:
http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=2875
(skriv under för att stödja bojkott av dun från gäss)
(djurrättsorganisation där du bl.a. kan skriva din namnunderskrift, och som de senare kommer att ge till
Europeiska unionen, EU)
!!GLÖM INTE HELLER ATT KOLLA PÅ TV4 DEN 8/2 KL. 19.20 DÅ DE SÄNDER EN FORTSÄTTNING OM DUNPRODUCENTERNA GRYMMA BEHANDLINGAR AV GÄSS!!
Kopiera gärna detta brev o sänd till era mailkontakter!
...har så rätt i vad han säger i den mening att pengar utgör medlet för en väldans massa ofog och förtryck, men jag vågar påstå att de inte har någon egen vilja utan att de är just ETT MAKTMEDEL!
Det är så väldigt lätt att skylla på “pengarna”, “kapitalismen” och “systemet” men jag tycker det bör påpekas att bakom ridån styr ett fåtal människor världen i precis den riktning de önskar!
I USA gick man nyligen och röstade för “Change”, men hade man verkligen kunnat förändra strukturerna genom val och folkomröstning hade dessa gjorts olagliga för länge sedan!
Tragiskt att några fjädrar får så mkt. uppmärksamhet:(
När en miljon ton levande hajar fångas, så att man kan kapa/skära av deras fenor, för att sen bara dumpa dom levande ut i havet igen.Hajarna dör inte direkt tyvärr, det tar några dar upp till en vecka.Allt för potensmedel åt asiater och till hajfensoppa.
Varför tycker du det är tragiskt att det här väcker uppmärksamhet? Är det inte lika illa med djurplågeri oavsett vilka djur det handlar om?
Att plocka fjädrar från gäss för att sedan sy ihop såren utan bedövning låter inte som ngn smärtfri metod… Sedan upprepas den behandlingen 3 ggr till och det pga den stora efterfrågan av dun.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.