0 1186 visningar

14 svar

Trollhand / Sälg

"JAS" Helsingborg

1 feb 2009 kl. 22:46

Det pratas så mycket om olika salix arter i samband med Trollhand och jag ser att de flesta har dålig koll på detta släkte så här kommer lite sedan får ni leta vidare på nätet eller på andra ställen. Jan A. kan kanske säga vilka salix arter som är Trollhandens följeslagare.

bindvide (S. aurita) blekvide (S. hastata) daggvide (S. daphnoides) dvärgvide (S. herbacea) glansvide (S. myrsinites)
gråvide (S. cinerea) grönvide (S. phylicifolia) jolster (S. pentandra) knäckepil (S. fragilis) korgvide (S. viminalis)
krypvide (S. repens) lappvide (S. lapponum) mandelpil (S. triandra) nätvide (S. reticulata) odonvide (S. myrtilloides)
polarvide (S. polaris) ripvide (S. glauca) risvide (S. arbuscula) rödvide (S. purpurea) svartvide (S. myrsinifolia)
sälg (S. caprea) ullvide (S. lanata) vitpil (S. alba) ängsvide (S. starkeana
Släktet har omkring 400 arter, som huvudsakligen förekommer i tempererade områden på Norra halvklotet. I Sverige finns 24 arter, de flesta hör hemma i norra Sverige. Arterna sälg (S. caprea), gråvide (S. cinerea) och knäckepil (S. fragilis) hör till de mer välkända. Flera av de odlade arterna har naturaliserats, till exempel vitpil (S. alba), rödvide (S. purpurea) och korgvide (S. viminalis).

0

Boman

1 feb 2009 kl. 22:58

Tack JAS!

0

Trollhand / Sälg/Vide

Jan A, Uppsala

2 feb 2009 kl. 09:13

Salix JAS och andra!
Jag har tidigare pekat på dessa sidor – men kanske inte så HÄR tydligt.

Familjen Salicaceae
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/salica/welcome.html

Släktet Salix
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/salica/salix/welcome.html

Nyckel (med ”klickarter”)
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/salica/salix/nyckel.html

Hoppas detta är till någon liten hjälp. Det finns dock givetvis oerhört mycket mer att lära sig!.;)

Jag har sammanställt Laessöes uppgifter (visar en del av ”problemet):
”Pilfingersubstrat” med resp utan kantöra och ? (utan angivelse)
Corylus avellana   2
Lonicera periclymenum och
Corylus avellana   1
Salix   3
Salix sp   4
Salix sp med 10
Salix sp utan   2
Salix med   1
Salix cinerea   1
Salix cinerea med   2
Salix cinerea utan   1
Salix aurita   1
Salix aurita och
Chamaenerion angustifolium   1
Salix ?   2
Salix caprea och
Picea canadensis   1
Salix sp och Rubus idaea   1
Quercus   1
Quercus, gren med   1
Rosa sp   1
Sorbus aucuparia   1
”Lövträdspinne”   1

Ett färskt danskt fynd på Salix repens:
Funddato: 01/01/2009
Registreringsdato: 01/01/2009
Lokalitet: Nordjylland , Gærum Hede, Gl. Tuekær
Habitat: Sumpet område
Vært/Substrat: Salix repens - krybende pil
Finder: Annegrete Eriksen
Kommentarer: sammen med Hymenochaeta tabacina

Och var inte oroliga – det finns mer. Och en del litteratur…

0

NadaL, Umeå

2 feb 2009 kl. 09:25

Är väldig dålig på att ta bilder av biotyper och det ska jag ändra på i år.
Här kommer en bild på träd som jag kallar sälg.Tog bilden på platsen där vi hittat mest trollhänder. Blir lite fundersam?
Har jag fel när jag kallar det för sälg?

0

Jan/ NadaL.

"JAS" Helsingborg

2 feb 2009 kl. 10:13

Jan är det så att man har gjort fynd av Trollhand på Mjölke/Rallarros???
NadaL. jag skulle tro att det är Sälg då de andra stora arterna inte är så vanliga i din del av landet. Det finns mycket att läsa om salixarterna på nätet. Tyvärr hittar jag inte så mycket bilder av “hela” träd eller vuxna stammar och bark utan de artbestäms på bladen, “blommorna” och årsskotten.

0

Trollhand / Sälg/ NadaL

Jan A, Uppsala

2 feb 2009 kl. 11:11

De gröna skotten tyder allt på “vanlig” sälg (den har en ulligare underart också), men jag tycker det är värt att kolla “blommor, blad och frukter” när det är dags.

0

Trollhand / Sälg/Vide

Jan A, Uppsala

2 feb 2009 kl. 11:18

JAS; om du läser tabellen inser du att den växte på Salix aurita och hade klättrat över till mjölken. Övriga “dubbelsubstrat” är också överklättringar! Gunhild har rapporterat överklättring till gran och jag har en del konstigheter p.g. för kantöra och trollhand - i den ordningen!

0

Trollhand / Sälg/Vide

Enelie, Linköping

2 feb 2009 kl. 11:32

Jag har kollat i Jan´s nyckel och det här borde väl vara Sälg , (S. caprea).  (?)
Vad bör man särskilt titta på, typiska kännetecken?

0

Trollhand / Sälg/Vide

Enelie, Linköping

2 feb 2009 kl. 11:35

Lite mer på samma träd.

0

Trollhand / Sälg/Vide

Jan A, Uppsala

2 feb 2009 kl. 11:57

Jodå Enelie, så säkert som det går att tolka bilder. Varje art har en “helsida” där du kan läsa en del.
Gallerna ser vanliga ut. Ska kolla småningom. En del galler finns i “Vad jag finner i skogen” av Mandahl-barth och Coulianos men MYCKET mera här: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186448293

0

Trollhand / Sälg/Vide

NadaL, Umeå

2 feb 2009 kl. 12:28

Jan,
Förra året, när jag började intressera mig för tickor,så insåg jag hur lite jag kunde om olika trädslag. Jag har läst mycket på nätet,skaffat mig böcker och tränat mycket ute i skogen och lärt mig mycket.Största hjälpen, för att börja med, var den lilla häfte från fältbiologerna(Träd och buskar vintertid), för det var vinter när jag började och då fanns det inga blommor,blad och frukt.Det var mycket lättare sedan när våren kom. :)

0

Trollhand / Sälg/Vide

Jan A, Uppsala

2 feb 2009 kl. 13:05

Ja, NadaL, det finns mycket som har med svamp att göra! Substratet är viktigt, men kan vara svårt att artbestämma, ibland pga “skicket”!

Här kan du hitta (litteratur, en bit ner)...
http://www.sbf.c.se/index.php?id=169
...den här som är riktigt bra:
“Vilda och förvildade träd och buskar i Sverige en fältflora
Förf: Dag Ekholm, Thomas Karlsson och Ebba Werner
År: 1991
Pris: 55 kr
En mycket uppskattad bestämningnyckel för träd och buskar i Sverige. Den kan användas för att bestämma icke blommande träd, buskar och även kulturrelikter.”

0

Trollhand / Sälg/Vide

NadaL, Umeå

2 feb 2009 kl. 13:43

Tackar Jan,sidan åker i favoriter.

0

Trollhand / Sälg/Vide

"JAS" Helsingborg

2 feb 2009 kl. 13:56

Ok Jan jag är med men jag trodde inte att den var så snabbväxande att den han över på en ört! Något annan oxå för en tid sedan hade du en länk där det såldes böcker/häften från någon svensk botanisk?? Jag hittar inte länken har haft strul med datorn. Jag beställde ett gäng häften men de dök aldrig upp måste ha gjort något fel vill hemskt gärna pröva igen. Om jag inte minns fel så var där även skrifter om just träd och buskar. Tackar på förhand.

0

Trollhand / Sälg/Vide

Jan A, Uppsala

2 feb 2009 kl. 14:55

Hej JAS, det var http://w3.goteborg.se/botaniska/forlag.html
När jag beställde så märkte jag att “formuläret” inte funkade, så mailade in min order. Det funkade!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone