en riktig vårdag här i Solna. Det blev en promenad på bortåt 4 timmar, från Karlberg till Solnastrand med en massa småstop och sedan retur. Hittade lite smått och gott(både svamp och annat) och behöver lite hjälp.
kan detta vara tegelticka? Växte i massor på död sälgstam.
Oj, så kvicka ni är! Han ju knappt lägga in bilder frågor.
Tack så väldigt mycket för hjälpen.
Skogsfrun är du säker på zonticka! Mina ex är ganska tjocka, 3,5 cm. Visst finns det zonering i kanten men det ser ut som knölarna i mitten blir nya svampar.
Alf det fanns fler träd med liknande skador, även två björkar men skadorna satt högre upp. Finns det andra förslag?
Vad kan dom mystiska knölarna på björken vara?
Nej, jag är inte alls säker på zonticka! Det var bara mitt bästa förslag. Det här med att bestämma från foton blir ju ofta gissningar. Jag håller med om att svamparna är väldigt tjocka! Det var färgnyanserna på ovansidan som fick mig att tänka på zonticka, men jag skulle gärna ha sett mer av den delen av svampen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.