Jag skulle vara oerhört tacksam för ett foto på djävulssopp till min svampdatabas jag jobbar med på Naturplats.com.
Jag vet att svampen är mycket sällsynt, så det kan vara svårt att få tag i ett foto. Om någon ändå råkar att ha ett och vill publicera den i min svampbok, så skicka den till mikasund@gmail.com.
Tack, men jag hittade ett foto på Wikimedia Commons jag får använda. Svampen är tydligen mycket sällsynt.
En annan sällsynt art jag själv plockat en hel korg av, då jag trodde det var trattkantarell, är grå kantarell. Jag skall nästa höst bege mig till samma ställe för att se om jag kan få några foton.
Svampen växte på en skogssluttning i Kronoby/Finland.
Efter att vi ätit svampen blev vi misstänksamma och ringde en svampkonsulent. Han identifierade svampen och sa att vi inte borde ha plockat den då den var så sällsynt.
Jag håller för övrigt på och skriver en kort nubörjarguide för svampintressserade på min site. Det här främst för att ta lite ansvar för fotona i svampdatabasen, så att ingen tror att man kan direkt gå ut i skogen och plocka svamparna.
I samband med det läste jag att en av de absoluta svampaukoriteterna, Michael Kuo, rekommenderar i sina böcker att man inte skall äta den svamp man plockat ett till tre år efter att man börjat plocka svamp.
Låter som ett ganska trist råd att ge svampintresserade nybörjare.
Vad anser ni?
...har jag också plockat, den gjorde sig väl hemmastadd i en gräddig soppa med purjolök och lite cayennepeppar tyckte jag! Vad jag nu funderar på är om man kan få militären förvisad från sitt övningsområde bara för att den växer där? Jag ska se om jag inte kan fixa foton från växtplatsen åt dig i sommar/höst!
Man kan väl som nybörjare i alla fall äta ett fåtal “idiotsäkra” arter tycker jag, men jag är å andra sidan närmast fobiskt rädd för att äta svamp andra har plockat… En bra tumregel är väl att strunta i att äta alla bruna svampar med bruna sporer samt alla vita svampar med vita sporer.
Med nuvarande kunskaper är jag säker på att det var grå kantarell. Det var också det svampkonsulenten kom fram till vid telefonsamtalet.
RasBohlin: Jag är också av samma åsikt att man kan rekommendera de idiotsäkra svamparna åt nybörjare att börja äta av medsamma.
Jag håller på att skriva en sida på naturplats där jag går genom de här svamparna:
http://www.naturplats.com/svamp/guide/nyborjarsvampar.aspx
Svampar är bara ett ämne Naturplats kommer att handla om, och jag gör inte anspråk på att vara nån expertsite. Det överlåter jag åt Svampguiden.com.
Sportfiske är nästa ämne jag skall försöka integrera i siten..
Ännu gällande svamparna så funderar jag på att ta med de finska riskorna bland de säkra svamparna.
Om man försäkrar sig om att svampen har vit mjölksaft, borde det inte vara några risker.
Här i Finland är det många som plockar bara riskor eftersom de tycker att de andra svamparna är jobbiga att hitta.
Va fan menar du Halm???
Menar du att min fråga är konstigare än garn och skit?
Knäckebröd mm.Inte ett ord till från en ynkrygg som inte vågar stå för sitt namn! Jävla mes!!
Bråka inte med mig vad du gör ditt ynk!! Blir tokig på vuxna mesar som skriver under falskt nick. Lägg av med det, och stå för er sak jävla ynkryggar.
Ju mer ni/du triggar mig! dessto värre blir det, Inte meningen att ni ynkryggar ska komma undan!
Den där Krikorev får väl snart se till att det blir inlogg o lösen på sidan!
Så ni inte kan gömma er längre era jä...a fjantar! fy fan för vuxna dagisbarn..
Sluta kivas nu så att nån vågar gå in här och ge ett seriöst svar på om det är grå kantareller på svampstaffs bild.
Det tycker jag är väsentligare än huruvida man bör skriva om fiskar!
Har själv käkat vad jag tror är grå kantarell, och de liknar mycket de på bilden och framför allt stämmer de på pricken med beskrivningen i databasen.
Växer med hassel i betesmark.
Kan lägga ut koordinater på naturplats om ni vill, men ibland blir jag fundersam hur mycket man ska avslöja när det gäller rariteter, både bland djur och växter.
Kanske inte så farligt vad gäller svamp, men inom djur- och fågelriket får man ju passa sig för tjuvskyttar och äggsamlare t ex.
Då kan det vara kruskantarell på “mitt” ställe oxå.
Hasselskog, väldigt lite ljus tränger igenom, ingen underveg. de växer direkt i jord här och där svart trumpetsvamp i samma område.
Väldigt spinkiga i jämförelse med t ex. vanlig eller trattkantarell, tunnköttiga men välsmakande!
Säger beskrivningen något för att särskilja dem?
Kan det finnas både och?
Jag tycker att de ibland har antydan till “krusig” hattkant, ibland inte?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.