Tack Irene. Jag läser i BO Nylens ” svampar i Norden och Europa att zontickan växer från höst till vår och sammetstickan under sommar till höst, logiskt tycker jag att det borde vara den första.
Men jag har ett annat fenomen som jag inte hittar i någon bok, de här lila plättarna ( eller vinröda )som jag sett 2 ggr. i vinter. Lite sega och lätta att lossa från underlaget, någon som vet vad det är ?
Grattis Lena M!
Det blir bara att söka vidare, det finns ju hopp speciellt nu när ni hittar den i alla tänkbara väderstreck ur mitt område sett.
Gråvide är väl inte heller ovanlig i träskmarkerna runt Hjälmarens sumpiga delar.
De verkar ju växa året runt oxå, så det är väl snarae konstigt att man inte sett den…
Enkelt svar, Dieter; det finns mera videsnår (ffa gråvide)i vårt land än det finns hassel. Dessutom tycks trollhanden gilla en FUKTIG miljö, vilket det sällan är där hasseln växer. Mitt fynd - på en enda hassel av 500+, i en frisk-torr hassellund - anser jag som ett undantag. Så kolla främst gråvide, Salix cinerea
Är det någon i Sthlms trakten som letar men inte hittar trollhänder? Jag kan visa i så fall. Har ett stortområde att leta i, var ute en knapp ½timme idag och hittade flera, alldeles nära vägen.
Måste bara skryta lite med att visa bilderna, trots is och kyla så fastnade de.
Många fina Trollhand, nära vägen
Det är ju inte mina trollhänder, bara att jag råkade hitta dem.
Där finns nog så det räcker att undersöka och upptäcka för flera, det är ju mycket träskigt buskage i området. Du kan säkert hitta alldeles egna troll förutom de jag sett;-)
Kanske möts vi där en dag.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.