0 257 visningar

43 svar

Får jag ansöka om

Lena M

3 feb 2009 kl. 14:04

medlemskap i trollklubben nu. :o))

Efter många turer i djupsnö och kyla fick jag idag min belöning, gissa om jag blev glad nu kan jag sova lungt.

0

NadaL, Umeå

3 feb 2009 kl. 14:18

Oj,oj oj, vilka fina trollhänder!

GRATTIS OCH VÄLKOMMEN I KLUBBEN!

0

Jan A, Uppsala

3 feb 2009 kl. 14:56

Grattis Lena! Ihärdighet lönar sig som du märkt… Förmodar att de växer på gråvide.;)

0

gunhild i Kåddis

3 feb 2009 kl. 15:37

Jag räcker dig “trollhanden” och grattar!

0

NadaL, Umeå

3 feb 2009 kl. 15:57

Lena,

Nu, är ja nyfiken:)
Var du på samma plats som i söndags eller?

0

GretheF Skåne

3 feb 2009 kl. 16:09

Hur stora är dom i verkligheten????????

0

Stefan HBG

3 feb 2009 kl. 16:33

Stort grattis Lena M, jag vill ju oxå.....:/ undrar om dom finns här nere i söder?

0

Lena M

3 feb 2009 kl. 16:47

Tack alla för välkomnandet i trollklubben !
Ja Nadal jag var på samma plats som i söndags. Och Grethe de här var väl ca: 1,5 - 2 cm.Jan, du har så rätt, ihärdighet lönar sig och Stefan, ingen aning men det vet säkert någon annan på forumet.

0

Jan A, Uppsala

3 feb 2009 kl. 17:16

Stefan, på Artportalen finns 7 skånska fynd. JAS har fått en del info/länkar - för längesen!

0

Boman

3 feb 2009 kl. 17:23

Grattis!

0

Tina Nordberg Kolsva

3 feb 2009 kl. 17:48

Ja nu har du jobbat duktigt.Så söta de är småtassarna.
Grattis.

0

NadaL, Umeå

3 feb 2009 kl. 17:58

Du hittar säkert flera trollhänder när snön är borta.

Vill så gärna besöka mina ställen, men det är mycket snö här uppe och mera ska det komma. :( 

Roligt att klubben växer.Jag blir glad varje gång vi får en ny medlem. :)

0

svampstaff

3 feb 2009 kl. 21:06

Grattis Lena:)
Visst är det en härlig känsla?
Envishet och idogt letande lönar sig…verkligen kul:)

0

Enelie, Linköping

3 feb 2009 kl. 22:19

Ett jättegrattis Lena!
Du har lagt ner mycket tid och det gav lön för mödan till slut.
Jag hoppas att jag också får hitta den någon gång i framtiden.
Tills dess så gläds jag åt ditt fynd.

0

svampstaff

3 feb 2009 kl. 22:22

Klart du gör Enelie.Du som oxå är flitig i skogen, det kommer snabbare än du anar:)

0

Enelie, Linköping

3 feb 2009 kl. 22:28

Jag ger inte upp!
Men tyvärr så verkar det vara mycket jobb nu för min del så det kanske inte blir mer än mycket korta skogsturer.

0

BirgittaD

4 feb 2009 kl. 08:34

Grattis Jag kommer och kollar vad det lider.

0

Lena M

4 feb 2009 kl. 08:51

Ja Birgitta du är välkommen och tack ni andra för gratulationerna. Enelie, det blir snart din tur för tur måste man ha, se bild.

På en stamm såg jag alla dessa tickor ( i samma område ) och jag undrar om det är tvåfärgstickor igen eller något annat, om vadå ?

0

Irene A

4 feb 2009 kl. 09:19

Jag tror att det är zontickor. Ibland blir jag fundersam på om det kan vara sammetstickor när de är såpass bleka och larvätna, men tvåfärgsticka är det i alla fall inte.

0

Lena M

4 feb 2009 kl. 10:08

Tack Irene. Jag läser i BO Nylens ” svampar i Norden och Europa att zontickan växer från höst till vår och sammetstickan under sommar till höst, logiskt tycker jag att det borde vara den första.
Men jag har ett annat fenomen som jag inte hittar i någon bok, de här lila plättarna ( eller vinröda )som jag sett 2 ggr. i vinter. Lite sega och lätta att lossa från underlaget, någon som vet vad det är ?

0

NadaL, Umeå

4 feb 2009 kl. 10:51

Sälgplätt tror jag.

0

Lena M

4 feb 2009 kl. 11:00

Jaha !
Det är ju väldigt missvisande i boken där den är grant röd, där ser man, inte lätt när man letar efter lila svampar. Tack Nadal !

0

Bo E i Örebro

4 feb 2009 kl. 11:01

Grattis Lena M!

Det blir bara att söka vidare, det finns ju hopp speciellt nu när ni hittar den i alla tänkbara väderstreck ur mitt område sett.

Gråvide är väl inte heller ovanlig i träskmarkerna runt Hjälmarens sumpiga delar.

De verkar ju växa året runt oxå, så det är väl snarae konstigt att man inte sett den…

0

NadaL, Umeå

4 feb 2009 kl. 12:54

Skickar några av mina bilder på sälgplät,fotat den mycket förra året:)

0

NadaL, Umeå

4 feb 2009 kl. 12:54

Bilderna:

0

NadaL, Umeå

4 feb 2009 kl. 12:56

tre till:

0

NadaL, Umeå

4 feb 2009 kl. 12:57

kommer här:)

0

Jan A, Uppsala

Stefan HBG

4 feb 2009 kl. 14:15

Ok tack Jan. Har även kollat botanikernas inventeringslister för närområdet, finns en hel del bestånd med Sälg och Gråvide här i knutarna. Tror jag börjar med det och sparar på bensinpengarna.

0

Dieter Endom

4 feb 2009 kl. 16:38

Hej lena och jättegrattis till dina fynd.
Jag fundera lite över habitatet! Förra året rapporterades trollfynden som växte på hassel och i år verkar alla leta på salix. Är trollen vanligare på salix än på hassel undrar Dieter?

0

Jan A, Uppsala

4 feb 2009 kl. 16:46

Enkelt svar, Dieter; det finns mera videsnår (ffa gråvide)i vårt land än det finns hassel. Dessutom tycks trollhanden gilla en FUKTIG miljö, vilket det sällan är där hasseln växer. Mitt fynd - på en enda hassel av 500+, i en frisk-torr hassellund - anser jag som ett undantag. Så kolla främst gråvide, Salix cinerea

0

Dieter Endom

4 feb 2009 kl. 16:51

Tack för svaret Jan. Vill bara veta anledningen till detta. Jag kommer inte att leta själv, dom är för små för mitt seende.

0

Lena M

4 feb 2009 kl. 16:52

Tack Nadal för ” plättarna”, nu skall jag väl känna igen dem.

Och Dieter du har fått svar ser jag, bra för jag hade inte kunnat.

0

Evus

7 feb 2009 kl. 13:00

Vilka härliga bilder på trollhänderna.
Såna vill jag också se i verkligheten.
Tror du att dom är kvar när jag dyker upp hos dig Lena :-))))

0

Lena M

7 feb 2009 kl. 17:04

Ingen fara Eva jag har minerat området och desutom inhängnat det. :o)

0

Evus

7 feb 2009 kl. 18:15

Bra!

:-))

0

Boman

8 feb 2009 kl. 17:38

Är det någon i Sthlms trakten som letar men inte hittar trollhänder? Jag kan visa i så fall. Har ett stortområde att leta i, var ute en knapp ½timme idag och hittade flera, alldeles nära vägen.
Måste bara skryta lite med att visa bilderna, trots is och kyla så fastnade de.

Många fina Trollhand, nära vägen

0

Boman

8 feb 2009 kl. 17:41

Här finns de.

0

Evus

8 feb 2009 kl. 17:48

Fina bilder Boman!
I vilka Stockholmskrokar finns dom händerna?

Undrar Stockholmaren

0

Jan A, Uppsala

8 feb 2009 kl. 18:56

Trevliga troll, Boman. På bild 1/3 och 2/2 finns gott om fördettingar också! Förmodar de bor på gråvide…

0

Boman

8 feb 2009 kl. 20:08

Jo, gråvide är det nog, växer i strandkanten, mer eller mindre halvligger i vattnet.

0

Här finns de,

Boman

8 feb 2009 kl. 20:18

Evus, alldeles efter vägen runt Bornsjön, vid skjutbanans infart och vägen mot Dalkarlskärret. Om du tittar på Länskartor är det syd/nord 6572526 väst/öst 1607953 på båda sidor om vägen vid stranden och i kärret.

0

Här finns de,

Evus

8 feb 2009 kl. 22:10

Tackar Boman.
Det var bussigt!
Det är bara ett stenkast från mig.

Då måste jag bara ge mig dit och kolla.

Även om det kanske är roligare att hitta “egna” händer så ska det bli roligt att få se dom i verkligheten.

Tack igen Boman!
:-)

0

Robban O-hamn

8 feb 2009 kl. 22:51

Hmm! kanske skulle man ge dom ett försök. Jag har ju tid två
veckor till innan jag börjar nytt
jobb.

0

Här finns de,

Boman

9 feb 2009 kl. 07:28

Det är ju inte mina trollhänder, bara att jag råkade hitta dem.
Där finns nog så det räcker att undersöka och upptäcka för flera, det är ju mycket träskigt buskage i området. Du kan säkert hitta alldeles egna troll förutom de jag sett;-)
Kanske möts vi där en dag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone