0 370 visningar

42 svar

Fel spår?

svampstaff

4 feb 2009 kl. 01:09

Nu förstår jag, äntligen!
Svampplockare är ynkryggar, som flyr samhället, gärna lever på bidrag, pga. påhittade åkommor.
Oftast finner man dom i övre medelåldern 55+ eler äldre.
Elallergi? eller ischias? eller andra skador som gör att ingen kan plocka svamp?????

Men ändå levereras tusentals ton av svamp av okända:)
visserligen är jag blond! men inte dum i huvet..

0

Monica A

4 feb 2009 kl. 10:26

Vad har hänt?
Har du haft en dålig dag och kväll?
Ryck upp dig!

0

Alf

4 feb 2009 kl. 10:28

Det här var väl droppen..
Är det inte dags att stänga av den där bittra knölen nu!?

0

Irene A

4 feb 2009 kl. 10:50

Jo, jag är hjärtligt trött på hans ständigt återkommande generaliserande påhopp på Svampguidens deltagare, och kan inte förstå varför han klamrar sig kvar.
Åldersnojan kan jag iofs förstå, han är ju snart där själv..

0

Bo E

4 feb 2009 kl. 10:55

Spårat räv har jag gjort men när diskbråcket klämde som värst på isciasnerven kunde jag vare sig sitta eller gå, så då fick jag vackert ligga på sträckbänken och göra armhävningar och käka otäcka små piller som jag blev svajig i skallen av.
Ingen skog, ingen svamp, ingen dator för mig under den perioden.
Nu är jag på benen igen och behöver gåträna så mycket jag bara kan.
Med kryckstöd kunde jag denna säsong våga böja rygg efter svamp igen, men några ton har jag aldrig hittat, vare sig förr eller senare.
Jag är vare sig avundsjuk eller bitter på svampstaff för att han tar så fina bilder och hittar trollhänder i träsken.

Glad eftervinter på er alla gnällspikar och andra, snart är det vår!
Håll ut!

0

Nykter

4 feb 2009 kl. 13:14

Ska du inte försvara honom Boman?

0

klas jaederfeldt

4 feb 2009 kl. 15:12

Ibland kan man kanske undra om inte svampstaff och trompette del mort, (dödstrumpeten) som härjade här för några år sedan är samma person, nu tror jag inte att det är så, han bodde ju i danmark och Rochard bor i östergötland

0

klas jaederfeldt

4 feb 2009 kl. 15:13

stavade fel Richard skulle det vara

0

insider

4 feb 2009 kl. 16:33

Nog är jag böjd att hålla med svampstaff till viss del. Dessa avarter av arbetsskygghet finns dock inte bara hos svampplockare utan lite varstans. Känner till förtidspensionärer som “kör för fullt”, är både ordförande o aktiva som bara den i flera föreningar, har märkliga svårdiagnostiserade åkommor som dessutom muterar med åren. Vet också om förtidare som knappt kunnat gå men den dag dom fyllt 65 kan dom stå på vedbacken o fixa en årsved på ett litet kick. Alla är naturligtvis inte på det här viset men visst är det lite märkligt hur vissa beter sig?! O du svampstaff, när ska du sluta spy galla över så många, så bittert o så fullständigt respektlöst som du gör???

0

Alf

4 feb 2009 kl. 17:21

Undrar jag om du verkligen har sambo och hur hon mår av att ha en sådan bitter kille???
Stackars hon isf! Du verkar att må skitdåligt.

0

MUFFE

4 feb 2009 kl. 17:23

Rockard nvänder man till hästar! fniss

0

GE ER

Gissa

4 feb 2009 kl. 17:29

Hur fan håller ni på, man kan ju undra hur gamla ni är, så här höll vi på när vi gick på dagis,,,hallå, skärpning,, om ni far illa av svampstaffs beteende så ge fan i att svara honom då, alla kan må dåligt av olika saker men det finns ingen anledning att sjunka till hans nivå för då är ni inte ett dugg bättre själva och vad har ni med att göra om han har tjej lr inte, kan man inte ha det för att man råkar vara rapp i truten,,,skärpning och visa då att ni är bättre,,,usch

0

Klas/MUFFE

Finsmakaren

4 feb 2009 kl. 18:07

Ni skriver Rockard båda 2, hörrö Klas har du fler namn här på guiden,,,lite väl genomskinligt vaa,,,,mmmm
Så gnäll inte på andra när du inte själv är bättre, skäms på dig,,,,

0

Klas/MUFFE

klas jaederfeldt

4 feb 2009 kl. 21:43

nej finsmakaren jag går bara ut med mitt riktiga namn me efter

0

Klas/MUFFE

klas jaederfeldt

4 feb 2009 kl. 21:44

me en stjärna efter skulle det varit, men skriver man asterix så kommer det inte me

0

gbg

4 feb 2009 kl. 21:54

Utan svamplockning skulle jag svälta ihjäl, så ta inte från mig denna lilla bisyssla.  mvh

0

Klas blå stjärna

Finsmakaren

4 feb 2009 kl. 21:58

Folk får skriva vad dom vill, lägga in vad dom vill och skriva under med vad dom vill, jag kan skriva under med mitt namn som är Marina, jag har absolut inget att dölja, men det finns dom som inte vågar sig in i en diskussion med sin egen signatur utan måste skriva under med nåt annat för att få sitt ord sagt,,jag är inte mycket för svamp, har aldrig varit förrens jag träffade Rickard/svampstaff, och så mycket som han har lärt mig om svamp det trodde jag ingen skulle göra, och jag krälar i stoftet, hänger upp och ner i raviner, trampar i kärr och plurrar,,,,och jag älskar det, men jag är mer för att titta på lav, det har fångat mitt intresse när vi har varit i skogen.

0

Finsmakaren/Marina

Enelie, Linköping

4 feb 2009 kl. 22:32

Folk får faktiskt inte skriva vad de vill här.
Läs Forumreglerna.
Det finns en blå länk högst upp på Forumets startsida under rubriken “Skapa nytt inlägg” så att ingen ska missa det.

0

Finsmakaren/Marina

Finsmakaren

4 feb 2009 kl. 22:39

Tydligen så gäller den bara för vissa,,,men när någon annan skriver något dumt så verkar det vara ok, men när svampstaff skriver nåt, då verkar det gå något alarm på forumet och då kastar sig alla på en viss person,,,, har jag fel???

0

Finsmakaren/Marina

Jonnie

4 feb 2009 kl. 22:44

Ja,, du har riktigt fel!!

För det mesta orkar folk inte ens kommentera “Svampstaff” och hans ibland fullkomligt idiotiska inlägg, han varvar bra och roliga texter och fantastiska bilder med fullkomligt vansinniga uttalanden här… som karln inte vore riktigt klok..

0

Svampstaff o. insider

Enelie, Linköping

4 feb 2009 kl. 22:48

Efter sig själv dömer man andra.
Ni kanske kommer ihåg det där med “grandet och bjälken” också förhoppningsvis.

Efter att flera av mina närmsta vänner (sjukpensionärer)har fått neurologiska sjukdomar så blir man flyförbannad över vad ni vräker ur er här.

Jag undrar vad ni själva skulle säga om ni imorgon vaknade totalförlamade och det aldrig skulle släppa igen.

Eller om ni i veckan fick diagnosen MS och den visar sig vara extremt snabbt accelererande. Vilket innebär att ni om ½ år skulle vara totalt oförmögna att kunna gå, inte kunna gå på toaletten utan assistent, bli matad etc

VET HUT!!!!!!!!!!

0

Svampstaff o. insider

"JAS" Helsingborg

4 feb 2009 kl. 23:00

Svampforum eller???

0

JAS

Jonnie

4 feb 2009 kl. 23:03

Suck, ja du har ju rätt JAS, men ibland måste man sätta ned foten och markera lite..

0

Enelie, Linköping

insider

4 feb 2009 kl. 23:06

Jag känner faktiskt inte att jag vräker ur mig något olämpligt. Jag har naturligtvis också vänner som är förtidspensionärer, folk som jobbar o gnetat så länge dom kunnat. Jag har även en mycket nära släkting som har just det du skriver, extremt snabbt accelererande MS, så nog vet jag vad det handlar om. Mycket tårar o otaliga sjukhusvistelser, allt medans tiden, kraften och livet rinner ifrån oss. Som tur är har vi nära till Accis i Uppsala där familjen får det stöd o hjälp som finns att ge. Det jag opponerade mig emot var dessa personer som faktiskt fejkar sina åkommor av en eller annan anledning. Har en granne som knappt kunde gå över gårdsplanen (var så i flera år) men var ute o jobbade på natten, i mörkret. Den dag han blev 65 släppte plötsligt all “ond sjukdom” o han kunde arbeta hårt med veden hela dagarna. Jag tycker helt klart det är ett märkligt fenomen.

0

Jonnie

4 feb 2009 kl. 23:14

Rätt “Insider” jag känner till en dam i trakten där jag bor,, varit sjukskriven i åratal för knä och ryggont o andra diverse onyanserade eller inbillade åkommor..
Då hösten närmr sig ser man henne galopperande runt i svampskogen likt en hind.

Jävligt irriterande faktiskt, det är väl nåt svenskt att reta sig på sådant.

Det är inte som “en annan” som får pussla med ledighetsdagar och plocka svamp i skymningen efter arbetspassens slut..

0

Nys-Pär

5 feb 2009 kl. 06:39

Klas, pröva skriva ‘asterisk’ som vi andra, så ska du se att det fungerar.

0

christina

5 feb 2009 kl. 09:26

Vilken besvikelse detta forum
  blivit.Undrar vart svampforumet
  tagit vägen? Skittsnack och
  påhopp av de olika slag som
  gör att vi nykomlingar inte
  vågar eller vill in på forumet.
  Har själv ställt en fråga och
  fått olika konstiga svar….
  Tråkigt.

0

GretheF Skåne

5 feb 2009 kl. 11:53

Hur kan ni säga så tänk om det är just skogsturana som får folk med kronisk värk att fungere bättre ,hur kommer det sig at du kan få “recept” från läkaren på skogsturar nu . kom inte och tale om inbillade sjuckdomer har ni set röngten och sjukjournaler eller hur många operationer man har fårr i ryggen   ,ni kaster med sten i glashus

0

Bo E

5 feb 2009 kl. 13:40

Så är det i mitt fall i alla fall. Jag mår illa i lederna av stillasittande, snöväder etc., men känner att det är nyttigt att gåträna så mycket som möjligt på den lediga tid som det är möjligt.

Kör även sjukgymnastik så ofta jag har möjlighet, brukar bli minst morron och kväll i alla fall när jag är hemma med “sträckbänken” inom räckhåll.

Finns väl ingen vettig människa som kan vara avundsjuk på nån som har ont i kroppen.
Eller på de stackare som är medicinberoende!

Jag är bara tacksam att jag återhämtat mig såpass under senaste året.

0

Bra Grethe!

Jeanette, P

5 feb 2009 kl. 15:31

Jag har nu suttit å läst om alla påhopp men inte idas bry mig om att skiva något då det är som att hälla vatten på kranen..
Men nu har det gått för långt!!
Att du kan hoppa på oss som är sjukskrivna.. du sjunker snabbt.
Tex jag har mest troligen en sjukdom som heter Bechterew, då det tar länge att ta reda på om det är den så har jag inte ännu fått diagnosen ordentligt. Mina hundar och skogsturerna gör att jag kan leva en ganska normalt hemmaliv. Utan det skulle jag stelna snabbare i kroppen och att man sen kan plocka svamp så man får röra sig mer är bara bra. Jag skulle göra allt för att kunna jobba som en vanlig “svensson” och slippa leva på 70% av min SGI. Jag kan sällan unna mig något då jag är ensamstående med ett barn.
Så jag säger som Grethe kasta inte sten i glashus!! NU FÅR DET VARA NOG!!!

0

Bra Grethe!

BirgittaD

5 feb 2009 kl. 15:36

Det verkar som om det bästa vore att Micke stänger forumett över vintern i alla fall när det inte finns så mycket svamp att skriva om. Då slapp vi ju alla påhopp.

0

Bo E

GretheF Skåne

5 feb 2009 kl. 15:55

Har du provat Naprapat det hjälpar mig något kolosalt jag har båda ont och måste ta medisin mot kronisk inflamation i ryggraden(vil inte klaga)
Livet i skogen är min rädning

0

Birgitta

GretheF Skåne

5 feb 2009 kl. 15:56

Inte ska Micke stänga guiden på vintern då lär jag som mest här

0

Bra Grethe!

GretheF Skåne

5 feb 2009 kl. 15:58

Ja vist är det så, hvem vill inte helst vara ute bland, folk vi blir också lite isolerede, livet i skogen är herligt och här lär man sig nyt hela tiden

0

Rätt spår.

Robban O-hamn

5 feb 2009 kl. 18:20

0

Rätt spår.

Maric/Arlanda

5 feb 2009 kl. 19:09

Underbart!!!
tårkar en liten tår

0

Rätt spår.

Totte Gbg

5 feb 2009 kl. 19:51

Har ni inte hört talas om FYSS?
Det är att man får motion på recept. Ut o gå o skogen :D

0

Rätt spår.

Joja

5 feb 2009 kl. 20:02

Hehe vilken rolig tråd.

Varför svarar ni?

Håller med svampstaff till viss del, men det gäller ju andra sjukskrivna också. Känner t.ex. en som på grund av synnedsättning jobbar 50% men kör bil, och plockar svamp. Lyckas hitta både det ena och det andra och ta sig fram i oländig terräng. Inte borde den personen vara sjukskriven på 50% heller. Men jag vågar inte protestera, jag vill ju ha kvar bekantskapen.

0

Joja/Rätt spår.

Dieter Endom

6 feb 2009 kl. 10:53

Jag tycker synd om den synskadade som har en sådan lissmande bekannt som dig. Har du sett din väns diagnos? Det är kanske inte BARA synnedsättning han lider av!
Har man 50 %:tig synnedsättning klara man sig rätt bra, det vet jag av egen erfarenhet. Du kan altid testa själv och klista en lapp över ena ögat så ser du själv allting med endast 50 % av synen.

0

Joja/Rätt spår.

buffy

6 feb 2009 kl. 12:15

Man ska ge fan i att döma när man inte har alla fakta i målet. Motion är i stort sett alltid att rekommendera, och man behöver inte vara kärnfysiker för att begripa att det är enorm skillnad på att ströva i skogen i sin egen takt när man kan pausa vid behov och ta sig hem när man känner att man inte orkar mer, och på att förvärvsarbeta 100%.

0

Rätt spår.

Enelie, Linköping

6 feb 2009 kl. 12:32

Vissa i den här tråden skulle förslagsvis kunna byta forum.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=52211

Det är en bra sida f.ö. om någon annan är intresserad. Mycket naturtips.

0

Rätt spår./Robban

Enelie, Linköping

6 feb 2009 kl. 12:35

Du har så rätt.
Det är verkligen gripande och fint.
Det känns ända in i hjärteroten.

0

Dieter/Joja/ Rätt spår.

G.A

6 feb 2009 kl. 14:03

Dieter ,du har så rätt!
Såna vänner kan man vara utan.
Joja ,du vet aldrig när det blir din (o)tur att få begränsningar i tillvaron!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone