0 283 visningar

9 svar

Tullgarns slott Sdml.

klas jaederfeldt

2 jul 2006 kl. 16:10

ligger S. om Södertälje. idag 2/7 fanns det den sällsynta och giftiga Tegelröd trådskivling samt Apelticka , även den sällsynt , visar 2 bilder på trådskivlingen samt en skiss så ni kan hitta dem om ni har vägarna förbi

0

Lena M

2 jul 2006 kl. 18:19

Hej Klas, skall du inte provsmaka, tycker mig förstå att du testar det mesta. Hmm !!!
Namnet tegelröd, kommer det av att hatthuden gick lite i rostfärg och skivorna blir de i den färgen som mogen ?  Lena

0

klas jaederfeldt

2 jul 2006 kl. 19:59

nä lena, i detta fall så låter jag bli, vill bli några år äldre

0

Lena M

2 jul 2006 kl. 20:12

Det låter klokt !

0

Lena Strömstad

2 jul 2006 kl. 22:01

Såg att det fanns en artikel i DN om ditt fynd.
Tack för varning.

0

Bo E

4 jul 2006 kl. 13:09

hur ser apeltickan ut?

hittade en violett ticka på gammalt äppelträd härom året.
kan det vara den?

0

Irene A

4 jul 2006 kl. 13:30

Bo, om du söker bilder av Tyromyces fissilis på Google, ser du några exempel. Men låt inte lura dig av bilden från Frankrike. Det är blåstick i det fotot, apeltickan har inget violett i sig.

0

Bo E

4 jul 2006 kl. 14:44

Tack för latinet, Irene.
Men den har jag inte sett såvitt jag kan minnas de senaste åren i alla fall.
Nånstans i bakhuvudet tror jag mig dock ha sett de ljusare oformligare varianterna som barn i en mycket gammal och lite vildvuxen fruktträdgård.

0

Irene A

5 jul 2006 kl. 10:31

Det låter inte omöjligt att du har sett apeltickan i en gammal trädgård. Arten är numera hotklassad och ganska sällsynt. Har själv bara sett den en gång, på en gammal grov ask (på Gotland).

0

klas jaederfeldt

5 jul 2006 kl. 10:35

apel tickan använder sig av äppleträd och ask i första hand. frk blir större på ask, oftast, den finns högt upp i en ask på tullgarn, och 2 frk på stubbe (okänt trädslag)
skall se omjag kan lägga in några bilder

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone