Fr.o.m.den första mars blir våra lodjur fredlösa. I mitt län tillåts mord av 5 djur medan man från jägarhåll ville mörda 20. Länsstyrelsens beslut har redan överklagats av mördarkåren. I vårt land finns ca.3000 björnar, ca:1500 lodjur,samt ca:200 vargar, som ligger i riskzonen om inte folk börjar reagera.
Dessutom har vi en ständigt växande vildsvinsstam som i nuläget överstiger 100 000 djur, vilket faktum aldrig nämns från jägarhåll.
Jag debatterar jakt i ett annat forum, med en del rabiata “varghatare” och mer sansat folk.
Min inställning är att jakt på icke matnyttigt vilt endast bör ske som ren nödåtgärd t ex sjuka djur, eller som sista utväg om man fått skador på tamboskap och inte lyckas lösa frågan med stängsel eller skrämsel.
Lodjur, varg, björn, järv och räv borde vara helt fredade i alla andra lägen.
Nöjesjakt är motbjudande tycker jag…som du säger….mord är det ju frågan om!
http://www.na.se/debatt/inlaggen.asp?id=214183
det är ett forum som kräver inloggning för att skriva men läsa går bra utan
Oerhört tråkigt med lodjursslakten tycker jag! Såg ett fint litet djur i sommras och blev mkt glad över detta!
Emmelertid kan jag förstå att man skjuter vargar som gång efter annan kommer och river får utan att bry sig om att äta av dem, det måste väl vara ngt sorts “fel” beteende, men att man som varg försvarar sig och sitt revir för jägarnas hundar har jag full förståelse för! Man borde skjuta av jakthundarna istället!!!
Jag uppmanar härmed alla naturvänner på forumet att vistas extra mycket i skogen under mars månad! Ni som har kontakt med våra skolor kan även bidra med förslag på förlägggning av friluftsdagar under månaden.
Årets slaktsäsong kommer att bli minst lika blodig som den föregående. Till detta kan man lägga den avsiktliga fördröjningen av rapporter av fällda djur vilket resulterar i överskjutning av antalet tillåtna djur.
Låt oss hålla sams, och prata svamp i trevliga ordalag istället för ett glida in på en helt annan fråga.
Dessutom finns ingen mening med att debattera med människor som startar debetten med den här ingången. Tror inte en debatt kan leda någon vart utan blir mer tjafs. Bo har tydligt visat att han inte tänker ändra sin ståndpunkt och därför är motargument meningslösa.
Håller med om att det knappast finns för många Lo-djur och jakt nog är ganska onödigt. Sedan finns det en andra sida av myntet också.
Lodjur är en av våra konkurrenter om maten. Hellre några extra rådjursbiffar än några extra kreatur som får leva instängda. Därför skulle utrotade av alla rovdjur vara positivt för miljön och fler djur skulle slippa lida. Så långt vill inte jag gå. Tycker vi ska ha fler lodjur men lokalt kan det finnas anledning till viss avskjutning.
Sedan, varför blandar du in vildsvin Bo? Lodjuren äter väl knappast vildsvin?
Jag tvivlar då sannerligen på att lodjuren skulle ha ngn som helst decimerande inverkan på rådjursstammen. Jag tror jägare ser lodjur som ett “nytt”, lagom exotiskt trofédjur. Det vore inte orimligt att jägarna åläggs att skjuta en viss kvot vildsvin innan de får skjuta någonting annat öht. Men jag är alldeles emot att folk får smyga omkring och avlossa dödliga vapen i naturen. Hundar får inte vara lösa i skogen, men idioter med bössor är helt ok. (Alla jägare är inte idioter, men hur ska man veta vilka de är?)
Jag jobbar med flera jägare, och åtminstone en av dem säger att han är helt emot lodjursjakt pga hur den går till - man jagar med hund, driver upp lodjuret i ett träd (naturligt för ett kattdjur att fly upp i träd förstås) och när det sitter där och inte kan komma någonstans då skjuter jägaren det… Det finns ett ordspråk som säger nåt om att “som att skjuta på en sittande fågel”...
Kanske inget jätteseriöst inlägg men ändå. Hur många människor har blivit skadade av våra rovdjur de senaste hundra åren och hur många har blivigt skadade/dödade av tamhundar de senaste hundra åren, för att inte ställa frågan om hur många människor har blivigt skadade/dödade av människor de senaste hundra åren? Vi kanske skall skuta av oss själva för att rädda planeten. Låt rovdjuren leva för om ni inte tror på det naturliga urvalet där de svagaste går åt först så tror ni antagligen på gud och då är det han som har satt en prövning på oss eller?
Nä för jägaren ser inte alls lodjuret som ett exotiskt trofédjur. Det är enbart för att skydda tamdjur och jägarens hundar! Det största och elakste rovdjuret som finns är ni som skriver eran skit här och som inte vet vad som händer om ert djur blir angripet av ett rovdjur.
Är ni vegetarianer eller djurrättsaktivister? Eller äter ni bara eran förbannade svamp?
Ät gärna flugsvamp oxå!
Och där tog kunskapen slut Jägaren. Några av de läckraste svamparna är Flugsvampar så de äter vi gärna:)) På kontinenten äter de Kejsarflugsvamp och här i norden käkar vi Rodnande flugsvamp. Och ja jag äter inte kött och skäms faktiskt inte för det och om du nu tycker att vi är ett gänng jävla idioter vad gör du här på detta forumet då? Gå ut och skjut något försvarslöst i stället om det får dig att må bra.
“Däremot blir flera hundar varje år lodjursdödade i både Norge, Sverige och Finland, oftast under jakt, särskilt lojakt, efter att hunden har förföljt lodjuret.” http://www.de5stora.com/omrovdjuren/lodjur/farlig/
Bästa sättet att skydda sin hund mot lodjursattacker är troligen att låta bli att jaga lodjur.
Är det inte så som buffy skriver att de flesta hundar och människor som dör eller blir skadade av rovdjuren blir det i samband med deras jakt just på dessa så hatade och otrevliga rovdjur. Humm det är kanske så att jägarna skulle övergå till rysk rollett istället för att jaga om det är spänning och död de är ute efter. För det här med naturvård köper jag inte.
Jag bor i ett lodjurstätt område.
Ser ofta spår efter dom och i höstas så fick jag se ett.
Hunden var som vanligt med i skogen och hade inte han stirrat så koncentrerat så är det inte säkert att jag uppmärksammat det.
Vargspår hade jag också förmånen att se för ett par veckor sedan.
Ja du det har jag sett massor av. Likasså söndersargat vilt av lo och varg! Och du som skrev om vildsvin…. de vill vi jägare absolut inte ha. De är importerade och utplanterade från början från Tullgarn det är därifrån de kommer. Självaste V Gustav gjorde det och även en sann jägare.
Jag gillar att plocka svamp och trodde att man kunde få lra sig lite mer av att kolla på era svampar. Men för mig är ni en skock svampätande veganer som inte vet vad ni talar om.
Kolla gärna på den lilla bilden så gör lot även med era hundar eller katter
Ännu en bild
http://webnews.textalk.com/upload/article/bild/8/323036/vargdodad_finnstovare_s.jpg
Tycker ni att det är skojigt kanske?
Ja jag lär väl bli kallad dum i huvudet antar jag, men är inte såna här tragiska händelser http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4352878.ab NÅGOT vanligare än lodjurs-/vargattacker…?
Tack buffy, för dina inlägg, har inte kunnat säga det bättre själv!
När det gäller dödade jakthundar talar väl statistiken sitt tydliga språk (framför allt om jägare och hur rädda de är om sina hundar):
http://www.vargreviret.com/2400_jakthundar_.htm
Tråkigt att du får stå ut med personangrepp av den typen vi just sett här!
Tycker du skall vara kvar här och lära dig mer om svamp om du är intresserad! Det finns nog en majoritet av köttätare även här om du nu skulle vara rädd för vegetarianer! ;)
Visserligen äter jag inte kött, men någon djurrättsaktivist är jag inte, att vara MÄNNISKOrättsaktivist verkar vara viktigare idag…
Jag har som sagt heller inga invändningar mot att man skjuter rovdjur som har ett stört beteende och river dussintals får och annat utan att bry sig om att äta dem, men släpper man sin hund i skogen och den blir attackerad så får man skylla sig själv tycker jag, för rovdjuren försvarar förstås sina revir mot människans tama rovdjur, det är väl inte så underligt?
Fars grythund slogs otaliga gånger med grävlingarna hos oss och det brukade ju sluta med att han kom till far och tålmodigt höll upp tassen som behövde sys tills detta var färdigt, men det fanns ju ingen tanke på att ge sig ut och utrota grävlingar bara för det…
Bra inlägg.
Klart Jägarn ska få diskutera svamp om han vill, och jägare behöver ju inte vara skjutgalna, veganhatande rovdjursutrotare.
Dra alödrig nån grupp över en kam, vare sig svampjägare eller älgjägare.
Sen tycker jag att de som själva dödar djur för mat eller nöje knappast har nån rätt att klaga på om vargen jagar för sin föda eller kniper en löshund som kommit in i “fel” miljö.
Naturen är grym, människan oxå, och ska inte sätta sig på alltför höga hästar.
Vad gäller vildsvin så är de inte alls onaturliga i sin miljö.
De har liksom vargen tidigare utrotats och kommit igen.
De får väl inte bli för dominerande i jordbruksbygder, men där har faktiskt jägarna en viktig funktion att reglera detta, tycker jag, eftersom det knappt verkar som om ens vargen har så mycket att sätta emot svinspridningen.
Vill bara påminna om att det snart är dags för den årliga trofejakten! De senaste dagarna har jag sett mängder av färska spår i salatrakten, även färska vargspår. Låt dem få leva!
Efterssom jag är uppväxt på landet har jag tillbringat en stor del av mitt liv i skogen sedan 5-6 årsåldern. Efterssom jag nyligen fyllt 55 kan jag sammanfatta ett halvt sekel: Jag har aldrig attackerats av rovdjur, trots omedelbar närhet men otaliga gånger av lösspringande (tam)hundar.
Om en jägare av misstag skulle skjuta din hund, det har hänt många gånger se bl a artikeln nedan. Skulle du då vilja skjuta va jägarstammen med några hundra per år. Eller kanske går det bra med dagsböter får lodjur/varg också.
http://www.nwt.se/filipstad/article19424.ece
Varg och Lo fanns ju långt innan våra tamhundar kom in i bilden.Varför ska då dom få lida pga. vårt beteende och vårt sk.moderna samhälle?Det är väl vi som ska anpassa oss?
Sen är det alltid bra att ta reda på fakta, om allting innan förutfattade meningar som vanligt börjar råda.
Jag skulle gott o väl kunna tänka mig en bättre kontroll på jägarkåren. Är som du säkert förstår själv jägare sedan många år. Jag upplever att ett flertal jägare anser sig vara så rutinerade o duktiga att inget årligt prov behövs. Varje år skadas o dödas både människor o djur p.g.a förlupna kulor, helt förfärligt. Jag vet också att det fuskas en del med att ha en tillgänglig eftersökshund nära till hands. Inte alltför sällan sker ju också olyckor med gästjägare från andra länder. Folk som betalat dyrt för sin resa och som kanske hellre slänger iväg ett skott på måfå fast det vore mer rätt att hålla just det skottet inne…
Nu har lodjursslaktarna varit i farten igen och vilka ursäkter dom kommer med:
http://www.nwt.se/article491277.ece
Ja det är inte klokt!
Vi människor kommer garanterat att se till att utrota fler arter de närmaste åren än vad som totalt har utrotats de senaste miljoner åren.
Finns det något annat släkte i våran storlek på denna jord som är så överrepresenterade som vi?
Skulle inte tro det. Hoppas bara det inte införs skyddsjakt på oss. Vi är ju de värsta rovdjuren.
Själv har jag vistats i skog och mark i alla år. Har än inte råkat på något rovdjur. (Förutom några homo sapiens med gevär, men de nöjde sig som tur var med att skälla och gläfsa för att jag förstörde för deras jakt.)
TILL JEF!
Du pratar rena rama rappakaljan! Alla jägare som känner ansvar över sitt utövande övningsskjuter på skyttebana.
Många jaktlag kräver att man ska skjuta godkänt. Man får även visa upp för jaktledaren att man har skjutit godkänt. Så stick och brinn JEJ, Bohlin, Svampstaff, CO.
Är det någon som har koll på den medvetna överskjutningen i hela landet? Min gissning är att det rör sig om betydligt fler än sex djur!
Som en extra nagel i ögat på mördarpacket kan jag meddela att jag har sett färska spår efter flera djur nära Sala tätort de senaste dagarna.
Konstigt resonemang du kör med. Det vore väldans blåögt att förneka att det finns jägare som slarvar med träning o.s.v. Likväl finns det bilförare som kör berusade, föräldrar som slår sina barn och lärare som blundar för mobbing. Alla är vi människor och alla kan vi göra fel, ibland av okunskap och ibland av ren slöhet… Jag har faktiskt i mitt egna jaktlag sett jaktledare som inte brytt sig ett skvatt, sen får du komma o säga vad tusan du vill! Självklart är det fel, jäkligt fel, slött och nästintill olagligt anser jag. Jag har ju inte dragit hela jägarkåren över en kam, jag har bara sagt att det finns skithögar där likväl som överallt annars!
Jag har ju då inga vilda djur i närheten med däremot en hel del missbrukare och psyksjuka så vad är farligast?
Hade jag en varg att bekymra mig för vore det en baggis för vem bryr sig om rovdjur när plattan finns? I närområdet har vi annat som dödar oändligt många fler men ta en tripp till Mariatorget så kanske ni får perspektiv
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.