Då kan det vara kruskantarell på “mitt” ställe oxå.
Hasselskog, väldigt lite ljus tränger igenom, ingen underveg. de växer direkt i jord här och där svart trumpetsvamp i samma område.
Väldigt spinkiga i jämförelse med t ex. vanlig eller trattkantarell, tunnköttiga men välsmakande!
Säger beskrivningen något för att särskilja dem?
Kan det finnas både och?
Jag tycker att de ibland har antydan till “krusig” hattkant, ibland inte?
/Bo E
Här är två bilder som jag visat här förut, på kruskantarell. Den första bilden är från ett ställe där det även växte både svart trumpetsvamp och trattkantareller. Det fanns gott om hasselbuskar på platsen. Den andra bilden är från bokskogen, det fanns trattkantareller nära. Dem plockade jag för att jag inte begrep vad det var =/ Är inte grå kantarell mkt mer lik svart trumpetsvamp?
sept 2007 många mil isär
Jag kollade igen i databasen.
Svårt fall tycker jag.
Skulle inte vara helt omöjligt att jag hittat både krus- och grå kantarell på platsen.
Även svartnande kantarell kan vara aktuell.
Men det verkar ju vara lättare att bestämma utifall man torkar några ex. nästa säsong.
Hursomhelst en intressant hasseldunge, ja jag rukar nämna den skog, för det är ett ganska stort område, i alla fall känns det stort när man står mitt i det.
Den trevligaste överraskningen i år var i alla fall att de svarta trumpeterna återkommit efter många års frånvaro på platsen.
Jag har aldrig sett grå kantarell “live”, men nog tror jag att det är lätt gjort att förväxla den med kruskantarell ibland.
Den riktigt tydliga skillnaden ska man se på undersidan. Grå kantarell har skivlika åsar på undersidan, ungefär som trattkantarellens (fast grå).
Kruskantarell blir bara rynkig där, som hos rödgul trumpetsvamp. Unga, små exemplar av den, har ganska jämn hattkant. Krusigheten kommer när de är mer utvuxna.
(bara för att ställa till bekymmer, så förekommer det trattkantareller med grå undersida också)
Naken jord under hassel låter som en bra biotop för kruskantarell, men även för grå kantarell.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.