0 396 visningar

7 svar

Irene A - gråkantarell?

Bo E

5 feb 2009 kl. 11:41

Flyttar inlägg från annat ämne för att göra det tydligare.

0

Bo E

5 feb 2009 kl. 11:42

Då kan det vara kruskantarell på “mitt” ställe oxå.
Hasselskog, väldigt lite ljus tränger igenom, ingen underveg. de växer direkt i jord här och där svart trumpetsvamp i samma område.
Väldigt spinkiga i jämförelse med t ex. vanlig eller trattkantarell, tunnköttiga men välsmakande!

Säger beskrivningen något för att särskilja dem?

Kan det finnas både och?
Jag tycker att de ibland har antydan till “krusig” hattkant, ibland inte?

/Bo E

0

buffy

5 feb 2009 kl. 11:56

Här är två bilder som jag visat här förut, på kruskantarell. Den första bilden är från ett ställe där det även växte både svart trumpetsvamp och trattkantareller. Det fanns gott om hasselbuskar på platsen. Den andra bilden är från bokskogen, det fanns trattkantareller nära. Dem plockade jag för att jag inte begrep vad det var =/ Är inte grå kantarell mkt mer lik svart trumpetsvamp?

sept 2007 många mil isär

0

Bo E

5 feb 2009 kl. 13:27

Ja sådär växer de i hasselskogen, direkjt ur jorden mellan torra löv sticker e upp, ofta i tättväxande grupper.
Plockar dem närmast i “klasar2 inte en och en.

0

Bo E

5 feb 2009 kl. 13:34

Jag kollade igen i databasen.
Svårt fall tycker jag.

Skulle inte vara helt omöjligt att jag hittat både krus- och grå kantarell på platsen.

Även svartnande kantarell kan vara aktuell.
Men det verkar ju vara lättare att bestämma utifall man torkar några ex. nästa säsong.

Hursomhelst en intressant hasseldunge, ja jag rukar nämna den skog, för det är ett ganska stort område, i alla fall känns det stort när man står mitt i det.

Den trevligaste överraskningen i år var i alla fall att de svarta trumpeterna återkommit efter många års frånvaro på platsen.

0

Irene A

5 feb 2009 kl. 13:42

Jag har aldrig sett grå kantarell “live”, men nog tror jag att det är lätt gjort att förväxla den med kruskantarell ibland.

Den riktigt tydliga skillnaden ska man se på undersidan. Grå kantarell har skivlika åsar på undersidan, ungefär som trattkantarellens (fast grå).
Kruskantarell blir bara rynkig där, som hos rödgul trumpetsvamp. Unga, små exemplar av den, har ganska jämn hattkant. Krusigheten kommer när de är mer utvuxna.

(bara för att ställa till bekymmer, så förekommer det trattkantareller med grå undersida också)

Naken jord under hassel låter som en bra biotop för kruskantarell, men även för grå kantarell.

0

Bo E

5 feb 2009 kl. 14:19

Så är det.

Jag får kolla närmare på dem och återkomma när den säsongen kommer.

Just nu är det ju bara minnesbilder och jag tycker mig känna igen bägge arterna i dfynden.

Ska uppdra åt min vän fotografen att ta några bilder så blir det klarhet i detta till hösten!

0

Bo E

5 feb 2009 kl. 14:20

Stort tack för svaren i alla fall, Irene och buffy, det går nog inte att komma längre just nu med denna fråga!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone