0 724 visningar

8 svar

vad trött jag blir

stisse/mjölby

5 feb 2009 kl. 16:10

Är det inte dags att höja sig lite från sandlådenivån snart?.Jag älskar allt som har med svampguiden att göra,men senaste gångerna jag har varit inne på forumet har det bara varit en massa jävla tjafs!.Själv tänker jag inte lägga mig i svampstaffs vara eller icke vara här på forumet.kan vi inte försöka hålla en vänligare ton gentemot varandra?.Själv ser jag fram emot att komma ut i murkelskogen så snart det blir dags.Har läst en del om bombmurklor på forumet.Är den ätlig?.Ska den kokas av?.Jag vet inget om bombmurklor.Kan någon hjälpa mig?.Tacksam för svar.

0

vanlig eller ovanlig?

Bo E

5 feb 2009 kl. 16:48

Den finns inte i databasen, eller så har den ett annat namn, men jag tror inte den är vare sig ätlig eller speciellt vanlig.
Verkar mer vara en raritet som är intressant av den anledningen.
Som trollhand ungefär kanske?

0

Jan A, Uppsala

5 feb 2009 kl. 17:08

Om du själv hade höjt dig över sandlådenivån med såväl trådrubrik som -innehåll, så skulle du ha fått svar. Starta en anständig tråd så går det kanske bättre!

0

Birgitta D

5 feb 2009 kl. 21:36

Snälla stisse, bombmurklorna är fridlysta. Ätliga eller inte har ingen betydelse. Bara den här sista j-a snön försvinner skall jag åka o titta på dom. Skall vi plocka upp dig?

0

Birgitta D

klas jaederfeldt

5 feb 2009 kl. 21:51

jag vet att bombmurklorna är fridlysta, tycker det hela är larvigt, man pajar inte svamplokalen med att plocka murklorna, mycelet finns kvar, men däremot så är det tillåtet för markägaren att kalhugga skogen och ta dö på murklorna för all framtid

0

Birgitta D

frågvis

5 feb 2009 kl. 22:31

Varför måste man plocka dom då, om dom är fridlysta?
Ta med kameran istället.

0

Bombmurklor

Peter, Linköping

6 feb 2009 kl. 10:11

Man kan kasta dem på varandra, som den gamla tidens vattenballonger! (Har jag hört)

Hur som helst inbjuder de knappast till att ätas.

0

Bombmurklor

klas jaederfeldt

6 feb 2009 kl. 11:20

man måste inte plocka dem, som med annan oätlig svamp som du låter stå kvar i skogen. det är just begreppet fridlysning av svamp som jag tycker är fel

0

stisse/mjölby

6 feb 2009 kl. 15:02

Tack Birgitta för erbjudandet!.Jobbar väldigt mycket just nu,men hör gärna av dig på forumet när det blir aktuellt.Min hårddisk har pajat,så jag är bara inne på nätet under arbetstid för tillfället(undrar vad arbetsgivaren skulle säga om han visste det)Ha detgott!.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone