Jag har läst att flera av er äter Stenmurklor. I Pelle Holmbergs bok “Nya svampboken” står det att den inte är helt ofarlig ens efter avkokning och att man kan bli förgiftad bara genom att vistas i samma rum där Stenmurklor finns.
Djurförsök har visat att djur som fått avkokta Stenmurklor i kosten visade upp större antal cancerbildningar och fortplantningsstörningar.
Jag låter i a f Stnemurklan stå där den står om jag ser någon.
Att äta stenmurklor är möjligen inte tillrådligt. Det finns som sagt tydligen vissa gifter kvar. Dock intar männikor bevisat cancerframkallande gifter på frivillig väg i många andra sammanhang (alkohol, cigaretter osv). Många resturanger serverar också murklor.
Det hela bör alltså vara en bedömning som var och en gör. Någon murkla då och då tror jag inte skadar.
Jag äter de första murklorna som jag hittar, varje år. De smakar väl inte så mycket, men de är ganska goda ändå. Konsistensen är fin, och de är goda att stuva. Att de är farliga håller jag till viss del med om. Äter man de i stor mängd, eller väldigt ofta, så är det inte nyttigt. Äter man de - som jag - så kan man vara lugn. Jag ser inget riskmoment i att äta de i måttlig mängd. Förr åt man de i massor, men man överlevde till synes ändå. Svampen har INTE blivit giftigare, än förut! (som man dock kan tro om man läser en ny svampbok, och jämför med en från sjuttiotalet). Det går bra att servera de på restauranger, då man själv får välja att äta eller avstå. Låt de som vill äta få det, tycker jag. Dessutom så ska man titta på andra risker i vardagen, t.ex. rökning och alkohol, m.m. Dessa saker utgör ett betydligt större hot än ett par murklor då och då. Rätt behandlade, så är murklorna matsvampar, men ät med förstånd för att må bra.
Vi kunde också läsa för ett tag sen att möss får cancer av akrylamid, ett ämne som finns i bröd och stekta rot- och grönsaker. “Ät inte mer än 75 kg chips om dagen” skrev en tidning som ironisk kommentar till att det krävdes ganska stora intag för att risken skulle bli betydelsefull.
Vad jag saknar i murkelfallet är en uppskattning av hur stor mängd omsorgsfullt torkad murkla man kan äta per år innan man utsätter sig för en signifikant risk. Hur mycket murkla fick mössen äta?
Jag äter inte stenmurklor! Varför?
Se http://www.informedia.nu/svamp/pdf/stenmurkla.pdf
jag var på ett giftinformationsmöte i uppsala för 2 år sedan, klämde livsmedelsverkets rep. på hur farligt det är att äöta stenmurlklor. vi var överens om att det farliga giftet skulle bort.de canserogena ämmnena var inte farilgare än att röka 2 cigaretter om degen eller att alltid vistas i shlmsluften.
gränsen var enligt livsmedelsverket. att äta ett mål murklor i veckan från det man föds tills dess man dör ock om man vägde under 60 kg
.Klas jaederfeldt
södertälje svampklubb o Naturhistoriska Riksmuseet
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.