0 316 visningar

4 svar

Liten fråga, ej svamp

Madde Småland

7 feb 2009 kl. 12:18

Hej. Vi har fått hem en väderkalender med bondepraktika. Min fråga är om ngn av er vet hur väl det stämmer. Det enda jag vet sen tidigare är att de senaste 8 åren har stämt med anders dag.
Har ni själva ngn dag ni kollar vädret på för att veta vilket väder som kommer senare under året?
Finns det ngt datum ni vet att man kan kolla på?
Tyvärr står det inte med ngn stans hur svamprikt året blir vid visst väder viss dag, däremot bär finns med.

0

"JAS" Helsingborg

7 feb 2009 kl. 12:34

Tja som det sägs. Människan spår men gud rår. Jag som har haft jobb, först som markbyggare och de senaste 10åren som borgmästare har hela tiden varit beroende av hur vädret blir/är men inga spådomar eller meteorologer/tidningar tycker jag är tillförlitliga (för 4 år sedan sparade jag 48 baksidor av aftonbladet, juni, juli och endast 6 av dem stämde med verkligheten) så därför säger jag. “det är som det är och blir som det blir och det kan vi inte göra något åt”.

0

Madde Småland

7 feb 2009 kl. 12:55

Ja nog är det svårt att förutspå väder. :) Tycker att det sällan blir vad de lovar på väderprognoserna. Men kanske det finns ngn mer dag ur bondepraktikan som verkligen stämmer? Anders dag stämmer här där vi bor men jag vet inte om det stämmer i resten av landet.
Jag tror inte att allt som står i den stämmer men det skulle vara kul att höra om det finns ngn mer dag som förutspått rätt väder.
Men antagligen fungerar bondepraktikan lika bra som långtids prognoser i tidningarna. :)

0

buffy

7 feb 2009 kl. 17:39

Hur skall ordet braska i Anders-ramsan tolkas? Som fint väder med strålande sol, eller som att det snöar/ligger snö? Här i Hbg slaskar oftast både Anders och julen.

0

Jan A, Uppsala

7 feb 2009 kl. 20:23

Braska betyder ‘frysa till’, ‘vara kallt’ och en massa andra kalla saker, ‘knasterkallt’ m.m.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone