Jag kanske var för ivrig att ta bilder, svamparna är lite väl små. Men dom är dock svampar. I normala fall hade jag planterat om plantan, men nu tycker jag det är lite kul…hum ....i och med att det skulle vara roligt att veta vad det är för ena rackare och hur de beter sig gentemot plantan…om/när/ifall dom förmultnar.
Här har vi haft högsäsong för gul veckskivling i blomkrukorna, och jag har lagt märke till att jordklumparna suger upp vatten lättare och snabbare än vanligt där svamparna finns.
Hoppas vi får se vad det blir av dina svampknoppar som ser ut att ha för släta fötter för att vara gul veckskivling. Önsketänkande kanske - det skulle förstås vara kul om det är något annat den här gången.
En liten varning bara:
Det kanske är tänkbart som Hans säger att rodnande fjällskivling (Chlorophyllum rhacodes) kan växa i blomkrukor, men arter som liknar den och växer i trädgårdskompost, växthus och blomkrukor, är nog mer sannolikt någon annan art i samma släkte. Både den snarlika Chlorophyllum brunneum och den grönsporiga C. molybdites är giftiga.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.