0 396 visningar

7 svar

Har frågat innan men vad?

"JAS" Helsingborg

7 feb 2009 kl. 19:28

Jag har haft denna innan tillsammans med Raggdvärgmussling och Gråskål Mollisia Cinerea. Sven-Åke konstarerade att det troligen rör sig om en gelésvamp men han kan dem inte. Är det någon som har någon aning am vilken det kan vara?

0

Irene A

7 feb 2009 kl. 21:22

Jag tror att det är små dvärgmusslingar.

0

"JAS" Helsingborg

7 feb 2009 kl. 21:39

Nej Irene det är det, det inte är, jag trodde från början att Gråskålen var stadium 1 sedan att det blev dessa och sedan musslingen men så är det tydligen inte. Gråskålen föll ju bort och även denna faller bort enligt Sven-Åke och jag tror att även Hans v E inte trodde på att det är musslingen. Om det skulle vara det så bör det vara förstadiet till Raggdvärgmusslingen i så fall men det har inte hänt något i utvecklingen av dessa på 2 mån? de ser lika dana ut idag som de gjorde när jag först hittade dem i mitten av nov. tillsammans med Gråskålen och Raggdvärgmusslingen. Ännu ett men, nog ser det skummt ut på denna bild.

0

Hans-Åke

8 feb 2009 kl. 07:51

det är svårt att se på bilder,här kommer några förslag hasselskål,daggskål,flamskål

0

"JAS" Helsingborg

8 feb 2009 kl. 10:35

OK Hans-Åke, har du några latinska namn på dessa?

0

Hans-Åke

8 feb 2009 kl. 17:27

daggskål tympanis conspersa
flamskål perrotia flammea ska finnas i dina trakter
hassellskål lachnum calyculiforme

0

Hans v E

8 feb 2009 kl. 18:24

Det är ingen av de som Hans-Åke föreslår.

0

"JAS" Helsingborg

18 feb 2009 kl. 23:19

Inte lär vi bli klokare men jag funderar mycket på denna och vet inte riktigt vad jag skall tro, har letat på nätet men det är ju inte lätt när man inte vet vad man skall söka på. Den är så intim med Raggmuslingen så ibland tror jag att det är den lik förbaskat men som sagt Sven-Åke tror på en gelésvamp och Hans-Åkes förslag stämmer inte alls så vad gör vi Hans v E? Vem kan man sända ett kollekt till?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone