Såg idag tre svampar som var ljusbeiga och glänsande på hatthuden. Storlek 6-8-cm, svampköttet vitt. Foten också beige utom längst ner där den var vit. Skivorna var mycket glesa, påminde om mandelspån.Växte i gräset i gammal granskog. Är det någon som har en gissning ? Lena
Beskrivningen stämmer bra med strecknagelskivling (Megacollybia platyphylla).
http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=sv&Searchtext=Megacollybia%20platyphylla&Category=Svampe
Den ska i så fall växa på vedrester.
Så kul att ni identifierade strecknagelskivlingen så snabbt. Det skulle jag aldrig ha klarat, men Irene kan ju så många arter.
Gällande värmen så tycker jag att en lövskuggig skog är den skönaste platsen att vistas på ute just nu.
Inne vill man helst inte vara, och ute på stan är det olidligt hett.
Väntar bara på semester så man kan komma ut mer i skogen faktiskt.
Regn vore efterlängtat också!
Strecknagelskivling har lång växtsäsong, åtminstone i Skåne, och de första tittar ofta upp mitt under sommaren. Ur den synvinkeln sett, är det nog en bra gissning. Här växer den ofta på dold ved i marken, så man uppfattar inte alltid den som vedlevande. Väldig vanlig art i mina trakter, men vet inte hur det är i resten av landet.
Konstigt att lacktickan är så okänd för vissa. Jag ser dem varje gång jag är i skogen, och har förmodligen alltid sett dem fast inte förrän i år har jag noterat dem som “lacktickor” tack vare er kunniga här på guiden.
När jag tittar närmare på strecknagelskivlingarna som Irene bifogat tror jag att jag känner igen dem också.
De brukar ha lite högre fot och växer gärna på murken lövved, ofta ek eller hassel och ibland på så murkna stubbar eller ved strax i markytan att det inte riktigt går att definiera vilket trädslag det varit.
Är det den jag tror har den en utpräglad doft och smak som är ett mellanting mellan färsk fisk och gurka?
Stämmer det?
Synd att jag inte visste det förra veckan för då såg jag en som var såpass liten att den lätt hade kunnat skickas på nåt sätt.
Tyvärr minns jag inte exakt var den växte, men det var den minsta lckticka jag sett!
Skulle nog ha gått ned i en brevlåda.
Apropå att samla tickor, hur länge tror du de håller färgen om man tar in dem från skogen?
Är det överhuvudtaget att rekommendera?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.