0 216 visningar

16 svar

Mera huvudbry

Lena M

4 jul 2006 kl. 16:19

Såg idag tre svampar som var ljusbeiga och glänsande på hatthuden. Storlek 6-8-cm, svampköttet vitt. Foten också beige utom längst ner där den var vit. Skivorna var mycket glesa, påminde om mandelspån.Växte i gräset i gammal granskog. Är det någon som har en gissning ? Lena

0

bo e

4 jul 2006 kl. 16:31

Mandelspån?
Menar du att de var glesa?
Kan laxskivling vara en gissning?

Eller sköldskivling eller kamskivling, den sistnämnda kan ha former som påminner om mandelspån i färgen tror jag?

0

Lena M

4 jul 2006 kl. 18:44

Nu har jag tittat på svamparna du nämde, mest lik var sköldskivlingen, men skivorna är mycket glesare på denna. Flagad mandel, du vet !
Lena

0

Lena M

5 jul 2006 kl. 09:18

Mycket lik olivvaxskivlingen, men hatten var bredare. Vitgrå och vitbrun vaxskivling skall också finnas, men hittar inga bilder på dem. Är det troligt att det kan vara någon av dessa ? Lena

0

Irene A

5 jul 2006 kl. 10:45

Beskrivningen stämmer bra med strecknagelskivling (Megacollybia platyphylla).
http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=sv&Searchtext=Megacollybia%20platyphylla&Category=Svampe
Den ska i så fall växa på vedrester.

0

Lena M

5 jul 2006 kl. 12:46

Ja, det är med stor sannorlikhet denna art. Oätlig, vad jag förstår! Jag blev överraskad att se svamp i dessa knastertorra marker, det enda jag ännu så länge sett. Det är för varmt att gå ut i skogen, väntar på det utlovade regnet. Lena

0

Bo E

5 jul 2006 kl. 12:50

Så kul att ni identifierade strecknagelskivlingen så snabbt. Det skulle jag aldrig ha klarat, men Irene kan ju så många arter.

Gällande värmen så tycker jag att en lövskuggig skog är den skönaste platsen att vistas på ute just nu.
Inne vill man helst inte vara, och ute på stan är det olidligt hett.
Väntar bara på semester så man kan komma ut mer i skogen faktiskt.
Regn vore efterlängtat också!

0

Tony S

5 jul 2006 kl. 23:41

Strecknagelskivling har lång växtsäsong, åtminstone i Skåne, och de första tittar ofta upp mitt under sommaren. Ur den synvinkeln sett, är det nog en bra gissning. Här växer den ofta på dold ved i marken, så man uppfattar inte alltid den som vedlevande. Väldig vanlig art i mina trakter, men vet inte hur det är i resten av landet.

0

Affe

6 jul 2006 kl. 11:37

Var på Söderåsen förra veckan och där fanns också rikligt utav den, hittade dessutom lackticka, för första gången.

0

Lena M

6 jul 2006 kl. 12:19

Jag önskar också att finna en lackticka ! Lena

0

Bo E

6 jul 2006 kl. 13:12

Konstigt att lacktickan är så okänd för vissa. Jag ser dem varje gång jag är i skogen, och har förmodligen alltid sett dem fast inte förrän i år har jag noterat dem som “lacktickor” tack vare er kunniga här på guiden.

När jag tittar närmare på strecknagelskivlingarna som Irene bifogat tror jag att jag känner igen dem också.
De brukar ha lite högre fot och växer gärna på murken lövved, ofta ek eller hassel och ibland på så murkna stubbar eller ved strax i markytan att det inte riktigt går att definiera vilket trädslag det varit.
Är det den jag tror har den en utpräglad doft och smak som är ett mellanting mellan färsk fisk och gurka?
Stämmer det?

0

Lena M

6 jul 2006 kl. 20:00

Då ber jag vackert Bo, att ta en till mig. Gärna en som går mycket i rött, det var en sådan jag såg på en svamputställning. I gengäld kan du få något i svampväg av mig, förhoppningsvis.

0

Affe

6 jul 2006 kl. 23:40

Lena, är det lackticka du vill ha så kan jag nog knata ut och hämta en till dig.

0

Lena M

7 jul 2006 kl. 05:44

Om du visste vad jag blir glad då !!! Vi hörs. Lena

0

Bo E

7 jul 2006 kl. 16:19

Synd att jag inte visste det förra veckan för då såg jag en som var såpass liten att den lätt hade kunnat skickas på nåt sätt.
Tyvärr minns jag inte exakt var den växte, men det var den minsta lckticka jag sett!
Skulle nog ha gått ned i en brevlåda.

Apropå att samla tickor, hur länge tror du de håller färgen om man tar in dem från skogen?
Är det överhuvudtaget att rekommendera?

0

Lena M

7 jul 2006 kl. 16:36

Hej Bo, jag samlar inte tickor ! Vill bara ha en “liten” lackticka, för jag tycker de är vackra. Kanske som brosch ?

0

Bo E

7 jul 2006 kl. 17:44

Jag menar att jag inte vet hur länge de håller sig vackra när de inte finns kvar i sin naturliga miljö på trädstammen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone