0 367 visningar

12 svar

Vem är du som plockar svamp?

Marcus Nyberg

9 feb 2009 kl. 17:06

Hej!

Vi är en grupp studenter som går en utbildning i IT- och kommunikationsvetenskap på Stockholms universitet.

Vi bedriver just nu ett designarbete i projektform. Tanken är att vi ska förhöja naturupplevelser med hjälp av mobiltelefonen.

I vår grupp har vi riktat in oss på svamp och svampplockning. Vi vill göra en prototyp på en bra tjänst som innehåller värdefull information för den som är ute i naturen och vill plocka svamp på bästa sätt.

Vi är nu inne i en fas av projektet där vi försöker få reda på mer om personer som är

a) kvinnor mellan 40-60 år
b) män högst 35 år gamla

Det bästa vore om de vi får kontakt med inte är experter på svampplockning utan kanske tillhör kategorin som nyligen börjat eller känner att de har mycket att lära, men ändå en viss erfarenhet.

Det vi vill ha hjälp med är att via e-post göra en distansintervju. Vi skickar ett antal frågor (omkring tio stycken). Du svarar i lugn och ro och skickar tillbaks svaren med e-post.

Om du kan tänka dig att ställa upp, så skickar vi gärna en trisslott som tack för besväret (det är bara att skriva adress i svarsbrevet).

Kontakta oss gärna via e-post på:

marc-nyb@dsv.su.se

0

Enelie, Linköping

9 feb 2009 kl. 18:00

Vem är kursansvarig?

0

tomten

9 feb 2009 kl. 18:08

Varför är äldre kvinnor intressantare intervjuobjekt än äldre män?

0

Jea

9 feb 2009 kl. 19:30

Nu skall ju grabbarna göra ett projektarbete. Vi behöver väl inte veta vem som är deras handledare, eller hur? Sedan kan jag förstå att dom måste begränsa sig, då det annars lätt blir för mycket att sammanställa. Heja på och lycka till grabbar. Jag har mailat er!

0

Sven Svensson

9 feb 2009 kl. 19:37

Nu är jag en bra bit över 35 år men jag ser ut som 17.

0

C.p

9 feb 2009 kl. 20:52

Finns inga män under 35 som plockar svamp.Då är det pojkar, och dataspel.

0

Skogstrollet

10 feb 2009 kl. 13:40

C p har fel!

Jag känner ungdomar mellan 20-30 som är mycket intresserade och som både plockar och villö lära sig mer av oss gamlingar.

För övrigt känner jag mig alltid som under 35 när jag är i skogen i alla fall…
Har plockat svamp sen i tioårsåldern trots att jag är kille!

0

Marcus Nyberg

10 feb 2009 kl. 15:27

Vi har fått uppgifter som pekar på att kvinnor är mer vanligt förekommande än män i det här sammanhanget. Därför ville vi först och främst rikta oss till dem.

Som någon här skrev, så verkar det också finnas yngre män (och kvinnor) som i högre grad än tidigare intresserar sig för svampplockning.

0

gunhild i Kåddis

10 feb 2009 kl. 15:44

Varför har ni satt gränsen 60 år?
Jag tror att det finns många 60+ som plockar svamp.

0

Värmdöbo

10 feb 2009 kl. 15:49

Hej!

Kul att se en “DSV-are” här:-) Är själv en gammal sådan, men det var innan mobiltelefonen fanns för gängse man. Vi fick göra prototyper för pc, men det var skoj det med!

Jag skickar ett mail….

0

Skogstrollet

10 feb 2009 kl. 17:02

Jag vet ju inte syftet med undersökningen, men för mig verkar det väl vettigare att ställa frågorna till svampletare i allmänhet och i ett nästa skede dela in dem i kategorier efter ålder och kön, om det nu är intressant ur nån forskningsaspekt.

0

Lisa G

10 feb 2009 kl. 20:18

rolig idé, du har mail,,,,

0

Norma

10 feb 2009 kl. 20:32

Du har mail Marcus! Bry dig inte om gnällspikarna på denna sajt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone