0 570 visningar

6 svar

Trollfråga?

svampstaff

10 feb 2009 kl. 01:15

Hassel kontra sälg.Ska man hitta trollhand i södra Sverige, östergötland och neråt, är det på sälg, inte hassel anser jag.Har undersökt mina fyra lokaler nu, och det är bara på sälg?Mossa och röta verkar inte spela så stor roll, däremot kantöra, kuddticka och eldticka på samma buskage.Hittar man en sälgbuske i sumpmark, växer nästan alltid trollet på den sämsta stammen/grenen.Gärna gamla sjöbottnar som isen bär på nu, dessutom verkar dom större på sälg?
Den sista mätte 14cm, syntes på långt håll.
Kanske en omvärdering snart vore aktuell:)
Tror inte den är speciellt sällsynt, men taskig terräng bara, där få vill kravla.

0

svampstaff

10 feb 2009 kl. 01:29

Sen vet jag inte?
I tre fall av fyra växer även lite vide? i ytterkant av sälgsnåren.Så trollen växer inte på vide utan sälg, hos mig iaf.Mkt. sälgplätt oxå.

0

svampstaff

10 feb 2009 kl. 01:35

Hade även en teori, som Gunhild först sa, att där stammarna knyts samman finns trollen.Och det gör dom ibland, men dom senaste fynden,ett 20-tal är på långt utstickande grenar, i vecken mellan grenar eller ovanpå.Missade säkert massor sist, pg.a att det var 1dm snö på alla grenar:( men dom finns kvar.

0

svampstaff

10 feb 2009 kl. 01:55

Fick inte med bilden jag ville, men den komer nu.Sen begreppet vitröta vet jag inte?
Alla sälgträd i sumpmark bl.a har spår av vitröta,men det erkar inte vara grejen som löser gåtan:) för mig.Tror mer på rätt fuktighet i marken, och åldern på sälgen, och att dom står väldigt tätt.Dom gillar att kramas.

0

EG

10 feb 2009 kl. 07:27

Mina trollhänder växer också för det mesta på sälg i fuktig terräng men har även hittat några få på gammal syren

0

Jan A, Uppsala

10 feb 2009 kl. 08:14

Själv har jag trots idogt sökande aldrig sett trollhand på sälg, Salix caprea. Sälg kontra vide orerar jag bl.a. om i tråden http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=137069&fnr=1&sok=sälg&Start=0&Offset=50&14 som du bör titta på.
Hassel/salx-frågan ställer Dieter i nån tråd och där får han svar med innebörden att trollhanden gillar hög luftfuktighet, kanske t.o.m. närhet till vatten. Hasseln växer oftast i friskare/torrare miljöer. Det är efter tipset att söka i “gråvideträsk” som mängder av fynd görs. också dina Svampstaff, förmodar jag! Mitt aprilfynd på hassel - och Tinas - är nog mera slumpartade. Mitt fynd satte dock gång på lite “verksamhet” som ledde till gråvidet!

0

Boman

10 feb 2009 kl. 09:27

Jag har ett ställe med trollhand på gråvide men där finns också ett område med hasselbuskar mycket nära vattensjukt träsk. Har bara tittat dit mycket snabbt men går igenom det vid senare tillfälle. Dvs första bästa lediga dag med tjänligt väder.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone