Hej på er alla svampfärgare!
Nu har jag färgat med lysticka och jag får inte den klara lila färgen,det var likadant sist jag färgade!
Beror det på svampen?
Eller att jag har i för mycket ammoniak eller vid fel tidpunkt?
Jag gör så här:
Fördelar lystickorna i en mindre kastrull och slår på en skvätt amoniak det kan bli kanske en kork eller två sedan får det koka i cirka 15 minuter,sedan silar jag och fyller på med mer vatten och sedan lägger jag i ullen och färgar.
Har betat med alun 20 gram och 10 vinsten.
Märkte att när badet var vid 90 grader så blev det “annorlunda i färgen” Den blir mera mättad matt,inte lysande violett.
Har jag för mycket ticka till mängden ull?
Eller är det för basiskt?
Finns det någon som får klar lila färg,och hur färgar ni då?
Tilläggas bör att jag har inte mycket naturlig koppar i vattnet!
Jag ser i min bok där jag skrivit om mina erfarenheter att “vissa färgämnen är långsamma och binder till ullen sakta. Kan då lämna badet tidigare för att få en klar färg”.
Jag använde obetat och alunbetat och fick då klara fina färger, hade som dig en skvätt ammoniak förståss.Höll ju också temperaturen vid 90 grader som man skall och kommer inte ihåg att jag märkte någon skillnad i färg. Jag hade en mycket liten lysticka som jag plockade i juli det året. Det hjälper inte dig kanske, tänkte bara skriva hur jag gjorde.
Tack ni som svarat och EG jag har inte färgat med limsvamp!
Jag har kommit på varför jag inte får klara lila färger.
Jag kokar tickorna i en mindre rostfri kastrull det är en Nils Johan som har gått sönder i handtaget.
Den är rostfri hela inuti men på utsidan under så är det koppar.
Metall har väl porer också så den släpper igenom koppar och därför blir baden grumliga och i brunton.
Jag gjorde ett bad med mina sista tickor och då tog jag en rostfri kastrull rakt igenom och då blev resultatet klar lila på ullen, efterbaden blev starkare än det första.
Undrar just kur mycket koppar man har fått i sig när man kokat potatis i den kastrullen????!!!!!
Betar man med koppar så får man rödbrun färg står det i böckerna.
Nu var den gåtan löst!!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.